achtergrondafbeelding

Hoe denken de 5 grootste politieke partijen over mobiliteit?

Standpunten VVD, PVV, CDA, D66 en GroenLinks op een rij

16 mrt 2017, 11:50  •  Autonieuws  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

VVD, PVV, CDA, D66 en GroenLinks zijn de (grote) winnaars van de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017. Maar hoe denken deze politieke partijen eigenlijk over mobiliteit? Kortom: wat kunnen we verwachten?

LEES OOK: Welke auto past bij welke lijsttrekker?

Mark Rutte - VVD - Fotobewerking: AutoRAI.nl

VVD – 33 zetels

  • Verlaging van aanschafbelasting voor nieuwe auto’s (BPM) met 100 miljoen euro.
  • Verlaging van motorrijtuigenbelasting met 100 miljoen euro.
  • Op jaarbasis 400 miljoen euro extra investeren in aanleg van wegen.
  • Afschaffen van milieuzones in gemeenten.
  • Volop investeren in mobiliteit op waterstof en elektriciteit.
  • Emissienormen voor autofabrikanten strenger maken.

Geert Wilders - PVV - Fotobewerking: AutoRAI.nl

PVV – 20 zetels

Het 2017-verkiezingsprogramma van de PVV is met slechts 263 woorden (half A4’tje) uiterst kort. Er wordt één mobiliteitsmaatregel genoemd: halvering van de motorrijtuigenbelasting. Halen we het partijprogramma van 2012 tot 2017 erbij, dan komen we tot de volgende standpunten.

  • Benzine, diesel en LPG worden flink goedkoper. Goed voor de burger en bedrijven, goed voor onze economie.
  • Geen kilometerheffing, geen forenzentaks.
  • Stoppen met duurzaamheidssubsidies en fiscale vergroening.
  • Stoppen met 80-kilometerzones.
  • 140 km/u rijden waar dat kan.
  • Geen bezuinigingen op de aanleg van nieuwe wegen.
  • Verruimen van flitsmarges op hoofdwegen.
  • Afschaffen van milieuzones.
  • Publicatieplicht benzineprijs.
  • Rijden onder invloed van alcohol en drugs keihard aanpakken.

Sybrand Buma - CDA - Fotobewerking: AutoRAI.nl

CDA – 19 zetels

  • Investering van 300 miljoen euro voor het beter benutten en voor uitbreiding van de huidige infrastructuur.
  • Verlaging van in totaal 200 miljoen euro op accijns op diesel en LPG.
  • De opbrengst van bijtelling verhogen met in totaal 100 miljoen euro.
  • Investeren in energiebesparing en CO2-reductie.
  • Minder benutten van fossiele energiebronnen, ook omdat fossiele brandstoffen afkomstig zijn van twijfelachtige regimes.

Alexander Pechtold - D66 - Fotobewerking: AutoRAI.nl

D66 – 19 zetels

  • 40 miljoen investeren in stimuleren van ontwikkeling en toepassing van slimme mobiliteitsoplossingen.
  • Wie elektrisch rijdt, betaalt minder belasting.
  • Afschaffen van de motorrijtuigenbelasting (Rijksdeel).
  • Invoeren van kilometerheffing van gemiddeld 3,45 cent per kilometer voor personen- en bestelauto’s (gebaseerd op emissie van voertuig).
  • Invoeren van congestieheffing van 12 cent per kilometer, gebaseerd op plaats en tijd.
  • Inkomsten brandstofaccijnzen verlagen met 100 miljoen euro.
  • Inkomsten BPM verlagen met 400 miljoen euro.
  • Ook BPM invoeren voor bestelauto’s en campers, goed voor 400 miljoen euro. De opbrengst hiervan gebruiken ter compensatie van BPM-verlaging.
  • Zuinige banden worden goedkoper, onzuinige banden duurder.
  • Vanaf 2025 alleen nog emissieloze nieuwe voertuigen in gehele Europese Unie.
  • Autofabrikanten moeten betaalbare auto’s ontwikkelen. Overheid moet zorgen voor gunstige randvoorwaarden voor snelle groei van elektrisch vervoer en ander schoon verkeer.
  • Uitbreiden aantal snellaadpunten en laadpunten.
  • Aankoop van elektrische voertuigen op de tweedehandsmarkt en op de markt voor particulieren aantrekkelijk maken met tijdelijke aankoopsubsidie of een verlaging van de energiebelasting op het opladen.
  • Gemeenten moeten parkeerkorting geven op schone auto’s.

Jesse Klaver - GroenLinks - Fotobewerking: AutoRAI.nl

GroenLinks – 14 zetels

  • Tot 600 miljoen euro minder investeren in nieuwe wegen.
  • 900 miljoen euro extra investeren in aanleg en gebruik van openbaar vervoer.
  • 200 miljoen extra investeren in infrastructuur voor fietsgebruik en elektrische auto’s.
  • Lagere maximumsnelheden: van 130 naar 120 km/u, van 120 naar 100 km/u en van 100 naar 80 km/u op hoofdwegen. In binnensteden 30 km/u.
  • Belastingvrije reiskostenvergoeding auto voor woon‐werkverkeer afschaffen. Moet 900 miljoen euro opleveren. Mogelijkheden voor leaserijders worden beperkt om te tanken op kosten van de werkgever.
  • Kilometerheffing invoeren voor personenauto’s met gemiddeld 3 cent per kilometer.
  • Congestieheffing van 15 cent per kilometer op drukke plekken/momenten invoeren.
  • Afschaffen belastingvoordelen m.b.t. BPM en motorrijtuigenbelasting, voor kampeerauto’s, bestelauto’s, taxi’s en overheidsvoertuigen. Moet in totaal 1,5 miljard euro opleveren.
  • BPM verhogen met in totaal 1,1 miljard euro.
  • Olie-, benzine- en dieselterminals uitfaseren en zo snel mogelijk afstappen van het gebruik van fossiel gas.
  • Eerlijke kilometerprijs voor auto’s realiseren. Wie op drukke plekken in de spits of in een auto met hogere CO2-uitstoot rijdt, meer laten betalen.
  • Elektrische auto’s fiscaal goedkoper maken. Auto’s met een verbrandingsmotor duurder maken.
  • Landelijk dekkend netwerk van laadpalen en snellaadstations realiseren.
  • Uniforme regels en verkeersborden invoeren voor milieuzones. Gemeenten kunnen op deze manier de meest vervuilende (vracht)auto’s, scooters, bromfietsen en (land)bouwmachines weren en onderscheid maken in de parkeertarieven voor schone en vieze auto’s.

Fotobewerking: AutoRAI.nl

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.