Autotest – Mitsubishi ASX
Eerlijke auto voor een eerlijke prijs
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Door de overweldigende belangstelling voor de Mitsubishi Outlander PHEV zou je bijna vergeten dat het Japanse merk ook nog andere modellen verkoopt. De ASX bijvoorbeeld, die met een vernieuwd design en een speciale uitvoering voor meer aantrekkingskracht moet zorgen.
Prima reputatie
De Mitsubishi ASX heeft sinds de verkoopstart in 2010 een prima reputatie opgebouwd. Er zijn wereldwijd al meer dan 1,1 miljoen exemplaren verkocht en klanten weten vooral de betrouwbaarheid, de degelijkheid en de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding te waarderen.
Het aanbod in het compacte SUV-segment is de afgelopen jaren echter explosief toegenomen. En met al die nieuwe, strakke modellen werd de zeven jaar oude ASX een beetje naar de achtergrond gedrukt. En aangezien de opvolger nog even op zich laat achten, kon het model wel een impuls gebruiken.
ZIE OOK: Reportage: ijsdansen met de Mitsubishi Outlander PHEV (video!)
‘Dynamic Shield’-grille
De Mitsubishi ASX ging terug naar de tekentafel en kreeg een gloednieuw front aangemeten. Hij is voorzien van de zogeheten ‘Dynamic Shield’-grille die de nieuwste designtaal van Mitsubishi vertegenwoordigt.
Het frontdesign met die opvallende verchroomde delen zien we ook bij de nieuwste Outlander en Eclipse Cross. De ASX is er in ieder geval goed van opgeknapt. Het model komt stoer en zelfverzekerd voor de dag.
Goede kwaliteit
Binnenin is verder niets gewijzigd, behalve een betere ondersteuning van de achterbank en nieuwe stoelbekleding voor de uitvoering Intense. Het interieur oogt een tikkeltje somber door het veelvuldige gebruik van donkergrijs kunststof. Maar het geheel is keurig afgewerkt en door verschillende delen in zwart pianolak uit te voeren, ziet het er best netjes uit.
En in het geval van de Instyle-uitvoering die wij meekregen, kun je ook rekenen op veel luxe. Zo is de testauto standaard voorzien van onder meer lederen bekleding, stoelverwarming en een geïntegreerd infotainmentsysteem met 6,5-inch touchscreen, navigatie, Bluetooth en smartphone-connectiviteit via Apple Carplay en Android Auto.
Muziek luister je via het waanzinnige audiosysteem van Rockford Fosgate met een kraakheldere sound. In de kofferbak is een grote subwoofer gemonteerd. De lage bastonen dreunen flink door in het interieur als je het volume wat verder opendraait. Maar je hoort geen kraakje, wat betekent dat de auto een goede bouwkwaliteit biedt.
LEES OOK: Mitsubishi onthult compleet nieuwe midsize SUV: de Eclipse Cross
Functionele allrounder
De Mitsubishi ASX gedraagt zich als een vrij comfortabele, functionele allrounder. Het is een eerlijke auto zonder poespas, zonder de tussenkomst van heel veel elektronica. Hij biedt een prettig stuurgedrag met een mooie feedback. Hij ligt in de bochten ook goed strak op de weg. Overhellen doet de SUV met mate.
Verder is het ruimteaanbod op de achterbank dik in orde, evenals de kofferbak met een inhoud van ruim 400 liter. De leuning van de achterbank is eenvoudig om te klappen, wat 800 liter extra ruimte en een mooi vlakke laadvloer oplevert.
1.6 Cleartec
Tot nu toe heeft de Mitsubishi ASX zijn leeftijd aardig weten te verbloemen, maar op benzinegebied loopt hij toch wat achter op de concurrentie. Waar de meeste modellen in deze klasse zijn voorzien van turbomotoren met veel trekkracht, neemt de Mitsubishi ASX genoegen met een 1,6-liter benzinemotor zonder turbo.
Met een vermogen van 86 kW (117 pk) en een koppel van 154 Nm koppel presteert de viercilinder niet eens onaardig, alleen moet je hem behoorlijk in de toeren jagen om op kruissnelheid te komen. Ten opzichte van de concurrentie ervaren we dat als minder rustgevend en het komt niet ten goede aan het geluidsniveau.
Betrouwbaar
De autotest wijst uit dat de ASX in en rondom de stad gewoon prima presteert. Dat geldt trouwens ook voor het gemiddelde benzineverbruik van zo’n 1 op 16. En laten we niet vergeten dat je met een Mitsubishi ASX een zeer betrouwbare auto binnenhaalt.
Mitsubishi staat structureel hoog in alle tevredenheidslijstjes en kwam eind 2016 bij de automankemententest van de Consumentenbond als betrouwbaarste automerk uit de bus. De ASX was daarbij een van de absolute uitblinkers met een rapportcijfer van 9,3.
Een benzinemotor van Mitsubishi gaat eindeloos mee, zo heeft het merk in het verleden meermaals bewezen. Terwijl er over moderne, gedownsizede turbomotoren met directe brandstofinjectie van Duitse en Franse merken veel problemen bekend zijn.
Prijzen
De royaal uitgeruste Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Instyle die wij reden, kost 29.680 euro. Als je geen waarde hecht aan lederen bekleding, maar wel aan multimedia en connectiviteit, kies dan voor de uitvoering Connect Pro. Voor de all-in rijklaarprijs van 26.290 euro heb je dan in feite een Instyle zonder lederen bekleding. En dat is best aantrekkelijk vergeleken met zijn belangrijkste concurrenten.
Dieselaars kunnen kiezen voor de 1.6 DI-D met 84 kW (114 pk) en 270 Nm. Alle versies zijn uitsluitend met handgeschakelde versnellingsbak verkrijgbaar.