Welke 5 te gekke functies zullen in de toekomst door jouw autoruit vervangen zijn?
Als het gaat om vooruitgang in de autobranche, dan denk je niet direct aan autoruiten. Toch wordt de standaard functie van de autoruit vervangen voor diverse nieuwe functies in de nabije toekomst. De tijd dat een voorruit alleen maar glas en een laag PVB-folie was, komt snel achter ons te liggen. Welke vijf functies kan de voorruit vervullen?
Informatie op de voorruit
Tijdens het rijden heb je als bestuurder veel informatie nodig. Je moet weten wat de snelheid is, zodat je je aan de snelheidslimiet kunt houden. Je wilt ook eventueel oplichtende storingslampjes zien en uiteraard wil je weten hoeveel brandstof je nog hebt. Voor al deze informatie moet je op het dashboard of de middenconsole kijken. Dan let je dus even niet op de weg en dat gaat ten koste van de verkeersveiligheid. Daarom besteden bedrijven veel tijd en aandacht aan de ontwikkeling van HUD.
HUD staat voor head-up display. Informatie die je nu op het dashboard vindt, wordt weergegeven op de voorruit. Niet alleen de informatie van de auto zelf, maar ook realtime data als file-informatie, de optimale route en de actuele weersomstandigheden zijn direct op de voorruit te zien. Dit betekent dat je nooit meer naar je dashboard hoeft te kijken en altijd de ogen op de weg kunt houden.
HUD-technologie wordt al langer gebruikt in straaljagers – piloten moeten op elk moment de gewenste informatie kunnen zien. Dat meer tijd nodig is om de toepassing in auto’s mogelijk te maken, heeft te maken met de plaats van de HUD. Die is in de luchtvaart namelijk in de helm van straaljagerpiloten verwerkt. In auto’s moet de informatie op de voorruit verschijnen en hiervoor moet onder andere het PVB-folie in de autoruit vervangen worden.
Integratie van Augmented Reality voor telefoon en andere data
Het gebruik van de telefoon is een storende factor tijdens het autorijden, het is zelfs de meest genoemde oorzaak van ongelukken. Hoewel iedereen weet dat het verboden is en de politie erop controleert, doen we het toch. Daarom zijn diverse bedrijven aan het werk gegaan met Augmented Reality en het integreren van telefoonfuncties in de HUD op de voorruit. Een bekende naam op dit gebied is Hudway, dat een alternatieve oplossing biedt totdat de techniek zover is: de Hudway Glass.
- Een doorzichtig scherm ter grootte van een mobiele telefoon wordt rechtop gemonteerd in het zicht van de bestuurder.
- De mobiele telefoon van de bestuurder projecteert in Augmented Reality de informatie op het scherm. Zo is zowel de weg als de informatie zichtbaar.
- Hudway maakt uitsluitend gebruik van applicaties die gespiegelde content bevatten – het systeem weerspiegelt de informatie zodat die leesbaar op de voorruit verschijnt; Google Maps bijvoorbeeld is ongeschikt, omdat de kaarten in spiegelbeeld niet bruikbaar zijn.
Hudway Glass is alleen te gebruiken met een smartphone waarvan de afmetingen 6,2 x 3,1 inch zijn. Als het systeem in de toekomst op de volledige voorruit bruikbaar is, kan de bestuurder alle realtime informatie aflezen zonder dat hij zijn ogen van de weg hoeft te nemen. Dat maakt autorijden een stuk veiliger en makkelijker. Overigens verliest de mobiele telefoon in de toekomst zijn navigatiefunctie, omdat ook die door de autoruit vervangen wordt.
De voorruit als navigatiesysteem
Een ontwikkeling die in het verlengde ligt van HUD en de integratie van Augmented Reality, is de integratie van het navigatiesysteem in de voorruit. Hierbij gaat het niet om gadgets waarmee je van je mobiele telefoon een navigatiescherm kunt maken. Het is veel meer dan dat. De systemen waaraan gewerkt wordt, worden op de voorruit weergegeven en maken daarbij gebruik van realtime informatie. Het systeem verwerkt actuele informatie over ongevallen en files en past de route aan, zodat je toch zo snel mogelijk thuis of op je werk bent.
In dit opzicht is het ook interessant om de blockchain te noemen. IOTA (blockchaintoepassing) werkt samen met onder meer Volkswagen, Audi en CarVertical aan de verspreiding van data. Omdat de gegevens altijd actueel zijn en gedeeld kunnen worden met alle gebruikers, kan dit de toekomst zijn voor navigatie op de voorruit, maar ook voor zelfrijdende auto’s. Auto’s kunnen dan niet alleen informatie uit de blockchain halen, ze kunnen ook met elkaar communiceren.
De voorruit als zonnebril
De voorruit krijgt in de toekomst nóg een nieuwe functie die het rijden makkelijker maakt. Er zijn al regensensoren in de voorruit. Daar kunnen ook sensoren bij die lichtinval meten. Aan de hand van die informatie kan de besturingselektronica de voorruit vervolgens meer of minder dimmen en de lichtinval reguleren. De zonnebril kan zo door de autoruit vervangen worden. Het grootste voordeel ondervind je uiteraard in het donker, als tegenliggers hun breedstralers te laat uitschakelen. De realtime data van de sensoren zorgen ervoor dat de voorruit meteen dimt, zodat je niet verblind wordt.
Nauw hiermee verbonden is de mogelijkheid om uv-straling te filteren in de voorruit of de andere ruiten van de auto.
Er zijn bedrijven die dit nog veel verder willen ontwikkelen. Zij willen nanotechnologie gebruiken in de voorruit, waarmee een nachtstand ingebouwd kan worden. Dat betekent dat behalve de mogelijkheid om de voorruit te dimmen, het ook mogelijk wordt om warmte te registreren en op die manier andere auto’s en dieren op de weg zichtbaar te maken als er geen licht is.
Geen ruitenwissers of ijskrabbers meer?
Ruitenwissertechniek heeft grote sprongen gemaakt dankzij regensensoren. Die signaleren dat het zicht vermindert door vocht op de voorruit, waarna de ruitenwissers in actie komen. Maar die ruitenwissers kunnen volledig overbodig worden door de zelfreinigende voorruit. De Italiaanse autodesigner en ingenieur Leonardo Fioravanti ontwikkelt een speciaal nano-systeem (Hindra-prototype) dat de voorruit zelfreinigend en waterafstotend maakt. Alleen de rijwind zou genoeg zijn om water en vuil van de voorruit te verwijderen.
De speciale coatings die al bestaan, werken waterafstotend en gaan bevriezing van de voorruit tegen. De werking is echter vaak maar van korte duur. Daarom werkt sportautofabrikant McLaren aan een systeem met geluidsgolven die water en vuil van de voorruit ‘trillen’ zodra het de voorruit raakt. Het is nog niet duidelijk in hoeverre dit systeem werkt, maar als het effectief blijkt, zijn ijskrabbers en ruitenwissers volledig overbodig.
Veel functies zullen in de toekomst door de autoruit vervangen zijn
De voorruit kan diverse functies, voorzieningen en hulpmiddelen overnemen. Dat biedt vooral op het gebied van veiligheid en comfort weer nieuwe mogelijkheden. Niet alleen zullen functies van het dashboard door de autoruit vervangen worden, er zijn ontwikkelingen gaande waarbij Augmented Reality zelfs wordt toegepast op de zijruiten voor de passagiers op de achterbank. Het is beslist de moeite waard om te kijken naar welke functies autoruiten nog meer kunnen vervullen en hoe de consument kan profiteren van nieuwe techniek die het makkelijker en leuker maakt om auto te rijden.