Autotest – Mercedes-Benz Vito 124 CDI Dubbel Cabine
Beroepssporter onder de bestelbussen
Ben je thuis in de type-aanduidingen van Medeces-Benz bussen? Ja, dan weet je wat 124 CDI betekent…
Voor de niet-ingewijden meteen maar het antwoord: 124 CDI staat voor een bus in het zogenaamde 1-tons segment met in dit geval een dieselmotor van 240 pk en 500 Nm koppel. Dat is veel vermogen voor een bestelbus. Want man, wat wil deze viercilinder met turbo eraan trekken!
Sportief hatchbackje nakijken geven
Het is gewoon verleidelijk om bij een op groen springend verkeerslicht met volle kracht weg te sprinten en een sportief hatchbackje achter je het nakijken te geven. De 9-traps automaat helpt nog eens handje om de acceleratie naadloos te laten verlopen.
Beschaafd ogende bus
Het geinige is dat je de sportiviteit niet direct afziet aan deze Vito. Ja, als je de 124 begrijpt, dan weet je wel beter, maar verder is het een beschaafd ogende bus. Deze versie met dubbele cabine heeft een Vito Tourer als basis. Het is een omgebouwde versie van een personenbus. Dat laatste zie je nog aan het tapijt op de vloer in de laadruimte. Netjes om te zien maar minder praktisch als je smerige spullen wil meenemen. Een houten of gladde kunststof vloer is dan te verkiezen.
Lederlook op de stoelen
De geteste Vito Tourer heeft een bekleding in lederlook. Dat is dan weer heel praktisch, want makkelijk schoon te houden. Eerlijk gezegd is het nagenoeg niet van echt leer te onderscheiden en het voelt ook zo aan. Het is bijvoorbeeld allerminst te glad, waardoor je je in de bocht schrap zou moeten zetten.
Drie lengtes
De Vito Tourer is er in drie lengtevarianten. De afgebeelde versie is de langste met een lengte van 5.370 mm. In het geval van de dubbele cabine is er dan een behoorlijke lange laadruimte waar je met gemak vier fietsen in parkeert, om maar eens wat te noemen. Een doosje dat tegen de wand staat, kun je alleen pakken door in de bus te kruipen. Zo lang is dus de ruimte.
De benen strekken
De drie afzonderlijke en daarmee apart uitneembare stoelen achterin bestijg je door een van de zijschuifdeuren te openen. De beenruimte is heel behoorlijk. Bij de middelste zitplaats kun je de benen helemaal strekken tussen de voorstoelen.
Stoelverwarming
De bestuurdersstoel is prima instelbaar en ook het stuur. In de wat luxere versies zijn ze voorzien van stoelverwarming. De uitrusting is behoorlijk uit te breiden. De Distronic (cruise control met afstandsregeling en snelheidsaanpassing) kun je gerust aanvinken, want dit systeem werkt perfect. Als aan elastiek volgt de Vito Tourer een voorligger en als die vertraagt, remt de Vito direct mee.
Prima navigatie
Het infotainmentsysteem heeft een niet al te groot scherm, maar biedt wel alles wat rijden fijn maakt. De navigatie is accuraat en vindt de ingevoerde bestemming vlot. Prettig, als de Vito Tourer als taxi wordt ingezet. Dan wil je dat de navi direct paraat is.
Stabiel en comfortabel
De wegligging en het comfort zijn echt verbluffend goed. De afmetingen en het gewicht lijken geen invloed te hebben op de stabiliteit en de besturing. De Vito Tourer stuurt licht, helt nauwelijks over en is ook rechtuit rijdend erg koersvast, ook bij stevige zijwind.
Opvallend soepele vering
De vering is opvallend soepel. Ook zonder lading stuitert de bus niet over hobbels heen. Hij dempt die met evenveel gemak als een personenauto. Maar met flinke lading gaat de bus ook niet deinen. Knap!
Conclusie
Tja wat moet je nog zeggen over de Mercedes-Benz Vito Tourer 124 CDI. Het is misschien wel een van de meeste veelzijdige auto’s, zeker als versie met dubbele cabine. Dan heb je immers een laadruimte waar de vijf inzittenden al hun spullen voor lange reizen of recreatieve uitspattingen in kwijt kunnen.
De cabine biedt ruimschoots genoeg plek voor vijf inzittenden. Op en in het dashboard zijn er talrijke opbergvakken. De portiervakken zijn immens en tussen de voorstoelen past een flinke koelbox met gemak.
Daarnaast is de 124 CDI ongekend snel. Altijd is er meer dan genoeg vermogen en trekkracht. Tot twee ton mag er aan de trekhaak. De motor drijft de achterwielen aan, waardoor de draaicirkel bovengemiddeld kort is voor een bus van deze lengte.
Achterwielaandrijving zit er overigens op alle Vito’s met de 1.950 cc viercilinder diesel, alleen de kleinere dieselmotor is gekoppeld aan voorwielaandrijving. Bijzonder is het dat de 1.950 cc motor leverbaar is in vermogens vanaf 140 pk tot aan de sterkste van 240 pk. Honderd pk verschil uit een en dezelfde krachtbron, het kan dus.
De Vito Tourer is er als basisversie vanaf 28.265 euro (zonder BPM en BTW). De geteste topmotorisatie is er vanaf 36.395 euro exclusief belastingen. De versie met dubbele cabine is iets duurder. Informeer naar de prijzen bij de dealer.