“Thuiswerken neemt noodzaak investeren infrastructuur niet weg”
Bevolkingsgroei neemt komende decennia met tientallen procenten toe
Zelfs als Nederlanders deels thuis blijven werken, is extra investeren in onze infrastructuur hard nodig, stelt de Mobiliteitsalliantie in reactie op het vandaag verschenen rapport van het PBL.
PBL-rapport
In het PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’ valt te lezen dat ‘Toekomstige investeringen in het mobiliteitssysteem, die vooral waren gebaseerd op een verwachte mobiliteitsgroei, vragen daarom mogelijk om een heroverweging. De woning- en kantorenmarkt verandert door het toegenomen thuiswerken vooralsnog nauwelijks.’
Reactie Mobiliteitsalliantie
De Mobiliteitsalliantie – een samenwerkingsverband van inmiddels 26 partijen – reageert nu op dat rapport. “Nu al neemt de drukte in het OV en op de weg sterk toe, aldus de grootste mobiliteitspartijen in Nederland. En bovenal: recente studies die al rekening houden met thuiswerken, laten zien dat de vraag naar mobiliteit door bevolkingsgroei de komende decennia met tientallen procenten toeneemt.”
Korte termijn
Steven van Eijck, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie: “Als Mobiliteitsalliantie waarschuwden we al eerder voor coronabijziendheid. Het PBL richt zich eenzijdig op de korte termijn. Het is onbegrijpelijk dat de voorspelde autonome groei van het goederenvervoer, het OV, de fiets en andere vervoerstromen, volstrekt terzijde wordt geschoven. Er komen tot 2030 1 miljoen woningen bij en tot 2040 bijna 2 miljoen Nederlanders. Nu niks doen zorgt dat we vastlopen. Dat laten gebeuren is niet de manier om ander reisgedrag af te dwingen.”
Integrale Mobiliteitsanalyse
Zelfs nu het thuiswerkadvies nog van kracht is, is het aantal passagiers in het OV alweer op 75% van voor corona. Op de weg zitten we al op 90%, mede doordat meer mensen voor individueel vervoer kiezen. De recent verschenen Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA) van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toont ook aan dat de mobiliteitsbehoefte en het daadwerkelijke aantal verplaatsingen de komende decennia met tientallen procenten toenemen.
De cijfers
Voor autoverkeer ligt de verwachting tussen -6% en 32%, voor treinverkeer tussen de 18% en 40%, voor bus, tram en metro tussen de 13% en 29%, met grote uitschieters in stedelijk gebied. Ook het goederenvervoer zal groeien en sterk bijdragen aan de drukte op de weg: over de weg met 5% tot 27%, per spoor met 32% tot 55% en via de binnenvaart met 6% tot 20% tot 2040. Bij fietsen en wandelen wordt eveneens groei verwacht. In deze berekening is al rekening gehouden met een verwachte afname van het woon- werkverkeer. In het verleden is gebleken dat dergelijke studies steeds werden ingehaald door de realiteit: de groei was hoger dan voorzien. [i]
Flexibeler gebruik van de bestaande infrastructuur
Investeren in infrastructuur is voor de alliantie geen doel op zich. Waar mogelijk moet gekeken worden naar andere oplossingen, zoals spreiding en flexibeler reispatronen. Maar het is én-én om de enorme voorspelde groei in goede banen te leiden. Een slimmere benutting van de infrastructuur kan als werkgevers flexibele werktijden gaan hanteren en onderwijsinstellingen schooltijden meer spreiden. Tot nu toe komt daar te weinig van terecht. Zelfs als we wel gaan spreiden en flexibeler gaan reizen, is dat niet genoeg. Van Eijck: “Investeren in infrastructuur is een onmisbaar deel van de mix. Er ligt daarnáást nog een enorme onderhoudsopgave aan onze infrastructuur waar de achterstand weggewerkt moet worden.”
Afspraken vastleggen in Regeerakkoord
Slimme, duurzame en flexibele mobiliteit draagt bij aan verschillende grote maatschappelijke opgaven waar Nederland voor staat: aan het economisch groeipotentieel, aan verduurzaming, aan een inclusieve samenleving en bovenal aan de bevolkingsgroei en woningbouwopgave. Vóór de coronacrisis liep Nederland vast, een reden om als mobiliteitspartijen de handen ineen te slaan. Door de coronacrisis staat de groei tijdelijk stil, maar dat is geen reden om achterover te leunen.
Een schaalsprong vraagt om een lange voorbereidingstijd en tijdige investeringsbeslissingen. En extra investeringen in onderhoud en beheer van onze infrastructuur zijn nodig. Onze oproep aan het nieuwe kabinet is dan ook om flexibeler reizen te stimuleren, een schaalsprong in gang te zetten en ook te investeren in de verkeersveiligheid. Zie ook onze conceptpassage voor het nieuwe Regeerakkoord