Autotest – Volkswagen Arteon
Volkswagen premium? Ja!
Volkswagen was altijd al veel meer dan alleen degelijk, maar premium… Nee, dat woord paste toch meer bij de Duitse neven-op-stand, luisterend naar de namen Audi en BMW. Maar met de Volkswagen Arteon staan ze zeker niet meer voor paal op verjaardagen van de familie.
Natuurlijk heeft Volkswagen de Passat, maar daarmee kunnen ze niet tippen aan bijvoorbeeld een BMW 4-serie Gran Coupé. Of een Audi A5 Sportback. Dat moest anders, dachten ze bij het megaconcern uit Wolfsburg. En dus was daar ineens de Volkswagen Arteon (vanaf 43.151 euro), plat gezegd de luxe-uitvoering van de Passat (vanaf 33.690 euro). Daarmee is het alleen al qua prijs een concurrent geworden van de 4-serie Gran Coupé (vanaf 41.861 euro) en de A5 Sportback (vanaf 42.575 euro).
Zwemmen in de ruimte
We gaan nog even door met vergelijken: ten opzichte van de Passat is de wielbasis 5 centimeter langer, terwijl de proporties neerkomen op 9,5 cm meer lengte en 3,9 cm meer breedte. Daarnaast is de Arteon 3,4 cm lager dan de Passat. En dat zie je: de Volkswagen Arteon oogt groot. En ruim, want met 1,85 meter lengte heb je meer dan genoeg ruimte op de achterbank. Doe daar de 563 liter kofferbakruimte bij en je kunt er bijna in zwemmen.
Motorgamma Volkswagen Arteon: 6 opties
Het motorgamma van de Volkswagen Arteon is vrij uitgebreid: er is keuze uit 6 verschillende motoren, variërend tussen de 110 kW (150 pk) tot 206 kW (280 pk). Wij reden met de 110 kW (150 pk) sterke TDI met zeventraps DSG – de auto die voor Nederland ook meteen het meest interessant is. Deze compleet uitgeruste versie staat in de prijslijst voor 56.413 euro. Binnenkort komt Volkswagen nog met een 110 kW (150 pk) sterke 1.5 TSI motor, die een vanafprijs krijgt van onder de 40.000 euro.
3 nieuwe veiligheidssystemen
Dat de Volkswagen Arteon anders is dan andere Volkswagens bewijst het trio nieuwe veiligheidssystemen. Een daarvan is de intelligente adaptieve cruisecontrol. Deze cruisecontrol houdt niet alleen rekening met z’n voorgangers, maar dankzij navigatie en gps speelt de cruisecontrol ook in op een naderende bocht of scherpe afslag. Werkt serieus goed.
Wat we (gelukkig) niet getest hebben, maar wel aanwezig: als je onwel raakt stuurt hij automatisch naar de vluchtstrook. En: bij een naderende botsing van achter op lage snelheid zet hij automatisch de rugleuningen rechtop, gaat het dak dicht en de zijruiten op een kier (beter voor airbags) om de fysieke klap te reduceren.
Tech
Als we het dan toch over innovatie hebben; op de bestuurdersstoel slaan de gadgets je om de oren. Stoelmassage, gebarenbediening op het 20,3 cm grootte kleurentouchscreen, draadloos smartphone opladen, head-up display, parkeerassistent en steengoed geluid uit de Dynaudio-speakers. Ook geinig (en handig): het met een voetbeweging openen van de achterklep. Hoezo Volkswagen niet premium?
Volkswagen Arteon
Ruimte, design, afwerking, veiligheid, gadgets; op al deze punten scoort de Volkswagen Arteon ver boven gemiddeld. En doet hij als nieuwkomer niet écht onder voor z’n concurrenten, de BMW 4-serie Gran Coupé en de Audi A5 Sportback. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat het rijden zelf met beiden nog net iets verfijnder is. Vooral op een bochtig, kwiek parcours op een zonovergoten zondagmiddag is de forse koets van de Arteon nog wat zoekende – misschien wel door de imposante 20 inch velgen. Al moet je echt zoeken naar dit randje, want Volkswagen scoort met de Arteon een hele dikke voldoende.
PLUS
+ Premium-gevoel
+ Nieuwste veiligheidssystemen
+ Ruimte
MIN
– Prijs (vanaf net iets duurder dan concurrentie)
– Zelfde dashboard als Passat