
500% groei voor Alpine in Nederland, hoe kan dat!?
Alpine sterk in de lift

De verkoopcijfers van Renault Group van de eerste helft van 2025 zijn bekend. Zowel op Nederlands als Europees en internationaal niveau. Vooral de cijfers van Alpine vallen op. Zo noteerde Alpine in de eerste helft van 2025 een verkoopgroei van 500% in Nederland.
Verkoopcijfers Renault Group eerste helft 2025
Renault Group verkocht in de eerste helft van 2025 in totaal 1.169.773 verkochte voertuigen. Een plus van 1,3 procent ten opzichte van 2024. Internationaal groeide het merk Renault met 16,3%. In Europa, waar de markt voor personenauto’s (PC) daalde met 1,0 procent, groeide Renault Group met 5,4 procent en registreerde 708.106 voertuigen. De Sandero en Clio zijn de twee bestverkochte modellen. In Nederland boekte de Renault Group 2,0 procent groei met een verkooptotaal van 18.658 voertuigen.
Verkoopgroei van Alpine
Extra opvallend is de verkoopgroei van Alpine. Het merk verkocht 4.871 personenauto’s, een stijging van 89,8 procent. Alpine blijft marktleider in Europa in het segment van tweezits sportcoupés, met de A110 als basis van het aanbod. Ook in Nederland groeit Alpine sterk. Door de komst van de elektrische Alpine A290 – een hot hatchback gebaseerd op de Renault 5 E-Tech Electric – zit de verkoop van het merk enorm in de lift. In de eerste helft van 2025 komt het verkoopvolume daardoor uit op 102, tegen 17 over dezelfde periode van 2024. Een groei van maar liefst 500 procent.
Resultaten Dacia
En hoe presteerde Dacia? Dacia verkocht 308.958 personenauto’s in de eerste zes maanden van 2025, een plus van 1,1 procent. Dacia behoudt zijn positie in de Europese top drie in verkopen aan particuliere klanten. De Sandero ondervond hinder van de marktdaling, maar blijft sinds 2017 het bestverkochte model onder particuliere kopers. In Nederland groeit Dacia licht met een verkoopvolume van 3.230 personenauto’s (H1 2024: 3.028).
Aandeel geëlektrificeerde voertuigen
Het aandeel geëlektrificeerde voertuigen van Renault Group is in de eerste helft van 2025 met meer dan 15 procentpunten gestegen tot bijna 44% van de totale verkoop (waarvan 12,3% volledig elektrisch).
Bij Renault is 59% van de verkochte auto’s geëlektrificeerd. Bijna één op de twee auto’s is een hybride (HEV), een stijging van 36,2 procent ten opzichte van de eerste helft van 2024. Renault is daarmee het op één na grootste merk op de hybridemarkt in Europa. Volledig elektrische modellen zijn goed voor meer dan 16 procent van de verkoop (+57 procent versus H1 2024), met als drijvende kracht de Renault 5 E-Tech — de leider in het B-segment van elektrische personenauto’s in Europa.
Bij Dacia is 23,5 procent van de verkochte modellen geëlektrificeerd. Het aandeel hybrides steeg naar 17,2 procent, een toename van 11,8 procentpunten ten opzichte van de eerste helft van 2024, mede dankzij het succes van de Duster Hybrid. Bij Alpine is inmiddels 76 procent van de verkoop elektrisch, dankzij de lancering van de A290 eind 2024.