69.000 boetes voor 1 km/u te hard rijden in 2016
Justitie slaat door, vindt politiebond
In 2016 zijn er 69.000 verkeersboetes uitgedeeld voor 1 km/u te hard rijden. Dat meldt het AD vandaag naar aanleiding van een verzoek op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
Opvallend
Ook opvallend is het volgende: in 2016 werden er 3,1 miljoen bekeuringen uitgedeeld voor tot 5 km/u te hard rijden. In 2014 waren dat er nog 2,4 miljoen (+ 31 procent). Met name op wegen waar 130 km/u gereden mag worden, gaan veel automobilisten op de bon. De politievakbond ANPV vindt het belachelijk, omdat de boete voor 1 km/u te hard rijden maar liefst 20 euro bedraagt, waarvan 9 euro administratiekosten.
Soms is iets harder rijden nodig
Geert Priem, voorzitter van politievakbond ANPV, zegt tegenover het AD dat het soms nodig is om een paar kilometer per uur harder te rijden. “Bijvoorbeeld om veilig in te halen of om een gevaarlijke situatie te voorkomen”, stelt hij. Ook vindt hij deze manier van boetes uitdelen een verkapte vorm van belasting. “Dit frustreert mensen en schaadt het gezag en de geloofwaardigheid van de politie.
“Soms is het nodig om een paar kilometer per uur harder te rijden. Bijvoorbeeld om veilig in te halen of om een gevaarlijke situatie te voorkomen”
Meer trajectcontroles, betere flitspalen
De reden van de toename in het aantal kleine snelheidsovertredingen komt door modernisering van de flitspalen, die zijn nu vrijwel allemaal gedigitaliseerd, maar ook door meer trajectcontroles. In totaal hebben de 3,1 miljoen kleine snelheidsovertredingen 113 miljoen euro opgeleverd, tegen 80 miljoen euro in 2014.
Wanneer krijg je een boete voor te hard rijden?
Je krijgt pas een boete vanaf 7 km/u te hard bij limieten onder de 100 km/u. Bij de limieten 100 en 120 wordt beboet vanaf 8 km/u te hard. Bij 130 volgt een boete als 136 km/u of sneller wordt gemeten. Uiteraard gaat er altijd nog een snelheidscorrectie af. Bij minder dan 100 km/u is de snelheidscorrectie 3 km/u, bij een snelheid vanaf 100 km/u geldt een correctie van 4 km/u. Bij 130 km/u is 5 km/u correctie de norm. Veruit de meeste verkeersboetes in Nederland zijn snelheidsovertredingen. Vaak gaan automobilisten bij trajectcontroles de mist in.