“Betalen naar gebruik wordt zo snel mogelijk ingevoerd”
Nederland klaarstomen voor de mobiliteit van morgen
Wen er alvast maar aan, maar betalen naar gebruik wordt zo snel mogelijk ingevoerd. Althans, dat is de wens van de Mobiliteitsalliantie. Betalen naar gebruik is een van de onderdelen van een groot plan om Nederland klaar te maken voor de mobiliteit van morgen.
Mobiliteitpassage
RAI Vereniging: “Het nieuwe kabinet moet vervoerstromen beter aan elkaar knopen én spreiden. Tegelijkertijd investeert het ondanks – maar ook vanwege – de coronacrisis in de mobiliteit en de infrastructuur. Dat is de brede coalitie van 25 partijen in de Mobiliteitsalliantie alvast overeen gekomen voor de mobiliteitpassage in het nieuwe Regeerakkoord. Zo gaan slim gebruik van bestaande infrastructuur en noodzakelijke investeringen in mobiliteit hand in hand.”
Mobiliteitsalliantie
De Mobiliteitsalliantie is een brede coalitie van partijen uit de Nederlandse autowereld, de tweewielerbranche, het wegtransport en het openbaar vervoer. Ze hebben een doel: de mobiliteit in Nederland sterk verbeteren. Frits van Bruggen is de voorzitter van de Mobiliteitsalliantie.
Vrij kunnen bewegen
Hij zegt: “We snakken er met z’n allen naar om ons straks weer vrij te kunnen bewegen. Mobiliteit maakt dat mogelijk. Investeren in mobiliteit is daarnaast onmisbaar voor de woningbouwopgave, versterkt onze economie, draagt bij aan een beter klimaat en maakt het mogelijk om maatschappelijk mee te doen. Om het komende kabinet een handje te helpen, hebben we alvast met onze eigen coalitie van 25 partijen een mobiliteitsparagraaf geschreven voor het Regeerakkoord.”
Nederland loopt achter
van Bruggen: “Nu bungelt Nederland met minder investeringen in mobiliteit als percentage van het BBP dan bijvoorbeeld Bulgarije of Polen lijdzaam in de Europese middenmoot. Ook omdat we als Nederland aantrekkelijk willen blijven voor bedrijven om zich hier te vestigen, zal er tot 2040 drie miljard euro per jaar extra naar mobiliteit moeten. Daarmee kunnen investeringen worden gedaan waarmee we èn bestaande achterstanden in onderhoud aan wegen en OV infrastructuur wegwerken èn waarmee we internationaal weer voorop komen te lopen.”
Betere bereikbaarheid van Nederland
Steven van Eijck, vice-voorzitter Mobiliteitsalliantie: “De voortekenen voor meer investeringen in een betere bereikbaarheid van Nederland zijn gunstig. Niet alleen vanwege de lage rente, maar ook omdat bijna alle politieke partijen komende jaren volop extra willen investeren in bereikbaarheid. Dit is een belangrijke steun in de rug voor ons pleidooi, maar de bloemen worden pas bij de finish uitgereikt.”
De Mobiliteitsalliantie neemt het nieuwe kabinet alvast werk uit handen met een 7-puntenplan dat een op een kan worden overgenomen in het nieuwe Regeerakkoord. Een aantal van die punten:
- Flexibeler werk-, school- en reistijden. Door corona gaan we flexibel om met werk-, school- en reistijden en zien we dat het anders kan. Hierover komen structurele afspraken per regio. Overheden, werkgevers, werknemers en onderwijsinstellingen maken deze gezamenlijk. Daarbij maken ze gebruik van de ervaring die door de partijen uit de Mobiliteitsalliantie is opgedaan met dit soort afspraken. Ook de mogelijkheden die de mobiliteitssector al biedt om drukte inzichtelijk te maken en reisopties voor gebruikers te verbreden, worden benut. Zo voorkomen een terugkeer naar de hyperspits.
- Openbaar vervoer, fiets en andere tweewielers bieden antwoord op de schaarse ruimte en toenemende dichtheid in grootstedelijk gebied. Ook verbeteren ze de luchtkwaliteit. Daarom maken we een schaalsprong in de fiets- en OV-infrastructuur conform het Nationaal Toekomstbeeld Fiets en het Toekomstbeeld OV. OV-verbindingen naar de landsdelen en het buitenland krijgen een upgrade om woningbouw in de regio te bevorderen en duurzaam internationaal reizen een impuls te geven
- Knelpunten in het weggennetwerk pakken we aan om de doorstroming en handelsverbindingen met buurlanden te verbeteren. Maar ook om reizigers de mogelijkheid te bieden om zich tussen de landsdelen ongehinderd met de auto te verplaatsen. Het kabinet zet zich samen met het veld in om de uitrol van laadinfrastructuur voor zero emissie voertuigen te versnellen
- We investeren in hubs voor personen- en goederenvervoer om bestaande infrastructuur beter te benutten en het comfort voor reizigers en vervoerders te verhogen. De komst en verbetering van hubs in de centra van steden en dorpen, aan de randen van steden en dorpen en als schakel tussen landsdelen maakt switchen tussen vervoermiddelen makkelijker en comfortabeler.
- Verkeersveiligheid is een nationale prioriteit. Het aantal verkeersslachtoffers neemt toe, terwijl de ambitie tegengesteld is. Alleen met aanvullende maategelen in veilige infrastructuur, veilige voertuigen en veilig gedrag is het doel van nul verkeersdoden in 2050 haalbaar. We trekken minimaal 300 miljoen extra per jaar uit om de plannen van de Verkeersveiligheidscoalitie verder op te pakken, naast de ambities uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid
- Betalen naar gebruik wordt zo snel mogelijk ingevoerd, zodat reizigers meer keuzevrijheid krijgen om afhankelijk van moment, gebiedstype en persoonlijke voorkeur hun vervoermiddel te kiezen.
- Mobility as a Service verknoopt vervoersstromen eenvoudig voor eindgebruikers. Zij kunnen zo op basis van persoonlijke wensen een reis met meerdere vervoermiddelen plannen, boeken en betalen. Er komt een geïntegreerd mobiliteitssysteem met open standaarden, een MaaS-afsprakenstelsel en financiële ondersteuning voor marktpartijen om te investeren in de digitale transitie.