Is een hybride auto nog aantrekkelijk in 2025?
Wat je moet overwegen bij je keuze
Een hybride auto lijkt een slimme keuze. Je kunt lange reizen maken zonder te hoeven opladen. Korte ritten zijn deels elektrisch rijdend te doen en dat scheelt geld. Of zijn de voordelen toch minder groot dan ze lijken?
Een hybride auto kan in 2025 nog steeds aantrekkelijk zijn, afhankelijk van je specifieke situatie en behoeften. Heb je thuis geen oplaadmogelijkheid dan kom je uit bij een hybride auto die al rijdend de batterij oplaadt, zoals bijvoorbeeld de vele hybride modellen van Toyota.
Hybride of plug-in hybride?
Heb je de mogelijkheid om bij je huis een wallbox te laten installeren voor het opladen, kies dan voor een plug-in hybride. Daarmee kun je grotere afstanden elektrisch rijden en dat scheelt je flink in je portemonnee. De nieuwe Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride kan bijvoorbeeld tot 144 kilometer volledig elektrisch afleggen.
Brandstofbesparing en uitstoot
Even een stukje uitleg: hybride auto’s combineren een verbrandingsmotor met een elektromotor, waardoor ze doorgaans zuiniger zijn dan traditionele benzine- of dieselauto’s. In stedelijke gebieden, waar veel korte ritten plaatsvinden, kan de elektrische motor de hoofdrol spelen, waardoor het brandstofverbruik en de uitstoot aanzienlijk lager zijn. Met zuinige hybride auto’s is in deze omstandigheden een verbruik van tot wel 1 liter op 50 kilometer mogelijk.
Bereik en flexibiliteit hybride auto
In vergelijking met volledig elektrische voertuigen (EV’s) hebben hybride auto’s vaak een groter bereik, omdat de verbrandingsmotor kan bijspringen wanneer de batterij leeg is. Dit kan bijzonder aantrekkelijk zijn voor lange ritten, waarbij je geen toegang hebt tot oplaadpunten voor snel laden.
Hybride auto belastingvoordelen
De fiscale voordelen zijn er niet meer voor een hybride auto in 2025. Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto’s verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto’s verlaagd naar 0%. Je betaalt dus 100% van het reguliere tarief, net zoals bij de hybride auto’s en de auto’s met alleen een brandstofmotor.
Opladen hybride auto
Omdat je in 2025 toch nog belastingvoordeel hebt voor een plug-in hybride auto is een oplaadpunt aan huis het overwegen waard. Daarmee investeer je tegelijk in de toekomst als je wilt overstappen naar een volledig elektrische auto. Het opladen gaat snel, omdat de batterij van een plug-in hybride minder groot is. In maximaal enkele uren laad je die volledig op. Een aantal plug-in hybrides kunnen ook snelladen, zoals de VW Golf eHybrid. Dan is de batterij vol terwijl je bijvoorbeeld geniet van een kop koffie.
Nadelen hybride auto
Een hybride auto is iets duurder in aanschaf dan een brandstofauto. Ook zorgt de batterij voor een hoger gewicht van een hybride auto waardoor de wegenbelasting hoger uitpakt. De onderhoudskosten kunnen ook iets hoger zijn omdat voor onderhoud of reparaties aan de hoogvoltage componenten speciaal daarvoor opgeleide monteurs nodig zijn. Een hybride auto zal minder zuinig rijden als de batterij leeg is. Het extra voertuiggewicht en het rijdend weer opladen van de batterij kost nu eenmaal wat extra energie. Het lagere verbruik in stedelijke verkeer moet dat compenseren.
Conclusie
Hybride auto’s zullen in 2025 voor veel mensen nog steeds een aantrekkelijke optie zijn, vooral voor degenen die niet in de mogelijkheid zijn om volledig elektrisch te rijden of voor wie het bereik en de flexibiliteit van een hybride voordeliger zijn. Echter, voor mensen die op zoek zijn naar de laagst mogelijke ecologische voetafdruk of maximale besparingen op lange termijn, kunnen volledig elektrische voertuigen een meer voor de hand liggende keuze zijn.