Review – BMW M5 Sedan (2025), een M5 met een gebruiksaanwijzing?
Zevende generatie M5 is een stekkerhybride
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het is nog niet eerder voorgekomen dat de BMW M5 als plug-in hybride op de markt kwam. Deze zevende generatie M5 is een stekkerhybride. Wel een hele sterke. Maar liefst 727 pk en 1.000 Nm zelfs. Smaakt dit recept naar meer?
Recept BMW M5: lichtvoetig, beresterk, maximale performance
Met 40 jaar historie gaat de legendarische high-performance sedan nu zijn zevende modelgeneratie in. De BMW M5 heeft een sterke reputatie. De BMW M5 staat in de boeken als een lichtvoetige, beresterke performance-auto waarmee je ook de kinderen nog naar school kan brengen of op vakantie kan. Het recept is de afgelopen jaren grotendeels ongewijzigd gebleven. Deze nieuwste BMW M5 gooit het over een compleet andere boeg. Want naast een brandstoftank, heeft het model nu ook een forse accu aan boord.
Maximaal systeemvermogen BMW M5
De nieuwe generatie BMW M5 heeft een maximaal systeemvermogen van 535 kW (727 pk) en een maximumkoppel van 1.000 Nm. De BMW M5 combineert een biturbo 4,4-liter V8-benzinemotor met een elektromotor. Deze brengt de kracht via een M Steptronic-transmissie met acht versnellingen en MxDrive vierwielaandrijving over naar de weg. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt maar 3,5 seconden. De topsnelheid is standaard begrensd op 250 km/u, maar de begrenzer kan worden verhoogd tot 305 km/u met het optionele M Driver’s Pack.
V8 met hoogtoerig karakter
Laten we de aandrijfcomponenten ook even ‘los’ behandelen. In de BMW M5 Sedan levert de V8 een maximaal vermogen van 430 kW (585 pk) bij een toerental tussen de 5.600 en 6.500 tpm. Het koppel van 750 Nm is beschikbaar tussen de 1.800 en 5.400 toeren per minuut. De V8-motor van de nieuwe BMW M5 kan tot 7.200 toeren per minuut draaien. Het is dus een motor met een hoogtoerig karakter. De elektromotor levert een vermogen van 145 kW (197 pk) en een koppel van 280 Nm (tijdelijk tot 450 Nm in de pre-gearing stage).
18,6 kWh batterij
Hoe groot is de batterij dan? De batterij heeft 18,6 kWh bruikbare energie. Dit maakt een elektrische actieradius van 67 tot 69 kilometer mogelijk, volgens de WLTP-norm. De laadaansluiting van de nieuwe BMW M5 maakt opladen met wisselstroom tot 7,4 kW mogelijk. In de volledig elektrische modus kan de nieuwe BMW M5 snelheden tot 140 km/u halen. Met snelheden van 100 km/u of meer, trekt de auto de batterij snel leeg. Reken in de praktijk op ongeveer 50 kilometer elektrisch rijbereik.
M xDrive
Net als de vorige generatie BMW M5 heeft deze nieuwe plug-in hybride variant vierwielaandrijving of achterwielaandrijving. Dit is mogelijk dankzij M xDrive. In de 4WD Sport-modus is de afstelling van dit systeem gericht op de achterwielen. Je kan ook de 2WD-modus selecteren. Hierdoor wordt de aandrijving uitsluitend naar de achterwielen gestuurd wanneer het Dynamic Stability Control is uitgeschakeld. Zin in een potje driften? Daar is de nieuwe M5 niet vies van. Het elektronisch geregelde actieve M-differentieel op de achteras zorgt bovendien voor een efficiënte verdeling van alle power.
Gewicht BMW M5 plug-in hybrid
De nieuwe M5 heeft nog meer techniek aan boord. Zoals een vooras met dubbele draagarmen en een vijflink achteras. Denk ook aan optionele cabon-keramische remmen en een een adaptief M-onderstel, voorzien van elektronisch geregelde dempers en Integral Active Steering. Dit laatste systeem laat de achterwielen tot 1,5 graden mee sturen. Je begrijpt: deze M5 zit vol met tech. Veel tech. Dat weegt wat. Alles bij elkaar weegt de nieuwe BMW M5 dik 2.500 kilogram.
Toch is het bijzonder knap hoe BMW dat gewicht weet te maskeren. Ook deze BMW M5 stuurt lichtvoetig en direct. Vanuit de stuurinrichting krijg je voldoende feedback om deze auto goed te kunnen plaatsen. Als de auto uitbreekt, is er sprake van een keurige balans waardoor je hem perfect kunt sturen in de gewenste richting.
Alles kan uit in de BMW M5
Rijhulpsystemen? In een sportsedan ben je die liever kwijt dan rijk. Maar afijn, de BMW M5 heeft er verschillende. De rijstrookassistent en snelheidswaarschuwing zetten we standaard uit. Je koopt tenslotte niet voor niets een performance-sedan. Druk op de DSC-knop en de auto activeert ‘M Dynamic Mode’, die de DSC later laat ingrijpen als het gaat om het toepassen van de reminvoer en het verminderen van het motorvermogen. DSC kan ook volledig uit.
Met een andere knop selecteer je de M-modus. Wanneer er wordt overgeschakeld van Road naar Sport, blijven de interventies van de rijhulpsystemen beperkt tot alleen de essentiële functies die nodig zijn voor sportief rijden, zoals de inhoud die op het informatiedisplay wordt weergegeven. Met M Drive Professional kan ook de Track modus gebruikt worden. Andere kenmerken van M Drive Professional zijn de M Laptimer en de Boost Control-functie, die de dynamiek maximaliseert bij accelereren en bij inhaalmanoeuvres.
Uitgebouwde wielkasten
Qua design valt de BMW M5 lekker op. Uitgebouwde wielkasten met een rand van slechts 10 mm hoogte, de toegenomen spoorbreedte, in kleur gespoten zijbumpers, een modelspecifieke C-stijl met nieuw lijnenspel — inclusief M5-logo in reliëf – laten de auto lekker opvallen. Niet in de laatste plaats natuurlijk ook deze kleur Speed Yellow. Die is optioneel. Over opties gesproken, deze specifieke auto heeft er heel wat. We sommen er een aantal op.
- Prijs BMW Individual exterieur – Speed Yellow – 6.095 euro
- M Carbon-keramische remmen – 10.569 euro
- Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel – 1.281 euro
- Driving Assistant Professional – 1.784 euro
- M Driver’s Pack – 2.795 euro
- Carbon Pack incl Carbon dak – 3.417 euro
- M Hemelbekleding Alcantara Anthrazit – 1.281 euro
Prijs van deze in 2024 geregistreerde testauto komt uit op 174.166 euro
Gunstige CO2-emissie, weinig bpm
De Nederlandse vanaf consumentenadviesprijs voor de M5 Sedan bedraagt 144.347 euro. Omdat deze plug-in hybride op papier een gunstige CO2-emissie heeft, betaal je in Nederland slechts 743 euro aan bpm, waardoor de BMW M5 in Nederland voor het eerst haast net zo duur is als in de buurlanden. Dat was in het verleden nog wel eens anders. Sterker nog: je betaalt voor deze M5 net zoveel bpm als voor een Toyota Prius! Dat is een leuke meevaller.
BMW i5 M60 xDrive, een elektrische M5?
Maar is de BMW M5 wel de snelste 5 Serie in de line-up? Laten we eens kijken. Deze M5 sprint in slechts 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De BMW i5 M60 xDrive – die 108.420 euro kost – komt met een vermogen van 442 kW (601 pk) en koppel van 820 Nm redelijk in de buurt van de M5. De 0-100-sprint van deze auto komt uit op 3,8 seconden. Een verschil van 0,3 seconde dus. Saillant detail: de elektrische i5 M60 xDrive heeft een leeggewicht van 2.380 kilogram en 490 liter aan bagageruimte. Deze BMW M5? Die heeft een leeggewicht van 2.510 kilogram en een bagageruimte van 466 liter. Op papier is die BMW i5 M60 dus best een goede deal.
Conclusie review BMW M5
Omdat je toch continu moet laden om het volledige prestatiepotentieel van de M5 te benutten – niet alleen maximale power maar ook zo zuinig mogelijk rijden – zouden we bijna zeggen dat je beter voor de i5 M60 kan gaan. Die is lichter en gevoelsmatig net zo snel. Het scheelt nog een hoop centen ook. Maar dan mis je wel die beresterke V8-motor en natuurlijk het complete M5-pretpakket. Bovendien: de plug-in hybride aandrijflijn maakt de M5 bereikbaarder dan ooit, krachtiger dan ooit en je krijgt meer tech dan ooit. De prijs-kwaliteitverhouding van de BMW M5 was nog nooit zo goed. Dan is de nieuwe M5 er ook nog als BMW M5 Touring.