6 persoons auto – alles wat je moet weten
De keuze is reuze en de ontwikkeling van de zespersoonsauto’s is interessant
Nederlandse gezinnen worden steeds kleiner. Wie heeft er nog een zespersoonsauto nodig, kun je je afvragen. Desondanks is de vraag naar MPV’s – met zitplaats voor zes of zeven personen – gróót.
Zespersoonsauto
Niemand heeft het ooit over ‘een zespersoonsauto’, maar het begrip MPV kent iedereen. Die letters staan sinds de jaren tachtig voor Multi Purpose Vehicle, ofwel ‘multifunctionele auto’ – een ruime personenauto met meer zitplaatsen dan een gewone personenauto’s. Het grappige is: je kunt die zitplaatsen uit de auto halen of neerklappen en soms omdraaien, voor meer bagageruimte en om grote voorwerpen of huisdieren te vervoeren.
Eerste echte 6 persoons auto
In 1956 introduceerde Fiat de 600 Multipla, die zoals de naam al aangeeft, is gebaseerd op de Fiat 600. Dat kleine vierpersoonsautootje met de motor achterin werd voorzien van een frontstuurinrichting, zoals in een bestelbus, en de voorbank werd zo’n beetje op de vooras gemonteerd. Achterin plaatste Fiat twee keer twee klapstoeltjes of een bankje en twee klapstoeltjes. Daarmee was de Fiat 600 Multipla de eerste zespersoons personenauto. Er waren al wel meerpersoonsauto’s, denk aan de Volkswagen-bus, maar die waren gebaseerd op een bedrijfsauto en niet op een personenauto. Voor het rijden in een voertuig voor meer dan acht personen heb je bovendien een specifiek busrijbewijs (D) nodig.
Nog meer 6 persoonsauto’s
Sinds de jaren zestig worden personenauto’s steeds groter – inmiddels biedt bijna elke middenklasser een driezits achterbank en plaats aan vijf personen. Veel autofabrikanten boden in de jaren zestig en zeventig van hun vierpersoons sedans (een uitstervend ras) ook stationwagonversies aan en sommige fabrikanten voorzagen die dan weer van twee extra stoeltjes of een bankje achterin. Denk aan de Peugeots 203, 403, 404 en 504 Familiale en later de Citroën DS Familiale en CX Break Familiale.
6 persoonsauto leidt tot MPV-concept
Op verzoek van het Museum of Modern Art in New York presenteerde de Italiaanse auto-ontwerper Giorgetto Giugiaro (ItalDesign) in 1976 de Alfa Romeo New York Taxi – een conceptauto die door zijn hoogte, afmetingen en indeling met een vlakke vloer en schuifdeuren bijzonder praktisch moest zijn. Het kwam niet tot productie, maar Giugiaro ontwikkelde het concept verder en presenteerde in 1978 de Lancia Megagamma, die ook bleef steken in het prototypestadium.
MPV
Maar de basis voor het verschijnsel MPV was gelegd en het concept van hogere, multifunctionele zespersoonsauto’s, eventueel met schuifdeuren, sloeg aan. In 1981 lanceerde Nissan de Prairie en vanaf 1982 was die ook in Europa te koop. Uit Amerika kwam vanaf 1984 de Chrysler Voyager en Renault was in hetzelfde jaar met de Espace de eerste Europese autofabrikant die een dergelijk model op de markt bracht. Het begrip bestond nog niet, maar achteraf kunnen we zeggen dat deze drie modellen de eerste MPV’s zijn.
6 persoons auto, MPV, SUV
Tegenwoordig bestaat een groot deel van de automarkt uit zespersoonsauto’s en zevenpersoonauto’s. Die zijn niet altijd direct afgeleid van personenauto’s maar zijn vaak zelfstandige modellen die als MPV of SUV zijn ontwikkeld. Tot 2014 was de Peugeot 308 SW, een echte stationwagen, ook leverbaar met zeven zitplaatsen. Zijn plaats werd ingenomen door hogere modellen als de 3008 en de langere 5008, die ook met zeven zitplaatsen leverbaar is.
Functionaliteit en ruimte
Bij de huidige MPV- en SUV-modellen gaat het niet meer vooral om het aantal zitplaatsen, maar vooral om de functionaliteit én de hogere zitpositie. Vandaar dat niemand het nog heeft over zespersoonsauto’s. Tik in Google de termen MPV of SUV in en je krijgt zespersoonsauto’s en zevenpersoonsmodellen voorgeschoteld van vrijwel alle merken. Veel plezier met kiezen.