Vanaf juli automatische ‘snelheidsbegrenzer’ in nieuwe auto’s verplicht
Brussel trapt op de rem
Vanaf 6 juli zit er een nieuw verplicht veiligheidssysteem in alle nieuwe auto’s in Europa: de Intelligent Speed Assistant. Het is een waarschuwingssysteem dat kan ingrijpen bij te snel rijden.
Intelligent Speed Assistant (ISA)
Met steeds meer maatregelen wil de Europese Unie het verkeer veiliger maken en het aantal verkeersdoden en ernstige verkeersgewonden drastisch terugdringen. Er zijn al een behoorlijk aantal rijhulpsystemen in auto’s verplicht en daar komt er nog eentje bij: Intelligent Speed Assistant (ISA).
Deze slimme snelheidsassistent zit vanaf 6 juli verplicht in iedere nieuw ontwikkelde auto. Vanaf juli 2024 moeten alle nieuw verkochte auto’s voorzien zijn van dit systeem. Volgens de EU kan ISA naar schatting tot 25.000 dodelijke verkeersslachtoffers en zo’n 140.000 ernstig gewonden per jaar voorkomen.
Hoe werkt ISA?
ISA maakt gebruik van bestaande hulpsystemen zoals cruisecontrol, het navigatiesysteem, verkeersbordherkenning en de snelheidsbegrenzer. Deze systemen geven de snelheidslimiet op de weg waar je rijdt door aan ISA. Als je te hard rijdt, geeft de snelheidsassistent je een waarschuwing door middel van een knipperend lampje, geluid of zelfs door de auto lichtjes af te remmen of de tegendruk van het gaspedaal te verhogen. In dat laatste geval kun je het gaspedaal gewoon dieper intrappen, als je harder wilt rijden.
Vol op de rem trappen kan het systeem niet en je kunt het – net zoals de meeste veiligheidssystemen – gewoon uitschakelen. Dat moet je dan wel iedere keer opnieuw doen als je de auto start, want standaard staat het systeem altijd aan.
Zwarte Doos
Daarnaast zijn nieuwe auto’s straks net als vliegtuigen ook voorzien van een ‘Black Box’. In deze zwarte doos worden rijgegevens opgeslagen, die de politie en justitie in het geval van een ongeluk mogen inzien. Met de gegevens kunnen de autoriteiten precies nagaan wat je net voor een ongeval in je auto aan het doen was. Autofabrikanten mogen deze gegevens gebruiken voor analyses over verkeersgedrag.
Lees ook:
Hoelang kun je met een elektrische auto in de file staan voordat de batterij leeg raakt?