“Nieuwbouwwoning verplicht uitrusten met laadpaal”
900.000 nieuwe woningen voor 2030
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een nieuwbouwwoning moet aan diverse eisen voldoen. Zo moeten ze ‘gasvrij’ worden gebouwd, inclusief een warmtepompinstallatie en zonnepanelen op het dak. Opvallend genoeg is een laadpaal niet standaard inbegrepen in de ‘verplichte basisuitrusting’ van een nieuwbouwhuis, moet dat niet veranderen?
900.000 nieuwe woningen voor 2030
Uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat er in 2022 ruim 74.000 nieuwe woningen zijn bijgekomen, met nog eens 10.000 woningen uit transformatie, bijvoorbeeld kantoren en winkels die omgebouwd zijn tot woningen. Daarmee is een eerste stap op weg naar 900.000 nieuwe woningen in 2030 gezet.
Eisen nieuwbouwwoning, laadpaal inclusief?
Een nieuwbouwwoning moet al over een warmtepomp en zonnepanelen beschikken, maar aan directe integratie van een laadaansluiting voor een elektrische auto is niet gedacht. Uiteraard beschikt niet elke woning over een eigen oprit waar een EV kan laden, maar bij huizen waar dat wel mogelijk is – waarbij een EV dus op eigen grond kan worden opgeladen – is het best interessant om deze huizen direct uit te rusten met een laadpaal.
Elektrisch rijden stimuleren
De reden is simpel: in het Klimaatakkoord staat dat Nederland in 2030 49% minder CO2 moet uitstoten. In 2050 is dat 95%. Elektrisch rijden moet helpen om die doelen te bereiken. Alle nieuwe personenauto’s die in 2030 op de markt komen, moeten bijvoorbeeld 100% elektrisch zijn. Deze auto’s rijden dan op elektriciteit uit een batterij, waterstof-brandstofcel of zonnepanelen.
Overstap naar EV kleiner
Als een nieuwbouwhuis direct voorzien is van een laadpaal, is er direct een stimulans voor de nieuwe bewoner om een EV te kiezen, mocht die nog niet over een EV beschikken. Mocht de eerste bewoner dat niet doen, dan kiest wellicht de tweede huiseigenaar voor een EV. Het maakt de overstap naar een EV in ieder geval een stuk gemakkelijker, bovendien is het een kleine moeite om de laadpaal direct in het bouwproces mee te nemen.
Nodige grondwerk
Het aanleggen van een laadpaal voor een elektrische auto verreist vaak ook het nodige grondwerk. Tijdens de bouwperiode liggen alle leidingen open en is het snel schakelen om direct de benodigde aansluitingen voor een laadpaal te plaatsen. Indien de laadpaal pas later wordt geplaatst, moet een reeds aangelegde oprit ook weer opengehaald worden. Wat dat betreft dus geen slecht idee, geschikte nieuwbouwwoningen standaard uitrusten met een laadpaal. Het maakt een nieuwbouwwoning in ieder direct klaar voor de toekomst.