25 jaar Honda Civic Type R: alle generaties op een rij
Honda viert de 25e verjaardag van de Civic Type R. De extra krachtige Civic zag namelijk in 1997 voor het eerst het levenslicht. Inmiddels staat de volledig nieuwe zesde generatie Civic Type R te trappelen om de weg op te gaan. Hoog tijd om terug te blikken op zes generaties van misschien wel leukste voorwielaangedreven auto die je kunt krijgen.
EK9 (1997-2000): de eerste gepeperde Civic
De naam Type R had zijn oorsprong in de Honda NSX Type R uit 1992. Een indrukwekkende sportauto, waarvan er slechts een paar gemaakt zijn. Honda kwam daarom op het idee om een flink gepeperde Civic op de markt te brengen, zodat iedereen een Type R kon rijden. De EK9 was het resultaat en was alleen op de Japanse markt beschikbaar. Hij had high-end specificaties; inclusief een ‘hand-ported’ 1,6-liter DOHC VTEC-motor die een zeer indrukwekkende 116 pk per liter produceerde, een lichtgewicht gelaste carrosserie die bijdroeg aan een laag voertuiggewicht van slechts 1.050 kg, gecombineerd met een Limited Slip Differential (LSD). Kortom: een lekker scheurijzer.
EP3 (2001 – 2005) de ‘Europese’ Type R
Als gevolg van het succes van de eerste generatie, werd de tweede generatie in heel Europa aangeboden. Het hielp dat de Civic vanaf toen in het Verenigd Koninkrijk werd geproduceerd. De nieuwe auto introduceerde een gloednieuwe en nu iconische 2,0-liter DOHC i-VTEC ‘K’-serie motor.
FN2/ FD2 (2007-2011) Type R – twee varianten
De derde generatie Civic Type R was uniek omdat de Europese en Japanse modellen sterk van elkaar verschilden. Europa ontving de op de FN2 gebaseerde hatchback, die de beproefde 2,0-litermotor behield, maar een nieuw chassis introduceerde dat de brandstoftank onder de voorstoelen plaatste om de ruimte en flexibiliteit binnen te verbeteren. Japanse klanten kregen in plaats daarvan de FD2-berline aangeboden, die een nog meer gerichte rijervaring bood dankzij extra items zoals een krachtigere K20A-motor, een spiraalvormige LSD en krachtige Brembo-remmen.
FK2 (2015-2017) Introductie van de VTEC Turbo
Naarmate de verwachtingen van de markt en de regelgevende instanties veranderden, was de overstap naar een turbomotor onvermijdelijk. Het resultaat was de 310 pk sterke K20C1 2,0-liter turbomotor. Om de aanzienlijke vermogenstoename beter te beheersen, introduceerde Honda Dual Axis Strut Suspension in combinatie met een sperdifferentieel om torque steer tegen te gaan, wat vaak voorkomt in auto’s met voorwielaandrijving met een hoog vermogen. De 2015 Civic Type-R sprintte van 0 naar 100 km/u in slechts 5,7 seconden en was uitgerust met remschijven met een grote diameter (351 mm). De FK2 bleek een formidabele basis voor een wedstrijdauto en won verschillende TCR Touring Car-titels over de hele wereld.
FK8 (2017-2022) De ultieme sporthatchback
De FK8, die in 2017 arriveerde, was een ultieme versie van de Civic Type R. De nieuwe auto was een belangrijke evolutie van de FK2 met een groot aantal nieuwe mechanische kenmerken, zoals adaptieve dempers en verdere herzieningen van de K20C1-motor om het vermogen op te voeren tot 320 pk. Het model introduceerde ook neerwaartse druk voor een nog intensere rit; het externe aerodynamische pakket werkte samen met een geavanceerde, bijna vlakke ondervloer om actief bij te dragen aan negatieve lift. Het model debuteerde ook in de Verenigde Staten, waar de auto een verkoophit werd ten opzichte van de rest van de wereld.
FL5 (2022-) Ultieme sport 2.0
In 2023 introduceert Honda een gloednieuwe generatie van de auto. De nieuwe Type R is gebaseerd op de elfde generatie Civic en ziet er daardoor minder futuristisch uit dan zijn voorganger. De auto lijkt meer van deze tijd en minder van het jaar 2080. Zelfs de wielen zijn wat minder in-your-face. De 20-inch wielen van het uitgaande model maken plaats voor bescheiden 19-inch exemplaren. Niet dat de Type R niet opvalt hoor. Op de achterzijde pronkt wederom een forse spoiler en in het midden van de diffuser zitten opvallende drie uitlaten.
De exacte specificaties houden de Japanners nog geheim, maar bekend is dat de vertrouwde 2,0-liter K20 VTEC-turbomotor via een handgeschakelde zesbak en mechanisch sperdifferentieel het vermogen naar de voorwielen stuurt. Hoe krachtig de nieuwe Type R is wil Honda nog niet zeggen, behalve dat hij krachtiger is dan zijn 320 pk sterke voorganger.