Waarom deze auto vier stofzuigers naast zijn wielen heeft
Hier heeft Dyson nog niet aan gedacht
Over het algemeen zijn elektrische auto’s minder schadelijk voor het milieu dan benzine- en dieselauto’s. Tenzij je een 4.500 kilo wegende Hummer EV met een 212 kWh-accu neemt. De banden- en remslijtage van dit monster moet gigantisch zijn. Daar wordt de natuur niet blij van, al dat fijnstof en microplastics. Een Duits bedrijf komt nu met een oplossing.
Inefficiënt
Niet iedereen is ervan overtuigd dat EV’s schoon en duurzaam zijn. Rijden op grijze steenkoolstroom is niet heel schoon, toch? Correct, maar onder de streep minder slecht voor het milieu dan een litertje benzine of diesel verbranden in een inefficiënte verbrandingsmotor. Een brandstofmotor zet slechts 35 procent van een volle brandstoftank om in bewegingsenergie. De rest wordt omgezet in warmte of gaat verloren via wrijving (nog meer warmte) van de versnellingsbak. Zo blijft er maar 30 procent over om je wielen te laten draaien. Denk hier maar niet aan, als de benzineprijs weer eens hoog staat.
Fijnstof
Elektrische auto’s zorgen ook voor directe uitstoot. Dan hebben we het over bandenslijtage (microplastics die vrijkomen) en fijnstof van de remschijven. EV’s remmen vaak af op hun motor, waardoor de remschijven minder belast worden. Het Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum vond dat geen excuus om er niets aan te doen. Het instituut heeft samen met de Duitse fabrikant HWA een auto gebouwd met stofzuigers rondom de wielkasten. Die zuigen al het fijnstof van banden en remmen op tijdens het rijden.
ZEDU-1
De auto, met de catchy naam Zero Emission Drive Unit Generatie 1, is voorzien van een bak, waarin alle stof wordt opgevangen. Tot een snelheid van 50 km/u kunnen de stofzuigers van de ZEDU-1 al het fijnstof van de remschijven en rubberdeeltjes van de banden opvangen. Op hoge snelheid zuigen ze tot 80 procent van de schadelijke deeltjes op. Het maakt de ZEDU-1 misschien wel de milieuvriendelijkste auto ter wereld. Het team onderzoekt of de technologie binnenkort in productie kan gaan.