Een Formule 1-auto, wat kost dat eigenlijk?
Begin maar met sparen
Formule 1 is schreeuwend duur, dat is bij iedereen wel duidelijk. Maar wat kost een F1-auto precies? Zijn de snelste auto’s ter wereld echt zo duur? Of valt dat in de praktijk wel mee? Dit zijn de kosten van een Formule 1-auto.
Schade Formule 1-auto duur? Jazeker!
Bij de slager bestaat het risico dat er vingertoppen verloren gaan bij het snijwerk. Een bakker kan zijn vingers branden aan de oven. Kwestie van risico van het vak. Voor Formule 1-coureurs als Max Verstappen of Daniel Ricciardo bestaat het risico om een Formule 1-auto te crashen. Door een bocht fout in te schatten of simpelweg door toedoen van een andere F1-coureur kan het zomaar zijn dat je als Formule 1-rijder in de bandenstapel eindigt met als gevolg de nodige schade. Dat is vast een kostbare aangelegenheid?
Budgetplafond om Formule 1 kosten te beperken
Het simpele antwoord op die vraag luidt inderdaad ja. Een Formule 1-auto is gewoon heel erg prijzig. Maar hoe duur eigenlijk? Een vast bedrag hangen aan een Formule 1-auto is verdraaid lastig. Dat komt omdat elk team zijn euro’s aan verschillende componenten spendeert. Het ene team steekt misschien net wat meer geld in de ontwikkeling van de achtervleugel, terwijl een ander team meer fancy zijspiegels wenst. Maar binnen de Formule 1 heerst wel een budgetplafond. Dus in principe heeft elk team hetzelfde bedrag te besteden. Op die manier kunnen we toch een bedrag hangen aan een F1-bolide.
Tot wel 15 miljoen euro
Om een indruk te geven: een stuurwiel van een F1-auto kost al ongeveer 50.000 euro en een voorspoiler en achterspoiler kosten gezamenlijk al een slordige 200.000 euro, afhankelijk van hoe complex het ontwerp precies is. Toch zijn vooral het chassis zelf en de motor en transmissie (aandrijflijn) de meest prijzige componenten. Denk hierbij op ongeveer 10 miljoen euro. De totale prijs van een F1-auto komt neer op ongeveer 12 tot 15 miljoen euro. Als een Formule 1-coureur een auto total loss rijdt, is dat dus een duur grapje voor het F1-team. En vergeet niet: een F1-team heeft twee auto’s.
Hoe meer punten, hoe meer geld
Om die miljoenen euro’s als particulier bij elkaar te krijgen, ben je al haast aangewezen op een online casino Nederland, of je moet zelf iets verzinnen waarmee je de nodige miljoenen bij elkaar kunt sprokkelen. Een Formule 1-team start je dan ook niet zomaar. Je hebt de nodige sponsoren nodig en uiteraard goede F1-rijders. Want hoe meer punten een rijder en team binnenhalen, hoe meer geld het betreffende team ontvangt van de F1-organisatie. Zie het als een grote taart waarbij groot succes resulteert in een grotere punt uit die taart.
Formule 1 kosten
Met deze achtergrondinformatie weet je meer over de kosten van een F1-auto. Zodra de lichten in 2023 weer op groen springen en het gaat mis, dan weet je in ieder geval wat de kosten van een crash ongeveer zijn. Omdat een F1-auto is opgebouwd uit de meest exotische materialen zoals koolstofvezel en titanium lopen de reparatiekosten flink in de kosten. In 2023 kan het vaak mis gaan, want op de kalender staan dik twintig races. Formule 1 op TV hoe laat? Dat is afhankelijk van de race en het land waarin de race wordt verreden.
Formule 1-kalender 2023
- 5 maart: Bahrein, Sakhir
- 19 maart: Saoedi-Arabië, Jeddah
- 2 april: Australie, Melbourne
- 16 april: China, Shanghai –> geannuleerd, wordt alternatieve race elders
- 30 april: Azerbaijan, Baku
- 7 mei: Miami
- 21 mei: Emilia Romagna, Imola
- 28 mei: Monaco
- 4 juni: Spanje, Barcelona
- 18 juni: Canada, Montreal
- 2 juli: Oostenrijk, Spielberg
- 9 juli: Verenigd Koninkrijk, Silverstone
- 23 juli: Hongarije, Boedapest
- 30 juli: België, Spa-Francorchamps
*ZOMERPAUZE*
- 27 augustus: Nederland, Zandvoort
- 3 september: Italie, Monza
- 17 september: Singapore
- 24 september: Japan, Suzuka
- 8 oktober: Qatar, Losail
- 22 oktober: USA, Austin
- 29 oktober: Mexico, Mexico City
- 5 november: Brazilië, Sao Paulo
- 18 november: Las Vegas
- 26 november: Abu Dhabi, Yas Marina