Voor het grote elektrificatieplan van Mercedes-Benz richtte het merk in 2016 het EQ-label op, waaronder alle volledig elektrische modellen op de markt zullen komen. De typeaanduiding van deze modellen begint met EQ-, zodat ze zich extra onderscheiden van het overige modellenaanbod. De laatste letter van de typeaanduiding geeft het niveau van het model aan. In 2021 verscheen de productieversie van de Mercedes-Benz EQS op de markt. Inderdaad: het volledig elektrische alternatief voor de S-Klasse. Lees verder






Voor het grote elektrificatieplan van Mercedes-Benz richtte het merk in 2016 het EQ-label op, waaronder alle volledig elektrische modellen op de markt zullen komen. De typeaanduiding van deze modellen begint met EQ-, zodat ze zich extra onderscheiden van het overige modellenaanbod. De laatste letter van de typeaanduiding geeft het niveau van het model aan. In 2021 verscheen de productieversie van de Mercedes-Benz EQS op de markt. Inderdaad: het volledig elektrische alternatief voor de S-Klasse.
Nieuw, eigen platform
De EQS is het vijfde model dat onder het EQ-label wordt geïntroduceerd, maar pas het eerste model dat wordt gebouwd op een volledig nieuw platform dat speciaal voor de elektrische modellenserie is ontwikkeld. Net als de reguliere S-Klasse zit het model ook vol met de nieuwste technologieën. Bijvoorbeeld het (optionele) MBUX Hyperscreen, een digitaal instrumenten-, infotainment- en bedieningspaneel dat zich over het gehele dashboard uitstrekt. Natuurlijk heeft de auto ook de nieuwste veiligheids- en assistentiesystemen aan boord.
Eerste elektrische AMG
Zoals gebruikelijk zijn er verschillende aandrijflijnen leverbaar. ‘Instapmodel’ EQS 450+ is met een vermogen van 245 kW (333 pk) al niet verkeerd, maar het grootste nieuws is het topmodel: de AMG EQS 53 4Matic+. Die heeft een vermogen van liefst 484 tot 560 kW (659 tot 762 pk) en is bovendien het allereerste volledig elektrische AMG-model. Het koppel bedraagt een stevige 949 Nm, de 100 km/u is bij de krachtigste versie in 3,4 seconden bereikt en de topsnelheid ligt op 220 km/u.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 90 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 10,9 m |
Actieradius | 624 km |
Laadtijd bij 220V | 10:00 uur |
Vermogensrange | 215 tot 484 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 215 kW (292 pk) |
Systeemkoppel | 565 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 6,6 s |
Topsnelheid | 210 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. liftback |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | september 2021 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 91.303 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/55 R19 |
L x B x H | 5.216 x 1.926 x 1.512 mm |
Wielbasis | 3.210 mm |
Massa leeg | 2.490 kg |
Max. aanh. gew. | 750 kg |
Inh. bag. ruimte. | 610 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng