1.000 km range en 5 minuten snelladen: solid-state batterij komt snel dichterbij! – AutoRAI TV
1.000 km range en 5 minuten snelladen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De meeste elektrische auto’s die jij nu kan kopen, beschikken over een lithium-ijzer-fosfaat-batterij (LFP) of een nikkel-mangaan batterij (NMC). Achter de schermen wordt door verschillende fabrikanten gewerkt aan solid-state batterijen.
Vaste elektrolyten voor solid-state batterijen
Solid-state batterijen gebruiken vaste elektrolyten in plaats van vloeibare of gel-achtige elektrolyten zoals in lithium-ion batterijen. De vastestofbatterij is dus een batterij die bestaat uit een vaste elektrode en een vast elektrolyt. Dit vermindert het risico op lekkage en vermindert ook aanzienlijk het risico op brand of explosie bij beschadiging of oververhitting. Ze zijn beter bestand tegen hoge temperaturen.
Voordelen van solid-state batterijen
De voordelen van solid-state batterijen? Ze hebben een hogere energiedichtheid. Dit betekent dat ze meer energie kunnen opslaan in een kleinere en lichtere batterij. Hierdoor kunnen auto’s een grotere actieradius halen zonder dat de batterij groter of zwaarder wordt. Je kan ook sneller laden, dankzij het gebruik van een vaste elektrolyt in plaats van een vloeibare. Dit is vooral handig voor elektrische auto’s, omdat laadtijden vaak een struikelblok zijn voor consumenten.
Solid-state batterijen worden beschouwd als veiliger. De vaste elektrolyt is minder brandbaar dan de vloeibare elektrolyt in lithium-ion batterijen, waardoor de kans op oververhitting, brand of explosies kleiner is. Ook slijten solid-state batterijen minder snel, wat betekent dat ze meer laadcycli aankunnen voordat de capaciteit significant afneemt. Dit maakt solid-state batterijen duurzamer en dus ook vanuit economisch oogpunt interessant.
Efficiënter productieproces
Nog een voordeel: solid-state batterijen functioneren beter bij zowel extreem koude als warme temperaturen. Handig als koning winter weer toeslaat in Nederland. Het grootste pluspunt: door het gebruik van andere materialen en een efficiënter productieproces kunnen solid-state batterijen mogelijk minder afhankelijk worden van schaarse grondstoffen zoals kobalt en lithium. Dit kan de milieubelasting verminderen.
Lichtere batterijen zijn een must
De solid-state batterij kan met andere woorden een uitstekende stap zijn richting betaalbare elektrische auto’s. Een ding is zeker: de tijd moet veranderen waarin de huidige batterijen te groot, te zwaar en te duur zijn. We kunnen vermoedelijk rond 2027 of 2028 de eerste modellen verwachten met solid-state batterijen. Maar ook dan duurt het nog even voordat de technologie op grote schaal verkrijgbaar is.
Toyota
De eerste solid-state batterij van Toyota zal naar verwachting een actieradius van 1000 kilometer bieden met een snellaadtijd van 80 procent in slechts 10 minuten. Ook fabrikanten als Honda, BMW en Volkswagen investeren achter de schermen flink in solid-state batterijen. Ze zijn ongeveer 40 procent lichter dan lithium-ion batterijen. En dat is weer gunstig voor de actieradius en de dynamiek van auto’s.