Aluminiumtekort: ‘wereldwijde auto-industrie komt binnen enkele weken tot stilstand’ – wat is er aan de hand?
Nog een crisis in aantocht
Gesloten dealers dankzij de coronacrisis en gebrek aan chips en halfgeleiders, het zit de auto-industrie niet mee de laatste tijd. Maar er lijkt nog een veel groter probleem aan te komen: aluminiumschaarste. Europa zal naar verwachting eind november door zijn voorraden heen zijn. Wat is er aan de hand?
Chiptekort
De auto-industrie worstelt op dit moment met chronische vertragingen bij de levering van nieuwe auto’s, als gevolg van een wereldwijd tekort aan chips en halfgeleiders – die cruciaal zijn voor de productie van auto’s. De levertijd van een nieuwe auto kan inmiddels wel 6 maanden of langer zijn, maar gaat misschien nog veel verder oplopen.
Productiestop
De Europese brancheverenigingen die de aluminiumindustrie vertegenwoordigen luiden de noodklok en hebben een dringende oproep tot actie gedaan tegen het dreigende risico van productiestops in heel Europa, als gevolg van een kritiek magnesiumtekort.
Aluminiumtekort
Voor de productie van aluminium heb je namelijk magnesium nodig. Aluminium is op zijn beurt weer essentieel voor de productie van auto’s. Deurpanelen, motorkappen, delen van het motorblok, velgen en remklemmen zijn vaak allemaal van aluminium gemaakt.
Magnesiumtekort
Waarom is er dan een tekort aan magnesium? Het zit zo: de Europese aluminiumindustrie is bijna compleet afhankelijk van China voor de toelevering van magnesium. China heeft 87% van de wereldmarkt voor magnesium in handen. De Chinezen zitten echter dankzij sterk stijgende kosten voor kolen en aardgas in een energiecrisis.
Om de stijgende energieprijzen aan te pakken heeft de Chinese overheid op 20 september besloten om het stroomverbruik aan banden te leggen. Stads- en regionale overheden geven binnenlandse energieverbruik prioriteit boven industrieel gebruik. In de provincies Shaanxi en Shanxi, waar ’s werelds belangrijkste magnesiumfabrieken staan, zijn daarom 35 van de 50 fabrieken gesloten en vijf andere fabrieken hebben de productie met 50 procent moeten verlagen.
2001
Welke impact het magnesiumtekort zal hebben is nog moeilijk in te schatten op dit moment, maar veel autofabrikanten houden hun adem in. Het is overigens niet de eerste keer dat de Europese aluminiumindustrie te maken heeft met een magnesiumtekort. In 2001 sloten Europese fabrieken om dezelfde reden al eens de deuren.