1 op de 5 leaseauto’s staat nog op winterbanden
"Men voelt de urgentie niet of is niet op de hoogte"
Volgens Vereniging Zakelijk Rijders (VZR) reed 20% van alle leaseauto’s begin mei nog op winterbanden. Het gaat om tienduizenden voertuigen. Men voelt de urgentie niet of is niet op de hoogte van het type band onder de auto.
Minder grip, meer slijtage
In april is de temperatuur al een aantal keer ver boven de 20 graden uitgestegen. Heerlijk natuurlijk, maar niet zo fijn als je nog op winterbanden rijdt. Winterbanden zijn specifiek ontwikkeld om optimaal te presteren bij temperaturen onder 7 graden Celsius. Ze bieden aanzienlijk minder grip dan zomerbanden als de temperatuur daar ver boven ligt.
De rubbersamenstelling van een winterband zorgt voor de optimale soepelheid op koud wegdek. Als het een stuk warmer is, vervormt de band anders dan zou moeten en biedt die veel minder grip. Behalve de rubbersamenstelling werkt ook het profiel van een winterband in het nadeel op warm asfalt. Het gevolg is een (veel) langere remweg. Bij een temperatuur van 15 graden Celsius en een snelheid van 50 km/u kan een auto op zomerbanden op droog wegdek binnen 12 meter stilstaan. Op winterbanden heeft een auto in dezelfde omstandigheden 14 à 15 meter nodig.
Ook slijten winterbanden stukken sneller op warm asfalt. En door de vele kleine inkepingen in de profielblokken van een winterband, kunnen hele stukken tegelijk afbrokkelen. Zonde natuurlijk, terwijl je een set winterbanden normaal gesproken twee à drie winters mee moeten kunnen. Wellicht handig: gebruik de invoering van zomer- en wintertijd als reminder om banden te wisselen.