Rijtest – Volkswagen Passat 2.0 TDI
Wie puur zakelijk voor de dag wil komen heeft aan de keurige Volkswagen Passat al jaren een prima auto. Het nieuwe model heeft een vleugje meer glamour.
De krachtigste dieselmotoren van 2,0-liter cilinderinhoud gaan vandaag de dag richting de 147 kW (200 pk). Volkswagen gaat er voor de Passat zelfs dik overheen. De 2.0 TDI komt aan 176 kW (240 pk), dankzij twee turbo’s. Het mag duidelijk zijn dat je dan veel reserve hebt. Ook bij lage toerentallen is de trekkracht imponerend, waarbij de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling zorgt voor een volledig schokvrij optrekken. Als het moet ook heel snel, want bij vol gas zal menig sportieve auto moeite hebben om de Passat 2.0 TDI bij te houden.
Comfortabel
Ook de wegligging imponeert. Vierwielaandrijving is natuurlijk al een prima garantie voor grip en stabiliteit. De nieuwe Passat koppelt koersvastheid echter ook aan verrassend veel comfort. Drempels lijken niet te bestaan en zet je de schakelaar van de rijmodi in de stand COMFORT, dan is de vering bijzonder soepel. In de praktijk is de normale rijmodus eigenlijk al fijn genoeg. Voor wie het allemaal een tikkeltje scherper mag is er een stand SPORT.
Veel binnenruimte
De Volkswagen Passat behoort tot de ruimste in zijn segment. Voorin en achterin zit je prima, ook als je wat groter bent. De bestuurdersstoel is over grote afstanden, ook in de hoogte, te verstellen. De sedan heeft een kofferruimte van 586 liter en in de Variant is 650 liter beschikbaar, met neergeklapte achterbank zelfs 1.780 l.
Executive
De Passat is leverbaar met een Executive-pakket en daarmee kun je online: Car-Net online diensten en een WLAN-hotspot zijn inbegrepen. Het pakket omvat verder navigatie met 6,5-inch kleurenaanraakscherm en drie jaar gratis kaartupdates (Europa) Het Executive Plus-pakket vult dit aan met een achteruitrijcamera een 8-inch scherm, tot 10 GB opslagcapaciteit op een harde schijf en Mirrorlink, waarmee smartphone-apps op het infotainment ‘draaien’.
Assistentie
Veel van de innovatieve veiligheidssystemen in de nieuwe Passat zijn gebundeld in een extra bestuurdersassistentiepakket: grootlichtassistent, multifunctionele camera, voetgangerherkenning, en Side Assist Plus met waarschuwing voor weggebruikers in de dode hoek, inclusief een dodehoeksensor als hulp bij achteruit uitparkeren. Bestuurdersassistentie Plus omvat Dynamic Light Assist, Side Assist Plus (automatisch tussen de lijnen en afstand houden bij filerijden) en Emergency Assist dat de Passat tot stilstand brengt mocht de bestuurder onwel worden. De Passat is er als 1.4 TSI (92 kW/125 pk) vanaf 30.590 euro. Dan zijn zaken als Multi Collision Braking, radio met aanraakscherm, airco, cruise control, LED-achterlichten, keyless go en vermoeidheidsherkenning al inbegrepen. De geteste 2.0 TDI met DSG en standaard vierwielaandrijving 4-Motion behoort tot de duurdere versies met een prijs vanaf 50.990 euro.