11 vragen aan Jean-Philippe Imparato, CEO Peugeot
Topman Peugeot over de toekomst, uitdagingen en problemen
Het zijn interessante tijden bij Groupe PSA. Het Franse autoconcern heeft onlangs Opel en Vauxhall aan het portfolio toegevoegd, het merk komt met een arsenaal aan elektrische auto’s en PSA heeft grote ambities buiten Europa. Tijd voor wat kritische vragen aan Jean-Philippe Imparato, de topman van Peugeot. We spreken hem in Brussel.
KMPG publiceerde een verhaal dat CEO’s twijfels hebben over elektrische auto’s. Waterstoftechnologie zou EV-technologie gaan overnemen in 2025. Wat zijn uw verwachtingen? Hebben elektrische auto de toekomst? Of is het een tussenoplossing? “Hmm, goede vraag. Ik denk allereerst – en dat noemen wij de energietransitie – dat het overal anders zal zijn. En dan bedoel ik op landelijk, regionaal en stedelijk niveau. Je vergelijkt China niet met Latijns-Amerika. Het zijn andere werelden. Italië met Nederland vergelijken is ook onzin. Hetzelfde geldt voor Nederland vergelijken met het Verenigd Koninkrijk en het Verenigd Koninkrijk met Frankrijk. Maar ook tussen Parijs en Brussel bestaan verschillen. Het echte feit is dat het overal anders is. Ten tweede: als je elektrisch wenst te rijden heb je energie nodig. Die energie moet iemand produceren.”
“Wereldwijde reflectie is belangrijk, want wat betekent het om in één land volledig elektrisch te rijden?”
Een probleem dus? “Zeker, en we hebben als autofabrikanten de wereld hiervoor gewaarschuwd. We lanceren de technologie als een groep. Maar zet niet alles in op EV-technologie, want dan moet je een gigantische hoeveelheid elektriciteit en batterijen leveren om aan de vraag te voldoen. Wereldwijde reflectie is belangrijk, want wat betekent het om in één land volledig elektrisch te rijden? Hoe managen we dat in de hele wereld, waar niet iedereen de mogelijkheid heeft om een elektrische auto op te laden? Het is een wereldwijd vraagstuk.” Praat je er ook met overheden over? “Als het gaat om reflectie zeker. We geven aan wat er speelt en wat belangrijk is. Je moet het samen afstemmen. Volgend jaar kom ik met op z’n minst twee volledig elektrische auto’s. Als we deze technologie lanceren in Europa, dan is dat een serieuze lancering. Daarvoor moeten we klaar zijn, maar ook de infrastructuur moet er klaar voor zijn. De klant moet zijn auto kunnen pluggen. We kunnen deze EV’s overal ter wereld verkopen. Waar er vraag is naar EV’s, daar leveren we EV’s. We gebruiken altijd bekende modellen als basis. Ik zal nooit een EV-toegewijde modelline-up introduceren. We wijzigen de aandrijflijnvisie van onze auto’s, maar tegelijkertijd maken auto’s op het gebied van connectiviteit en autonomie ook grote ontwikkelingen door. De komende tien jaar worden interessant. Elke keer als we een nieuw model lanceren, voegen we iets toe op dit gebied. Rond 2025 of 2027 moet een autonoom rijdende auto met een intrekbare stuurkolom haalbaar zijn.”
“Waar er vraag is naar EV’s, daar leveren we EV’s.”
“Ik kan niet zeggen dat het elektrisch, plug-inhybride, waterstof, diesel of benzine wordt.”
Voorlopig alleen elektrisch dus? Door het feit dat mijn doel is om vijftig procent van mijn auto’s buiten Europa te verkopen kan ik geen wereldwijde oplossing hebben. Ik kan niet zeggen dat het elektrisch, plug-inhybride, waterstof, diesel of benzine wordt. Het besluit dat we enkele jaren geleden al hebben gemaakt is dat ik een modulair platform heb waarop ik al deze aandrijfvormen kan aanbieden. Op die manier kan ik iedereen een Peugeot bieden, overal ter wereld. Een 208, 2008, 308, 3008, 5008, de koper kan de aandrijflijn kiezen. Op die manier kunnen we inspelen op lokale regels waarmee je overal ter wereld te maken hebt. Vanaf 2019 gaan we in een tijdsspanne van vijf jaar 80 procent van onze line-up volledig elektrificeren. Er komen twee elektrische auto’s in 2019 maar die auto’s kunnen we ook voorzien van een andere aandrijflijn, zoals een benzine- of dieselmotor. We geven de koper de vrijheid. Dat is belangrijk.”
“Mijn persoonlijke overtuiging: alles elektrisch? Absoluut niet. Alles diesel? Ook niet.”
Kun je zeggen waarom? Stel ik wil een 208, maar ik woon in het centrum van Parijs en in de komende drie jaar kan ik niet meer een auto met brandstofmotor rijden, dan heb je de kans om een 208 te kopen, maar wel met een elektrische aandrijflijn. De klant kiest de aandrijflijn. Dat is voor mij extreem belangrijk. We hebben geen antwoord op de vraag wat nu precies de oplossing wordt. Ik heb wel mijn persoonlijke overtuiging: alles elektrisch? Absoluut niet. Alles diesel? Ook niet. Dieseltechniek sterft mogelijk in de komende tien jaar al uit, maar nu nog niet. De energiemix zal nooit bestaan uit 100% van één ding overal ter wereld. Nederland loopt het op gebied van de energietransitie voorop. Maar niet alle landen zitten al op hetzelfde niveau. Ze volgen wel, maar in een veel langzamer tempo. Nederland is op dit gebied toonaangevend.”
“Nederland loopt het op gebied van de energietransitie voorop.”
Bepaalde landen hebben doelstellingen gegeven dat auto’s met een brandstofmotor op een gegeven moment niet langer verkocht mogen worden. Nederland in 2030, dat is al over 12 jaar. “Peugeot zal hier klaar voor zijn”. Je kan er klaar voor zijn, maar het levert ook de nodige uitdagingen op toch? “We werken aan drie, vier of vijf verschillende aandrijfvormen. Ik verwacht dat het B-segment volledig elektrisch wordt. In het C-segment zal plug-inhybride overheersen. Onze eerste producten met waterstoftechnologie ga je pas over ongeveer 15 jaar zien als deze technologie echt in opkomst is. Alles ligt op tafel. Alle technologieën worden bestudeerd. We zullen op het juiste moment klaar zijn als we zeker zijn dat het besluit van een land vaststaat. Dat is mijn punt. Ik moet voor alle landen klaar zijn. Afrika, China, Azië, Vietnam, Brazilië en zelfs de Verenigde Staten waar we op een dag terugkeren. Als Nederland zegt dat er vanaf 2030 alleen nog EV’s verkocht mogen worden, dan leveren we vanaf dan volledig elektrische auto’s, maar wel met een correct niveau van total cost of ownership, veel value for money op het gebied van connectiviteit en autonomie en respectabele oplaadtijden van de batterij. Belangrijk is dat ik mijn DNA niet wil verliezen. Plezierig autorijden, dat moet belangrijk blijven.”
“We werken aan drie, vier of vijf verschillende aandrijfvormen.”
Wanneer denk je dat benzine en diesel volledig van de markt verdwijnen? “Dat weet ik niet. In een land als Nederland kan dat al vanaf 2023 of 2025 zijn, maar we gaan niet wachten tot 2030. We willen al eerder klaar zijn. Als de markt verandert gaan we niet pas in 2029 beginnen.” Rond 2025 wil Groupe PSA beschikken over 40 geëlektrificeerde modellen, verdeeld over de vijf merken Peugeot, Citroën, DS, Opel en Vauxhall. Naast volledig elektrisch komen er ook PHEV’s. Denk je dat mensen deze technologie goed gaan gebruiken? Of anders gezegd: denk je dat mensen het concept van een plug-inhybride begrijpen? In Nederland ging het helemaal de mist in door lage bijtelling. Mensen kochten een PHEV vanwege de lage bijtelling en niet vanwege de aandrijflijn. De accu werd nauwelijks opgeladen met als gevolg hogere brandstofkosten. “Haha, geweldig. Maar weet dat ik vertrouwen heb in mijn kopers. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het gebruik van het voertuig. Maar daar gaat het niet om. Ik wil klaar zijn met PHEV zonder afhankelijk te zijn van subsidies van landen of steden. Belangrijk is dat de elektrische range van PHEV’s moet groeien. Niet elke klant zal elke avond braaf zijn auto opladen. Dat is ook niet aan ons, want we zijn niet de politie. Mijn punt is dat we willen voldoen aan de CO2-eisen van de overheid. De gebruiker moet het product gebruiken.”
“Hoe de klant de PHEV gebruikt is aan de klant. We zijn niet de politie.”
Zijn subsidies belangrijk? “Er zijn nu diverse subsidies om elektrische auto’s te promoten. Maar als straks 10 procent van de jaarverkoop een elektrische auto is, dan zetten overheden die incentives stop omdat het geldpotje in razendsnel tempo leeg raakt. Het kost dan simpelweg te veel geld. We moeten daarom de CO2-doelen halen zonder afhankelijk te zijn van incentives.” Opel is recent toegetreden tot de PSA-familie. Welke invloed heeft Opel op het merk Peugeot? “Opel moet ‘Duits’ blijven. We hebben geen strategieoverlap tussen Peugeot en Opel op het gebied van product en marketinggebied. Iedereen blijft in het veld waarin ze nu actief zijn. Opel focust zich vooral Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en in sommige andere landen. Peugeot kijkt ook buiten Europa. Sommige klanten zijn Duits gefocust. Daar sluit Opel in ons portfolio mooi op aan.”
“Als de vraag naar EV’s explosief stijgt, stoppen overheden de subsidies. Het kost dan te veel geld.”