Review – Abarth 600e (2025) is elektrisch, maar brult volop
Een van de leukste EV's op de markt
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Abarth 600e betreedt de markt van de sportieve crossovers. Dit model biedt niet alleen opvallende looks, maar zet ook serieus in op performance en rijplezier. Abarth belooft aan de trouwe klanten dat deze 600e een volbloed Abarth is, ook al ontbreekt er een verbrandingsmotor. Is dat de absolute waarheid? Let’s find out!
Besturing en rijervaring Abarth 600e
De Abarth 600e valt meteen op door zijn directe besturing. De feedback die het stuur geeft, voelt precies en prettig aan. Rijders die houden van een sportieve rijervaring zullen het stugge onderstel zeker waarderen. Voor sommige bestuurders kan dit onderstel echter wat te straf zijn, maar de sportieve rijeigenschappen passen perfect bij het karakter van de auto. Vooral in bochten valt de Abarth 600e positief op dankzij het mechanische sperdifferentieel. Dit Torsen-systeem verdeelt de aandrijfkrachten efficiënt over de voorwielen, waardoor je eerder op het gas kunt in de bochten.
Krachtige elektromotor met 240 of 280 pk
Onder de motorkap schuilt een elektromotor die tot 15.000 toeren per minuut kan draaien. De Turismo schopt het tot 176 kW (240 pk), terwijl de Scorpionissima 206 kW (280 pk) te bieden heeft, gelijk aan het vermogen van de Alfa Romeo Junior Veloce. Dat extra vermogen is duidelijk voelbaar, dus een upgrade heeft zeker zin. In de Scorpion Track-modus kun je het maximale uit de Scorpionissima halen met het indrukwekkende maximale vermogen van 207 kW en een koppel van 345 Nm. De snelheid loopt dan op tot 200 km/u met een circuit-gekalibreerde ESP-instelling voor optimaal rijgedrag. De sprint van 0-100 km/u verloopt in slechts 5,85 seconden.
Rijmodi en prestaties op maat
De Abarth 600e past zijn prestaties aan op basis van rijomstandigheden en voorkeuren. De rijmodi Turismo, Scorpion Street en Scorpion Track zijn elk afgestemd op specifieke situaties. De Scorpion Track-modus geeft je bijvoorbeeld maximaal vermogen en sportieve ESP-instellingen, ideaal voor circuitgebruik. In de Scorpion Street-modus is er nog steeds voldoende vermogen, maar met een standaard ESP-kalibratie die meer stabiliteit biedt bij normaal gebruik. Dit maakt de Abarth 600e veelzijdig en bruikbaar in verschillende omgevingen, van stad tot snelweg en zelfs op het circuit.
Onder de streep zijn dit de verschillen per rijmodi:
Abarth 600e Turismo rijmodi
- Turismo: 110 kW (150 pk), 300 Nm, snelheid 150 km/u, standaard ESP-kalibratie, rijmodus Sport
- Scorpion Street: 150 kW (204 pk), 345 Nm, snelheid 180 km/u, standaard ESP-kalibratie, rijmodus Sport
- Scorpion Track: 175 kW (238 pk), 345 Nm, snelheid 200 km/u, circuit ESP-kalibratie, rijmodus Sport+
Abarth 600e Scorpionissima rijmodi
- Turismo: 140 kW (191 pk), 300 Nm, snelheid 150 km/u, standaard ESP-kalibratie, rijmodus Sport
- Scorpion Street: 170 kW (231 pk), 345 Nm, snelheid 180 km/u, standaard ESP-kalibratie, rijmodus Sport
- Scorpion Track: 207 kW (282 pk), 345 Nm, snelheid 200 km/u, circuit ESP-kalibratie, rijmodus Sport+
ABARTH 600e (2025) REVIEW: heiligschennis of geweldige zet?
Sound generator met potentieel voor verbetering
De sound generator in de Abarth 600e zorgt ervoor dat je niet vergeet dat je in een sportieve auto rijdt, ondanks de stille elektrische aandrijving. Het geluid is opzwepend en geeft een extra dimensie aan de rijervaring, al kan het niet tippen aan de pops & bangs van bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq 5. Hier zou Abarth in de toekomst nog kunnen verbeteren om die authentieke race-ervaring naar een hoger niveau te tillen. Toch biedt de huidige sound generator een goed alternatief, waarmee de rit aangenaam en spannend blijft en je ook haast vergeet dat je in een EV rijdt.
Geweldige stoelen
De Abarth 600e stelt niet teleur als het gaat om comfort en interieur. De Sabelt-kuipstoelen in de Scorpionissima bieden niet alleen goede ondersteuning tijdens sportief rijden, maar zijn ook een lust voor het oog. Zelfs de basisstoelen in de Turismo zijn comfortabel en bieden voldoende ondersteuning. Wel missen we een zachte afwerking aan de zijkant van de middenconsole. Dat is nu keihard plastic, waardoor je knieën zeer gaan doen als je bocht na bocht aanvalt. Hier zouden kniepads niet misstaan. Het interieur van de 600e is stijlvol afgewerkt, met materialen zoals leder en alcantara en een 10,25-inch touchscreen. Ook Apple CarPlay en Android Auto zijn van de partij. Op het display heb je ook inzicht in de prestaties van de auto, in de vorm van een koppelmeter en zelfs een laptimer voor op circuits.
Rijhulpsystemen, laat die maar weg
Op veiligheidsgebied heeft Abarth aan alles gedacht, al had dat van ons niet gehoeven. Het hoort bij de tijd, zullen we maar zeggen. Standaard beschikt de 600e over Lane Departure Warning, verkeersbordherkenning en vermoeidheidsherkenning. De Scorpionissima-variant voegt daar nog extra functies aan toe, zoals Blind Spot Monitoring en autonoom rijden van level 2. Alle systemen kunnen overigens uit hoor, dus no worries. Het idee is vooral dat je op het circuit alles uitzet en op straat alles aan laat staan. De snelheidswaarschuwing en rijstrookassistent mogen sowieso uit, ook op straat. Al die piepjes zijn gewoon niet leuk. Wel leuk is het geluid van de richtingaanwijzer: een soort drumbeat, origineel!
Alcon-remmen voor Abarth 600e
Voor het remsysteem heeft Abarth gekozen voor Alcon-remmen met 380 mm schijven en monobloc vierzuiger remklauwen, die zorgen voor stabiele prestaties en efficiënte warmteafvoer. Fijne remmen, is onze boodschap! Zelfs op het circuit blijft fading lange tijd weg.
20-inch wielen en Michelin Pilot Sport EV-banden
De 20-inch lichtmetalen velgen van de Abarth 600e ogen imposant. De wielen zijn wel heel gevoelig voor schade bij aanraking met stoepranden. Extra voorzichtig zijn dus bij het parkeren. De Michelin Pilot Sport EV-banden (maat 225/40 R20) bieden uitstekende grip en dragen bij aan het dynamische rijgedrag van de auto. Deze banden zijn specifiek ontworpen voor elektrische voertuigen. Het gripniveau is extreem hoog. De auto kan zelfs 1G aantikken in bochten.
Actieradius en laadmogelijkheden
Beide uitvoeringen van de Abarth 600e zijn uitgerust met een 54 kWh batterij. De actieradius ligt rond de 332 kilometer (WLTP) voor de Turismo en 321 kilometer (WLTP) voor de Scorpionissima. Tijdens onze testsessie was rijplezier belangrijker dan range. Dus voor nu moeten we vooral de WLTP-cijfers geloven. Houd in de praktijk rekening met ongeveer 25 procent afwijking. Met een laadvermogen van 100 kW kan de auto relatief snel opgeladen worden bij snellaadstations. De auto heeft een 11 kW 3-fase boordlader, mooi meegenomen.
Prijs en levering
De Abarth 600e Turismo is verkrijgbaar vanaf 45.990 euro, terwijl de gelimiteerde Scorpionissima-uitvoering iets duurder uitvalt met een startprijs van 49.990 euro. De oplage van de Scorpionissima is beperkt op 1.949 exemplaren, een verwijzing naar het jaar van oprichting van Abarth. Als alle Scorpionissima’s zijn verkocht, verdwijnt de 280 pk sterke aandrijflijn niet uit de line-up. Er komen andere special editions voor in de plaats. De verwachte levering van de Abarth 600e start in het eerste kwartaal van 2025.
Conclusie: toekomstgericht met klassiek Abarth-gevoel
We zijn bijzonder enthousiast over de Abarth 600e. Het is met recht een ontzettend leuke en vooral goed rijdende elektrische crossover met zeer aantrekkelijke looks. Beoordeel een boek nooit op basis van de cover. Het advies is vooral: ga eens proefrijden in plaats van dat je direct zegt dat Abarth en elektrisch rijden niet samengaan. De toekomst van Abarth is elektrisch, dus wen er maar aan. In de vorm van deze Abarth 600e kom je echt helemaal niets te kort.