De Mercedes-Benz SL is al sinds 1954 de smaakmaker in het aanbod van het merk. Het idee voor de eerste SL ontstond bij de Amerikaanse importeur van het merk, die voor zijn land wel markt zag voor een racewagen voor de straat. Het eerste resultaat was de legendarische 300 SL met zijn vleugeldeuren. De SL bleek een succes en is dat nog altijd, vooral in de VS. Lees verder
De Mercedes-Benz SL is al sinds 1954 de smaakmaker in het aanbod van het merk. Het idee voor de eerste SL ontstond bij de Amerikaanse importeur van het merk, die voor zijn land wel markt zag voor een racewagen voor de straat. Het eerste resultaat was de legendarische 300 SL met zijn vleugeldeuren. De SL bleek een succes en is dat nog altijd, vooral in de VS.
Evolutie
De eerste SL volgens het huidige concept is de iets tammere 190 SL uit 1955. Dat model werd in 1963 opgevolgd door de W113, de eerste SL die al een beetje de huidige carrosserievorm aannam. Over de tijd werd het model steeds strakker en vierkanter, met de R129 uit 1989 als toppunt. Daarna werd de auto langzaamaan weer meer afgerond. Het concept bleef altijd hetzelfde, wel verschenen uiteindelijk ook extra sportieve AMG-versies.
De zevende
Inmiddels is de auto geëvolueerd tot de huidige zevende generatie, die in 2022 het levenslicht zag. De auto is nu bijna volledig van aluminium, wat is terug te zien in het afgenomen gewicht. Voortaan is de SL per definitie een Mercedes-AMG-model, die in de krachtigste uitvoering liefst 430 kW (585 pk) sterk is. De 100 km/h is dan in 3,6 seconden bereikt en de topsnelheid ligt op 315 km/u. Overigens is het ‘instapmodel’ met 280 kW (381 pk) ook al niet verkeerd. De nieuwe Mercedes-AMG SL is de indirecte opvolger van de Mercedes-AMG GT Roadster. De nieuwe AMG GT is er alleen nog als Coupé.
Technisch
Motortype | benzine, V8 |
Cilinderinhoud | 3.982 cm³ |
Max. vermogen | 350 kW (476 pk) |
Bij | 5.500 tpm |
Max. koppel | 700 Nm |
Bij | 2.000 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Vermogensrange | 350 tot 430 kW |
Algemeen
Transmissie | 9AT |
Carrosserietype | 2-drs. cabriolet |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | april 2022 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 231.004 |
Afmetingen/gewichten
L x B x H | 4.705 x 1.915 x 1.354 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.950 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 213 l |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 12,4 l/100km |
CO₂-emissie | 280 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 3,9 s |
Topsnelheid | 295 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng