Taxibedrijven staan nog niet te springen voor EV’s
Ondanks alle pogingen van nationale en lokale overheden in EU-lidstaten om elektrische voertuigen (EV’s) te promoten, blijven ook taxibedrijven vasthouden aan hun vertrouwde benzine- en dieselwagens.
Niels Castermans, marketing beheerder van meer dan 40 taxibedrijven in de Benelux, hielp samen met Abdel van Taxibedrijf Cheap Taxi Utrecht en zijn taxi conculega’s ons een beter zicht te geven. Uit gesprekken met diverse Nederlandse en Belgische taxibedrijven blijkt dat zij nog niet klaar zijn voor de overstap naar elektrisch rijden. Hoge aankoop- en oplaadkosten, een beperkte actieradius en laadinfrastructuur, alsook lange laadtijden (tenzij snelladen, hetgeen veel duurder is) zorgen ervoor dat EV’s momenteel geen aantrekkelijk alternatief vormen voor taxibedrijven.
Dieselvoertuigen favoriet bij taxi’s in Nederland
Melvin, zaakvoerder bij taxibedrijf Taxi In Motion uit Amersfoort, geeft aan dat merken zoals Volkswagen, Skoda, Volvo en Mercedes — allemaal dieselmodellen — de meest rendabele en comfortabele keuzes blijven voor taxichauffeurs. “Een collega van ons heeft onlangs een elektrische auto aangeschaft, maar die haalt slechts 300 tot 350 kilometer op een bijna volle accu,” vertelt Melvin. “Weet dat een elektrisch voertuig door de autoproducenten afgeraden is om tot 100% op te laden als je wilt dat ze wat meegaan. En de winter daalt dat bereik van 350km nog verder door het gebruik van verwarming en airco. Hij moet de elektrische wagen drie keer opladen om 900 tot 1050 kilometer te halen, terwijl wij met onze Audi SQ8, een 4-liter 8-cilinderdiesel, na één tankbeurt van €110 tussen de 850 en 1050 kilometer rijden.”
Aanschafkosten en snellaadkosten
De kosten voor het opladen (snelladen) van de elektrische wagen voor 300 tot 350 kilometer bedragen ongeveer €51, en om 850 tot 900 kilometer af te leggen, moet de elektrische wagen zo’n €153 betalen. Dit prijsverschil, samen met het tijdverlies door opladen, maakt elektrische wagens veel minder aantrekkelijk voor intensief gebruik, zeker vergeleken met de Audi die iets meer dan dezelfde afstand op één tank aflegt voor €110.
“Daarnaast verslechtert de accu van een elektrische auto elk jaar met ongeveer 4 tot 6% bij intensief gebruik, wat betekent dat de capaciteit na verloop van tijd aanzienlijk afneemt,” vervolgt Melvin. “Na zeven jaar moet je vaak de accu vervangen, wat een prijzige ingreep is. Daarom bieden de meeste fabrikanten maar zes tot zeven jaar garantie op de batterij. Bovendien zitten er nog veel kinderziektes in de technologie van nieuwe elektrische auto’s, zijn ze nog niet bewezen op lange termijn voor intensief gebruik, en zijn de aanschafkosten een stuk hoger dan die van traditionele dieselwagens.”
Taxibusjes niet comfortabel en rendabel genoeg volgens Taxi Bob Enschede
Rebin, taxichauffeur bij Taxi Enschede Bob, benadrukt dat dieselauto’s zoals de Volkswagen Passat Station R-Line 2.0 TDI en taxibusjes Mercedes Vito en V-klasse nog steeds de beste keuze zijn voor comfort en lange termijn rendabiliteit. “Elektrische voertuigen zijn weliswaar stiller, maar bereiken nog niet hetzelfde niveau van comfort en kostenbesparing als diesels.”
Autofabrikanten heroverwegen EV-strategieën
De terughoudendheid bij taxibedrijven om over te stappen naar elektrische voertuigen weerspiegelt enkele bredere trends in de automarkt. Europese autofabrikanten zoals BMW en Volkswagen hebben hun bezorgdheid uitgesproken over de dalende vraag naar EV’s. De stagnatie in verkoopcijfers maakt het voor deze bedrijven moeilijk om de strengere CO2-doelstellingen van de EU voor 2025 te halen, met als gevolg risico’s op boetes.
Ook Toyota in Japan heeft zijn EV-productiedoel verlaagd van 1,5 miljoen naar 1 miljoen voertuigen, wat wijst op een wereldwijde onzekerheid over de vraag naar volledig elektrische auto’s. In de Verenigde Staten voorspelde Goldman Sachs eerder dit jaar een afname in de vraag naar volledig elektrische voertuigen, terwijl de vraag naar plug-in hybriden juist toeneemt vanwege hun rendabiliteit. Steeds meer Europese fabrikanten richten zich op hybriden als alternatief voor volledig elektrische voertuigen.
Actieradius en kosten blijven problemen
Een van de grootste bezwaren tegen elektrische voertuigen is de beperkte actieradius, vooral bij langere ritten en in koude weersomstandigheden. Veel chauffeurs klagen over het tijdverlies door het opladen en de relatief hoge kosten van snelladen op drukbezochte locaties. Hoewel het netwerk van laadpunten in Nederland groeit, blijft het voor intensief gebruik, zoals in de taxibranche, vaak ontoereikend. “Om een rit van 1000 kilometer te rijden, moet je drie keer opladen,” zegt een chauffeur. “En dat zonder de extra tijd en kosten die het met zich meebrengt.”
Ook in België blijven diesels, maar ook benzinewagens, favoriet
In België blijven diesel- en benzinevoertuigen eveneens de voorkeur behouden bij taxibedrijven. Taxi Service Hasselt meldt dat vooral dieselmodellen zoals de Mercedes V-Klasse en Vito populair zijn voor grootschaliger vervoer. Ook hybride voertuigen zoals de Toyota Camry en Toyota Proace worden steeds vaker ingezet, maar diesel en benzine blijven dominant. Volledig elektrische auto’s zijn nog geen keuze, zelfs ondanks fiscale voordelen voor Belgische bedrijven.
De prijsverschillen tussen diesel en benzine zijn in België kleiner dan in Nederland, wat zorgt voor meer diversiteit in de voertuigkeuze. Toch is de lange levensduur van dieselvoertuigen een belangrijke factor. “De Mercedes Vito kan vaak tussen de 300.000 en 600.000 kilometer rijden zonder grote problemen, en dat is van cruciaal belang voor taxichauffeurs die jaarlijks meer dan 80.000 kilometer afleggen,” zegt een woordvoerder. De nieuwste elektrische auto’s moeten zich nog bewijzen op het gebied van duurzaamheid en betrouwbaarheid.
Europese Unie weigerde begin oktober ook Chinees aanbod
Recentelijk weigerde de Europese Unie een aanbod van China om elektrische voertuigen voor 30.000 euro te importeren, uit angst voor verstoring van de Europese markt en oneerlijke concurrentie. Deze beslissing betekent dat goedkopere elektrische voertuigen voorlopig nog niet op grote schaal beschikbaar komen, wat de overstap naar EV’s voor veel taxibedrijven nog minder aantrekkelijk maakt. Voor consumenten in Europa betekent dit dat elektrische voertuigen ook de komende jaren niet significant in prijs zullen dalen, wat de financiële drempel hoog houdt voor zowel particulieren als bedrijven.
Ook sombere toekomst voor EV-adoptie, maar niet voor hybridewagens
👉 Voor de meeste taxibedrijven in Nederland en België blijven benzine- en dieselvoertuigen voorlopig de meest comfortabele, betrouwbare en rendabele keuzes. Autofabrikanten zoals BMW, Volkswagen en Toyota heroverwegen hun EV-strategieën nu de vraag naar volledig elektrische voertuigen tegenvalt. De hoge kosten, beperkte actieradius en tijdverlies bij het opladen maken EV’s nog niet aantrekkelijk genoeg voor intensief gebruik, zoals in de taxibranche.
Hybridemodellen worden daarentegen wel steeds vaker ingezet, omdat ze niet kampen met dezelfde problemen als volledig elektrische voertuigen. Hoewel hun aankoopprijs iets hoger ligt, bieden plug-ins het voordeel van een stillere rit en voldoen ze aan de strengere stikstofnormen, waardoor ze een aantrekkelijker alternatief worden voor taxibedrijven die overwegen om hun vloot te verduurzamen.
Verder interessant: Bent u betrokken bij een verkeersongeval of heeft u juridisch advies nodig op het gebied van verkeersrecht? Advocaat Paul Deckers biedt deskundige hulp en begeleiding bij verkeersrechtkwesties en zorgt ervoor dat uw rechten optimaal worden beschermd.
Bron, Mediacontact: Niels Castermans, Zaakvoerder SilverLine Studio, Google marketing voor taxi- en vervoersbedrijven: webdesign, SEO en PR.
M: +32 487 24 75 52 | E: contact@silverlinestudio.eu
Deelnemende taxibedrijven: Ilyass S. van Taxi Gent 222, Melvin V.D. van Taxi In Motion, Rebin van Taxi Bob Enschede, Ghazala van Taxi Service Hasselt, Ride4You, Abdel van Cheap Taxi Utrecht, Moos van Taxi Arnhem De Veluwe, Paul van ADVOGenk