Wat biedt de Tokyo Motor Show 2015?
Er is opvallend veel aandacht voor zelfrijdende auto’s
Japan is een relatief kleine automarkt, maar wel wereldspeler. Dat merk je op de Tokyo Motor Show. De wereldwijde belangstelling is groot. Pakweg vijfduizend journalisten uit meer dan veertig landen doen verslag.
Japanse fabrikanten zijn natuurlijk van groot belang, ze domineren menige automarkt in de wereld. In algemene zin ligt de focus bij de Tokyo Motor Show op milieuvriendelijke technieken. ’s Werelds grootste fabrikant Toyota zet bijvoorbeeld vol in op waterstof en brandstofcellen, naast hybride.
Zelfrijdende auto
Er is opvallend veel aandacht voor zelfrijdende auto’s. De Japanners vrezen de komst van producenten als Google en Apple op de automarkt en doen duidelijk hun best om de ontwikkelingen voor te blijven. Nissan heeft bijvoorbeeld bevestigd dat het als eerste fabrikant een in serie geproduceerde, autonoom rijdende auto zal uitbrengen, in 2020. De Nissan IDS Concept heeft technieken aan boord waarmee het model volledig autonoom kan rijden. In de stad grijpt de auto in als er reden voor is. Intussen kun jij dan je Facebook bijwerken, als je dat op dat moment nuttig acht. De Nissan IDS Concept geldt als een opstap naar een nieuwe troef in het C-segment, wat je mag vertalen als de nieuwe Leaf. De autonome aandrijftechniek staat al in de steigers en is terug te vinden in dit model. Interessant detail: de auto leert van de bestuurder en past zich aan diens manier van rijden aan.
[gallerij-2]
Japanse regels
De Japanse automarkt zit anders in elkaar dan bij ons. De overheid geeft grote belastingvoordelen aan kleine auto’s, die een aparte klasse vormen. Ze heten Kei-cars of mini-cars. De regelgeving vloeit voort uit de smalle wegen die Japan heeft, maar ook uit de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Er hangen strenge voorwaarden aan het formaat: maximaal 3,4 meter lang en 1,48 meter breed. De motorinhoud mag maximaal 660 cc bedragen, met een maximaal vermogen van 63 pk (of 49 kW). Een derde van de Japanse autoverkopen bestaat uit dit type auto: in 2014 zijn er meer dan 1,8 miljoen verkocht. Slechts een enkele keer maakt een Kei-car de oversteek naar Europa, zoals de Suzuki Wagon R. Specialist Daihatsu is met de allerbest verkopende Tanto succesvol op de thuismarkt. Eigenlijk probeert iedere fabrikant een graantje mee te pikken van de Japanse markt, die overigens niet zo heel groot is: in 2014 zijn er zo’n 3 miljoen -zeg maar- gewone auto’s verkocht. Dat is om en nabij een kwart van wat in Europa wordt verkocht. De markt loopt al enige jaren terug, Japanners vinden nieuwe auto’s te duur. Vorig jaar is weer een BTW-verhoging doorgevoerd van 5 naar 8 procent op gewone auto’s: de kleintjes wonnen prompt weer marktaandeel. Dit jaar lijkt de Japanse automarkt zich iets te herstellen, in de eerste zes maanden was er een plus.
[gallerij-1]
Europese merken in Japan
Import heeft een klein aandeel op de Japanse automarkt. Mercedes-Benz is op dat gebied marktleider, maar kwam in het eerste helft van 2015 niet verder dan 31.000 auto’s. Niet zo gek dus dat Mercedes-Benz de autoshow benutte voor de lancering van de Vision Tokyo, een studie naar een zelfrijdende auto. De auto is bestemd voor jongeren die na 1995 zijn geboren en opgegroeid met social media: de generatie Z. De brandstofcel aan boord, gevoed door waterstof, geeft de auto een actieradius van 980 kilometer. Op de lijst van geïmporteerde auto’s staan ook namen van fabrikanten als Toyota, Nissan, Mitsubishi en Mazda: zij varen auto’s uit hun buitenlandse fabrieken naar hun showrooms in Japan. Amerikanen bungelen onderaan de lijst, de Japanners vinden hun auto’s te groot en ze gebruiken te veel brandstof. De Amerikanen klagen op hun beurt over de strenge regelgeving. Ford en General Motors zijn ook uit een soort protest weggebleven van de Tokyo Motor Show. Ook de Koreaanse gigant Hyundai heeft in Japan bepaald nog geen voet aan de grond gekregen. In 2015 zijn in zes maanden tijd welgeteld 27 Hyundai’s op naam gezet.
Aaibare Toyota Kikai
Toyota wil graag tonen dat auto’s onderhuids schitterende techniek bevatten. De Kikai laat dat zien: het is een soort opengewerkt concept van een hoogst aaibaar autootje. Vakmanschap in de afwerking wordt als verleiding ingezet. Met de FCV Plus toont Toyota aan dat de ontwikkeling van de brandstofcel en waterstof als aandrijfbron de ontwikkeling van aansprekende auto’s niet in de weg staat. De auto kan energie halen uit de waterstof in de tanks in de auto, maar ook van een externe bron. Zo zou de auto bij woonhuizen een rol kunnen spelen in de energiehuishouding, waarmee de rol van auto’s in de samenleving verandert. De Toyota S-FR is een studie naar een even sportieve als betaalbare sportauto, met achterwielaandrijving. Daarmee lonkt het merk naar een nieuwe groep jonge autoliefhebbers. Het interieur is ook gericht op deze doelgroep: simpel maar efficiënt en gebruiksvriendelijk.
[gallerij-3]
Lexus met brandstofcel
Lexus verhult niet wat de bedoeling is van de LF-FC: het is een studie naar de vierdeurs coupe die het nieuwe vlaggenschip zal zijn. Dat betreft dus de LS. Het model is 5,30 meter lang en ontworpen volgens de designtaal L-Finesse. Voor de aandrijving zorgt het All Wheel Drive-systeem, dat wordt voortgestuwd door een brandstofcel. Interessant is de futuristische interface: de ventilatie en de audio-installatie kun je met handgebaren bedienen. De Honda FCV met brandstofcel heeft volgens de Japanners een actieradius van meer dan 700 kilometer. De tank zit in drie minuten vol. Volgend jaar zouden de eerste auto’s echt geleverd worden, met een prijs onder de 60.000 euro. De Honda NSX krijgt ook een nieuw leven. Voor de aandrijving kiest Honda een hybride-oplossing: een direct ingespoten VTEC V6 met dubbele turbo en drie elektromotoren.
Mazda met wankelmotor
Met de presentatie van de RX-7 met wankelmotor zorgde Mazda eind jaren zeventig voor een grote verrassing. En dat doet het merk opnieuw met de RX-Vision. Het spectaculaire conceptmodel is voorzien van een rotatiemotor met de naam SkyActiv-R. Korte overhangen vergrote de sportieve looks van de zeer lage sportwagen. Hij is 4,39 meter lang, 1,92 meter breed en slechts 1,16 meter hoog. De wankelmotor is omstreden vanwege de onderhoudsgevoelige delen en het hoge verbruik, maar Mazda zegt in het concept te geloven. Sinds de productie van de RX-8 in 2012 is gestaakt, is het stil geweest rondom de wankelmotor. Maar nu, wellicht als RX-9? Het zou zo maar kunnen.
[gallerij-4]
Mitsubishi met elektromotor
Mitsubishi zet de spotlights op auto’s met elektrische aandrijving. Zo is de eX Concept een studie naar een crossover die in de nabije toekomst aan het gamma zal worden toegevoegd. Het bereik van de elektromotor komt op 400 kilometer dankzij de voortschrijdende techniek.
Hollands glorie
En er is ook een stukje Hollands glorie, in zekere zin: de nieuwe Mini Cabrio, gebouwd in het Limburgse Born, maakte in Tokio zijn werelddebuut. En daar mogen we best een beetje trots op zijn.