70 jaar Porsche in infographics
Ontwikkelingen bij Porsche in stroomversnelling
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Porsche bestaat in 2018 exact 70 jaar, want op 8 juni 1948 registreerde Ferdinand Porsche zijn eerste auto: de Porsche 356 “No. 1” Roadster. Sinds de komst van die auto is er heel veel veranderd bij Porsche. Het vermogen, de wegligging, de techniek, alles kwam bij Porsche na die eerste 356 in een stroomversnelling. Deze infographics laten die ontwikkelingen mooi zien.
Infographic 1: Het motorvermogen
Het motorvermogen van de Porsche 356 “No. 1” Roadster uit 1948 bedroeg 35 pk. De instapversie van de huidige Porsche 911 heeft er 370 pk. Dat is een toename van 957 procent! Niet slecht voor 70 jaar motorenontwikkeling. De grote vraag: waar houdt het op? Willen we altijd meer vermogen?
Infographic 2: De motorinhoud
De eerste Porsches hadden een viercilinder boxermotor. Tegenwoordig maken de meeste Porsche-modellen gebruik van een zescilinder boxermotor, met uitzondering van de huidige 718 Cayman en 718 Boxster. Het slagvolume van motoren daalt sinds een aantal jaar. Dankzij turbotechnologie kan Porsche motoren compacter maken, zonder in te leveren op motorvermogen.
Infographic 3: Het specifiek vermogen
Mede door de opkomst van turbotechnologie stijgt het specifiek vermogen van motoren de laatste jaren sterk. Met andere woorden: per liter slagvolume krijg je steeds meer peekaa’s. En dat is bijzonder prettig. De grote vraag: wanneer houdt het op? Een Porsche 911 GT2 RS heeft al 700 pk. Dat zijn er 665 meer dan de Porsche 356 “No. 1” Roadster uit 1948.
Infographic 4: Het gewicht van Porsches
Porsches van vroeger waren bijzonder licht. De Porsche 356 “No. 1” Roadster uit 1948 dook bijvoorbeeld net onder de 600 kilogram en de eerste 911 uit 1963 woog net iets meer dan 900 kilogram. Tegenwoordig is dat een ander verhaal. Auto’s moeten veiliger zijn en worden om die reden uitgerust met nieuwe veiligheidssystemen. Dat heeft uiteraard impact op het gewicht. De huidige Porsche 911 weegt bijvoorbeeld iets meer dan 1.400 kilogram.
Infographic 5: De wielbasis door de jaren heen
Een langere wielbasis – de afstand tussen de vooras en achteras – levert meer comfort op, dat is zo’n beetje de ongeschreven regel. De Porsche 356 B uit 1959 had een wielbasis van 2.100 millimeter. Die van de huidige 911 bedraagt 2.450 millimeter. Een verschil van 35 centimeter.
Infographic 6: De bandbreedte
De zogeheten ‘skelterbandjes’ van vroeger zijn onder nieuwe auto’s echt verleden tijd. Bij Porsches lijkt het rubber steeds breder te worden. Voor het gripniveau een positieve ontwikkeling. De bandjes van een Porsche 356 uit waren ongeveer 125 mm breed, slechts 12,5 centimeter. De huidige Porsche 911 heeft rubber in de maat 235 mm vóór en 295 mm achter. Dat is twee tot drie keer zo breed!
Infographic 7: Chassiscontrolesystemen
ABS, ESP, in de jaren 50 bestond dat nog niet. Pas in 1964 verschenen de eerste ABS-systemen onder Porsches. De 964-generatie van de Porsche 911 was de eerste. Tegenwoordig is een Porsche leverbaar met diverse chassiscontrolesystemen, zoals Porsche Torque Vectoring+ en Porsche Dynamic Chassic Control. ABS en ESP zijn tegenwoordig wettelijk verplicht.
Infographic 8: De ontwikkeling van remmen
Van trommels naar koolstofkeramische remschijven. De ontwikkeling van remmen gaat ontzettend hard. Porsche hecht grote waarde aan goede remmerij en streeft ernaar om de kortste remweg in alle segmenten waarin Porsche actief is te realiseren. Opvallend is dat de Porsche 356 B 2000 GS Carrera 2 al een soort van trommelrem met ‘geïntegreerde schijf’ had. De eerste Porsche 911 uit 1963 had al schijfremmen rondom. Voor die tijd heel bijzonder.
Infographic 9: Remafstanden
Tja, remafstanden kunnen Porsche niet kort genoeg zijn. Van 100 km/u naar stilstand remmen deed de Porsche 911 (generatie 964) in 37,7 meter. De huidige Porsche 911 flikt hetzelfde klusje al in 31,5 meter. Een winst van 6,2 meter. Dat lijkt niet veel, maar kan tijdens een noodstop wel het verschil maken.