Autotest – Nissan NV400 (2019)
Keuzekampioen: meer dan 100 verschillende versies!
Grote bestelbussen zijn in trek. Vooral koeriers zijn er gek op. Die willen maximale ruimte om zoveel mogelijk bestellingen mee te nemen. Dan is de Nissan NV400 een prima maatje!
De ene bus is de andere niet, of toch wel? Je zou haast het laatste denken. Want de Nissan NV400 is zo’n voorbeeld. Hij is op dezelfde technische leest geschoeid als de Renault Master en de Opel Movano. In formaat en gebruiksmogelijkheden zijn ze nagenoeg elkaars gelijke. Ze komen dan ook uit dezelfde fabriek. Dat is toch wel de trend in bedrijfswagenland. Steeds meer merken werken samen om kosten laag te houden en met elkaar te investeren in innovatie.
Met de garantie zit je gebeiteld
Maakt het dan nog uit welke van de drie je kiest? Wordt het een kwestie van merkvoorkeur en smaak, of geeft de portemonnee de doorslag? In dat geval zit je met de Nissan NV400 gebeiteld, want je krijgt 5 jaar garantie of 160.000 km. Dat is heel veel, die krijg je bij geen enkel ander merk. Service is ook maar eens in de twee jaar of om de 40.000 nodig.
Highlights Nissan NV400
Punten voor praktische zaken
De NV400 scoort ook punten met een serie praktische zaken. Er zijn bijvoorbeeld meer dan honderd verschillende varianten van deze grootste bus van Nissan. Hij is er in vier verschillende lengtes en drie hoogtes. Met tot aan 17 kubieke meter laadvolume en met voorwiel- of achterwielaandrijving. In de langste uitvoering passen vijf Europallets achter elkaar. Hoe lang dat is? De afmetingen staan op de zijkant van de geteste NV400.
Multitool op wielen
Ook in de cabine kun je heel veel kwijt. We telden maar liefst 25 verschillende opbergvakken. Ze zitten in het dashboard, er zijn aflegvakken bovenop het dashboard, vakken boven je hoofd en in elk portier zitten er maar liefst vier. Alsof je met een soort Zwitsers zakmes op stap bent. Een multitool op wielen, wat de neerklapbare middelste rugleuning prachtig laat zien. De achterzijde daarvan heeft een draaibaar plateau wat administratieve klusjes vanaf de bestuurdersstoel makkelijk maakt. Onder de zittingen van beide bijrijdersplekken zitten verder flinke ruimtes om grotere spullen op te bergen.
Stoer plaatje
We schakelen over naar de look en feel, dus uiterlijk en rijeigenschappen. De voorzijde imponeert. Eigenlijk oogt de NV400 best stoer door de dikke chromen randen rond de grille en de grote ruitvormige koplampunits. De optionele zwarte lichtmetalen wielen en roestvrijstalen sidebars maken het stoere plaatje compleet.
Lading draagt bij aan rijcomfort
Hoe rijdt ie? Laten we zeggen: de NV400 houdt van lading. De vering van de achteras is ronduit stijf. Verkeersdrempels voel je dan ook maar al te goed, zo bleek tijdens de test. Een paar honderd kilo aan dozen met boeken maakten echter direct een wereld van verschil. Dan komt de vering wel uit de startblokken en wint het comfort terrein. En ach, niemand zal de NV400 kopen om er vervolgens geen lading in te stoppen.
Conclusie
We reden met deze 150 pk sterke versie met een 2,3-liter twinturbodiesel. Een krachtpatser is het. De sterkste van het gamma, niet de zuinigste. Reken op zo’n 1 op 11. Bij de versies van 125 of 100 pk zal het verbruik wat lager zijn. Schakelen gaat prima. Net als bij veel andere bussen van dit formaat zit de pook in het dashboard vlak naast het stuur. Het zicht naar achteren is redelijk goed, de kleinere groothoekspiegels zouden een tikkeltje groter mogen zijn. De achteruitrijcamera is in elk geval een slimme optie die je best kunt aanvinken. Daarvan heb je heel veel gemak. De Nissan NV400 koop je vanaf 22.945 euro (prijspeil juni 2019). Daarmee verhoudt hij zich goed ten opzichte van de directe concurrenten. De Movano is er bijvoorbeeld vanaf 22.199 euro. De Nissan is iets duurder, maar je hebt wel de eerder genoemde langere garantietermijn. Een factor die naar ons idee best wel wat gewicht in de schaal legt…