Review – Ford Focus (2022)
Meer technologie en zuinige mild-hybride aandrijflijn
De huidige generatie van de Ford Focus is sinds 2018 op de markt en dus is het tijd voor een facelift. Aan de buitenkant oogt de vernieuwde Focus een stukje stoerder, in het interieur is er nieuwe technologie en ook onderhuids zijn er een aantal zaken aangepakt. In Wallonië mogen we hem aan de tand voelen.
Waalse wegen
Ze hebben wel lef bij Ford. Een persintroductie organiseren in België en dan niet nét over de grens, maar middenin Wallonië. Zelfs in het Vlaams Gewest maken ze grapjes over het uitdagende wegdek wat in het zuiden van het land ligt. Dat dan uitgerekend met de Focus, die bekend staat om zijn dynamische onderstel. We maken ons zorgen om niets, blijkt later. Ford weet wat ze in huis hebben. Maar over de rijeigenschappen van de Focus zullen we het zo hebben. Laten we beginnen bij het begin: wat is er nieuw aan de Focus?
Vierde generatie
De vierde generatie van de Focus werd in de zomer van 2018 geïntroduceerd en viel net als de vorige generaties op door zijn rijdynamiek en sportieve uitstraling. Hij zit inmiddels op de helft van zijn levensloop en dus heeft Ford hem een kleine make-over gegeven. Aan de buitenkant herken je het vernieuwde model aan een aantal zaken.
Zo zit het blauwe Ford-logo niet meer op de motorkap, maar voortaan in de grille. De grille is op zijn beurt een stukje uitgerekt en de motorkap zit voortaan hoger. Hierdoor oogt de hele neuspartij een stuk stoerder.
Slimme lampen
Uiteraard mogen een set nieuwe koplampen niet ontbreken. Voortaan krijg je — zonder dat je hoeft bij te betalen — led-koplampen met geïntegreerde mistverlichting. Als je wat langzamer rijdt – omdat je bijvoorbeeld ergens moet keren of een nauw straatje inrijdt – zorgen ze voor een extra brede lichtstraal, zodat je de nabije omgeving beter kunt bestuderen.
Met de optionele Matrix led-koplampen kun je nog verder kijken in het donker, want die passen zelf de lichtstraal aan op het moment dat er auto’s of fietsers jouw kant op komen, terwijl het grootlicht aanblijft en tegenliggers niet verblindt. Deze slimme lampen kunnen ook de binnenbochten extra verlichten. Door deze technologie zit je gewoon nét wat zelfverzekerder in de auto.
Meerdere uitvoeringen
Net als voorheen biedt Ford de Focus in meerdere smaken aan. Uiteraard kun je weer kiezen uit de Hatchback- of Wagon-versie en daarnaast zijn verschillende uitrustingsniveau’s, zoals de Titanium, ST-Line en de Active. De 280 pk sterke Focus ST is ook weer van de partij. Wij testen de Wagon in de smaak Active. Deze versie heeft kunststof spatbordverbreders en een grotere bodemvrijheid. Hij ziet er dus extra robuust uit, maar stapt ook net wat makkelijker in.
Je kunt voortaan alle varianten verder voorzien van extra luxe spulletjes, door het Vignale-pakket te kiezen. Je krijgt dan niet alleen een rijkere uitrusting, maar ook deftige designaccenten aan de binnen- en buitenkant. Ook voorziet Ford de Focus dan van exclusieve lichtmetalen wielen.
Strak interieur
Ford heeft het interieur erg opgeruimd. De meeste fysieke knoppen zijn verdwenen en op het dashboard staat een 13,2-inch touchscreen, waar het SYNC 4-systeem op draait. Dit infotainmentsysteem werkt lekker snel en reageert vrijwel direct als je het met je vingers bedient. Hierdoor hoef je tijdens het rijden niet onnodig lang naar het scherm te staren, omdat apps en andere zaken snel openen.
Ook het instrumentencluster voor de climate control, voorruitverwarming en stoel- en stuurverwarming is verdwenen. Al deze functies moet je voortaan via het scherm bedienen. Dat is in het begin even wennen, maar gelukkig staan veel van deze zaken onderaan het scherm vast, zodat je bijvoorbeeld altijd direct de temperatuur hoger of lager kunt zetten, zonder dat je daarvoor een menu hoeft te openen.
FordPass-app
Het SYNC 4-infotainmentsysteem is altijd verbonden met het internet, waardoor je via de FordPass-app op je telefoon het brandstofniveau kunt bekijken of vast een route naar het navigatiesysteem kunt sturen, zodat die klaarstaat zodra je wilt vertrekken. Bovendien kan de Focus voortaan over-the-air-updates ontvangen, waardoor je voor software-updates niet meer naar de garage hoeft. Daarnaast krijgt de auto zo in de loop der tijd meer functies, zonder dat je daar wat voor hoeft te doen.
1.650 liter bagageruimte
De afmetingen van de Focus zijn hetzelfde gebleven, dus zowel voor- als achterin zit je als volwassene nog steeds prima. Er is voldoende beenruimte en je hooft raakt het dak niet, zolang je niet langer dan 1,90 meter bent.
Zoek je veel bagageruimte? Dan zit je goed met de Focus. De wagon die wij testen heeft ruim 600 liter bagageruimte, in de hatchback moet je het doen met 375 liter opbergruimte. Via twee hendels kun je eenvoudig de achterbank neerklappen, waarna er in de wagon 1.653 liter aan ruimte ontstaat (1.350 liter in de hatchback). Er is dus genoeg plek om al je boodschappen of vakantiespullen mee te nemen. Een mountainbike (of twee) gaat er ook met gemak in. Daar heb je echt geen crossover voor nodig, in tegendeel zelfs.
Onder de laadvloer is de bagageruimte opgedeeld in verschillende compartimenten. Er is zelfs een ‘natte zone’ aanwezig in de Focus Wagon. Deze ruimte bestaat uit een rubberen bak, waar je natte of vieze spullen – zoals een wetsuit of modderige laarzen – kunt opbergen. Deze bak kun je eenvoudig verwijderen en thuis even afspoelen.
Mild-hybride
We testen de Focus met de nieuwe 1.0-liter EcoBoost mild-hybride driecilinder, gekoppeld aan een zeventraps automaat. Deze geëlektrificeerde motorvariant kun je ook met handgeschakeld zesbak krijgen en met twee vermogens: 125 pk of 155 pk. Een kleine elektromotor zorgt voor een duwtje in de rug tijdens het accelereren, om het verbruik van de benzinemotor te verlagen. De elektromotor kan ook energie opwekken, door tijdens het remmen als een generator te werken. Net als een volledig elektrische auto kan de mild-hybride Focus dus regeneratief remmen. De energie die vrijkomt bij het remmen slaat hij op in een compacte 48-volt batterij, die onder de voorstoel ligt.
Lekker pittig
Een laag brandstofverbruik is natuurlijk belangrijk – zeker met de huidige brandstofprijzen – maar een Focus koop je wellicht juist omdat hij bekend staat om zijn hoge rijdynamiek. Ook dan zit je weer goed bij Ford, zelfs met de mild-hybride aandrijflijn. Er zijn verschillende rijmodi waar je uit kunt kiezen, waardoor een sportieve rijervaring zeker mogelijk is. Zo houdt de automaat in de Sport-stand een lagere versnellingen vast, voor een snellere gasrespons. De driecilinder is dan best pittig en bromt er lustig op los. Flippers achter het stuur ontbreken, waardoor ‘zelf schakelen’ met de automaat helaas niet mogelijk is.
Goede balans
In de Active die wij testen zit je wat hoger, waardoor je een beter overzicht hebt over de weg en hij biedt iets meer comfort. Maar zelfs de robuuste Active voelt sportief aan. De besturing is – ongeacht de rijmodi – erg direct. Je kunt de Focus netjes plaatsen, wat een veilig gevoel geeft achter het stuur én het maakt hem leuk om te rijden. Het dynamische onderstel is echter niet te hard of oncomfortabel. De Focus vangt alle hobbels, kuilen en kraters in de Waalse wegen zonder enige moeite op. Ford weet als geen ander een goede mix tussen comfort en dynamiek te vinden in de ophanging.
Wat kost de Ford Focus?
De vernieuwde Ford Focus is er vanaf 30.875 euro. Dan heb je de 125 pk sterke mild-hybrid met een handbak met zes versnellingen. Voor de wagon betaal je 32.125 euro. In de video hieronder vertellen we je meer over zijn rijgedrag en laten we je alle details van de vernieuwde Ford Focus zien.