5 redenen waarom je een Mini John Cooper Works (niet) moet kopen
231 pk in een 3-deurs Mini
Mini heeft recent de 3-deurs, 5-deurs, Cabrio en de Mini Electric vernieuwd. Ook het topmodel is onder handen genomen: de John Cooper Works. Ter gelegenheid van 60 jaar samenwerking met de Cooper-familie, brengt Mini tevens een speciale JCW Anniversary Edition op de markt. AutoRAI.nl ging een week op stap met de compacte pretmachine met drie deuren.
Mini John Cooper Works
Ze worden steeds minder populair: hot hatchbacks. Niet gek, want dankzij strenge BPM-belasting betaal je al snel grote bedragen voor dit soort kleine auto’s. Sommige automakers kiezen er daarom voor om extra hete uitvoeringen van hun kleine modellen niet meer in Nederland te verkopen.
Mini houdt dapper stand en heeft nog steeds de Mini John Cooper Works in de prijslijst staan. Deze extra pittige 3-deurs Mini beschikt over maar liefst 231 pk. Het model heeft onlangs een facelift gekregen en er is zelfs een extra dikke uitvoering te koop: de Mini Anniversary Edition. We geven je vijf redenen waarom je (niet) een Mini John Cooper Works moet kopen.
1. Power
De Mini John Cooper Works is een auto waar je als autoliefhebber direct enthousiast van wordt zodra je de cijfers hoort. De compacte 3-deurs Mini heeft maar 14 pk minder dan een (veel grotere) Golf GTI. De 2,0-liter turbomotor is goed voor 231 pk. Niet verkeerd, in een auto van het formaat Toyota Aygo. Oke, hij is nét wat groter dan de Japanse stadsauto, maar veel scheelt het niet. De pk’s gaan via een achttraps Steptronic Sport-automaat richting de voorwielen. Zelfs schakelen kan via flippers achter het stuur. Trap je het gas vol in, dan tik je in 6,3 seconden de 100 km/u aan. Bij 246 km/u stopt de hot hatch pas met versnellen.
De lol begint pas echt zodra je een bocht nadert. Afremmen is vaak overbodig. De voorwielen bijten zich in het asfalt en sleuren je erdoorheen. De John Cooper Works-sportstoelen bieden veel zijdelingse steun en zijn bekleed met alcantara, zodat je ook tijdens het betere stuurwerk stevig op je plek blijft zitten. In de sportstand gromt de uitlaat brutaal en terugschakelen en afremmen op de motor gaan soms gepaard met flinke klappen uit de uitlaat.
2. Looks
Veel mensen kiezen voor een Mini omdat hij er zo leuk uitziet. Het uiterlijk van de John Cooper Works-uitvoering zouden wij niet omschrijven als ‘leuk’, maar eerder als ‘lekker dik’. De Anniversary Edition die we testen valt bijna in de categorie ‘moddervet’. Maar asociaal oogt hij niet. Juist niet. Met deze auto scoor je duimpjes als je de weg op gaat. Iedereen vindt hem leuk.
Dat komt mede door de leuke set-up. De Anniversary Edition heeft dezelfde groen-witte kleurstelling als de raceauto’s van John Cooper. Het dak, de buitenspiegelkappen, deurgrepen en omranding van de koplampen en achterlichten zijn wit en de carrosserie is afgewerkt in de kleur Rebel Green. Diverse sierdelen in hoogglans zwart, witte strepen op de motorkap en een rode accentlijn maken de race-look helemaal af.
3. Heritage
Een reguliere Mini heeft een retrolook, maar de Anniversary Edition doet daar nog een schepje bovenop. Deze uitvoering is zowel binnen als buiten voorzien van designelementen die herinneren aan de geschiedenis van Mini en de Cooper-familie. Neem bijvoorbeeld het nummer 74, dat op de portieren en motorkap pronkt. Waarom nummer 74? Het is het startnummer dat de eerste racemini droeg tijdens zijn racedebuut.
Wie John Cooper is? Cooper stond aan de basis van grote Formule 1-successen en ook van de sportieve geest van Mini. De Britse racewagenbouwer – die in 2000 overleed – verdiende zijn status in de racerij al in de jaren vijftig. Zijn Formule 1-auto’s zorgden voor een revolutie. Cooper kwam namelijk als eerste op het idee om de motor achter de coureur te plaatsen in plaats van voorin. Hierdoor werd het F1-wereldkampioenschap in 1959 en 1960 gewonnen met een Cooper F1-auto. Na zijn F1-avontuur werd Cooper vooral bekend om zijn werk met Mini, met als hoogtepunt de drie overwinningen van de Rally van Monte Carlo met een Mini Cooper S in 1964, 1965 en 1967.
Andere zaken op de Anniversary Edition die verwijzen naar John Cooper zijn onder andere het Cooper-logo op de instaplijsten en de rode ring van het originele John Cooper-logo op de kofferklep en boven het dashboardkastje. Op het dashboardpaneel aan de bestuurderszijde staan de handtekeningen van John, Mike en Charlie Cooper. Ook staat er een handgeschreven notitie ‘1 of 740’ en de tekst ‘60 Years Of MINI Cooper – The Unexpected Underdog’. De Anniversary Edition oplage is namelijk beperkt op 740 stuks wereldwijd.
4. Kwaliteit
Veel directe concurrenten heeft de Mini JCW niet (meer). Alleen Toyota (GR Yaris), Ford (Fiesta ST), Abarth (595 Competizione ) en Volkswagen (Polo GTI) bieden nog lekkere, échte compacte scheurmonsters aan. Suzuki heeft de Swift Sport nog bij de Nederlandse dealers staan, maar die heeft ruim 100 pk minder dan de Mini.
De Mini JCW onderscheidt zich van de andere hot hatches door een hoog afwerkingsniveau. BMW zwaait sinds 2001 de scepter over het merk en dat zie je in alles terug. Je stapt eigenlijk in een mini kleine BMW. Het interieur ademt kwaliteit en luxe. Leder, aluminium, hoogwaardige kunststoffen: het is allemaal aanwezig. Vooral de aluminium tuimelschakelaars zijn niet alleen prettig om naar te kijken, maar ook om te bedienen. Het gewicht van de schakelaars zegt alles over het afwerkingsniveau van de Mini.
5. Modern
Hoewel een Mini lekker retro oogt, is hij alles behalve ouderwets. Mini heeft de 3-deurs, 5-deurs, Cabrio en de Mini Electric onlangs vernieuwd en ook de John Cooper Works heeft een verjongingskuur ondergaan. Hij oogt daardoor weer lekker fris.
Nieuwe zaken zijn onder andere een nieuwe grille, met een bredere omlijsting die doorloopt tot onderaan de voorbumper. De achterbumper is ook anders voorgegeven en oogt behoorlijk agressief. Vooral de diffuser, met in het midden twee stoere uitlaten met carbonsierstukken, geeft aan dat dit geen standaard Mini is. De 18-inch wielen zijn ook nieuw op de JCW-variant en vullen de wielkasten lekker op.
In het interieur hebben de traditionele klokken plaatsgemaakt voor een volledig digitaal instrumentarium. Het infotainmentsysteem is ook up-to-date en reageert vlot als je het met je vingers of de klikbare draaiknop in het middenconsole bedient. Alle moderne rijhulpsystemen zijn aanwezig, evenals zaken zoals een achteruitrijcamera en adaptieve cruise control.
Waarom moet je hem laten staan?
Is er een reden waarom je een Mini John Cooper Works beter kunt laten staan? Ja, als je bijvoorbeeld een auto zoekt waarin je makkelijk je kinderen achterin kunt plaatsen en/of een kinderwagen in de bagageruimte kunt gooien. Sla in dat geval de Mini 3-deurs even over. Als je snel last van je rug hebt maar wel graag lange roadtrips maakt, ook dan kun je beter voor een andere, zachter geveerde auto kiezen. Weet je nog dat we dit artikel begonnen zijn met het feit dat hot hatches zeer prijzig zijn in Nederland? Ook de rappe Mini heeft last van de strenge belastingregels in Nederland. Een Mini John Cooper Works begint in Nederland bij 52.190 euro. Een grote som geld dus, maar als je achter het stuur zit, is je glimlach net zo groot.
Liever elektrisch? Bekijk ook onze test van de vernieuwde Mini Electric:
.