Autotest – DS 3 Crossback (2019)
Anders dan anders.
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De MINI Countryman en Audi Q2 hebben er een concurrent bij: de DS 3 Crossback. Volgens DS Automobiles hebben we hier te maken met een premium vijfdeurs crossover. Is dat echt het geval? En hoe scoort deze DS 3 Crossback op het gebied van rijcomfort en praktische bruikbaarheid? Tijd voor een uitgebreide eerste kennismaking.
Superlatieven
Laten we deze DS 3 Crossback vooral nuchter bekijken. Want wie de brochure leest, ziet al snel door alle superlatieven als luxe, haute couture, sensueel, geraffineerd en Frans vakmanschap het bos niet meer. We hebben hier simpelweg te maken met een compacte crossover die in de bovenste regionen van het B-segment wordt gepositioneerd. Volgens DS Automobiles zijn vooral de MINI Countryman en Audi Q2 de beoogde concurrenten, maar ook een rijker uitgeruste Mazda CX-3 komt in beeld. DS hoopt zich te onderscheiden met gewaagd design, mooie materialen, veel comfort en veel uitrusting. Laten we beginnen met dat laatste.
Drie benzineversies
Veel op de DS 3 Crossback is standaard. Gelukkig maar, want de DS 3 Crossback heeft een stevige vanafprijs. Voor de driecilinder PureTech 100 met handgeschakelde zesbak betaal je al minimaal 30.190 euro. De PureTech 130 en PureTecn 155 – die DS standaard met een achttraps automaat levert – kosten respectievelijk 37.190 en 38.690 euro. Prijzen lopen eenvoudig op richting dik 42.000 euro.
Diesels volgen nog
Kortom: niet goedkoop, maar dat zijn de Audi Q2 30 TFSI met 116 pk (vanaf 32.820 euro) en MINI Countryman One met 102 pk (vanaf 31.990 euro) ook niet. Later dit jaar introduceert DS Automobiles nog twee dieselversies: eentje met 100 pk met handgeschakelde zesbak en een 130 pk sterke diesel met achttraps automaat. Begin 2020 start de levering van de volledig elektrische DS 3 Crossback E-Tense.
“Smooth, zacht, comfortabel en vooral heel erg stil.”
Standaarduitrusting
Afijn, want zit er dan allemaal standaard op zo’n DS 3 Crossback? De basisversie (Chic) heeft standaard onder meer handmatige airco, een 5-inch touchscreen, cruise control, Active Safety Brake vanaf 5 km/u tot 85 km/u met voetgangersherkenning, Active Lane Keeping Assist, verkeersbordherkenning en meer. Vanaf de So Chic-versie heeft de Franse crossover een 7-inch touchscreen.
Tekst gaat verder onder de foto’s.
DS Connect NAV DAB+
Wie zijn DS 3 Crossback samenstelt, doet er beter aan om de Performance Line+ te bestellen. Die krijgt namelijk niet alleen extra sportieve looks, maar heeft ook standaard het 10,3-inch grote touchscreen dat hier op de foto’s is te zien. De uitvoering Performance Line+ is niet op de PureTech 100 leverbaar, wel als PureTech 130. Met zo´n PureTech 130 Performance Line+ praat je al wel over 39.990 euro. Is dat te veel geld, dan is het altijd nog mogelijk om het DS Connect NAV DAB+-systeem als losse optie bij te bestellen voor 1.300 euro. Dat kan vanaf uitrustingsniveau So Chic.
Bedenktijd
In onze optiek is het 10,3-inch aanraakscherm zeker een aanrader, al is dat alleen maar omdat het interieur dan echt áf oogt. Het infotainmentsysteem laat zich vrij eenvoudig bedienen, maar heeft soms wel bedenktijd nodig. Daarnaast zijn de toetsen op het display wat klein. Dat maakt bediening tijdens het rijden wat lastig. Vooraf alles instellen is dus een aanrader. Of gebruik de spraakbesturing.
“DS heeft er wat betreft interieurdesign duidelijk een feestje van willen maken.”
Ruitvormige elementen
De afwerking van het interieur is van bijzonder hoog niveau. DS gebruikt mooie zachte materialen en heeft er wat betreft design duidelijk een feestje van willen maken. Maar soms lijkt design belangrijker dan praktisch gebruiksgemak. Neem de aanraaktoetsen die ondergebracht zijn in ruitvormige elementen op het dashboard. Omdat die zijn afgewerkt in hoogglans zwart zijn ze soms lastig af te lezen als het licht er op een verkeerde manier opvalt. Daardoor is het soms zoeken naar de gewenste sneltoets. Ook geven de aanraaktoetsen geen feedback bij een aanraking.
Viezigheid
De elektrische raambediening zit verstopt links en rechts naast de transmissiehendel. Ziet er allemaal fraai uit, maar het cockpit-ontwerp is best gevoelig voor viezigheid. Broodkruimels vallen bijvoorbeeld snel tussen de knoppen. Fraai materiaal gebruik is een sterk punt van de DS 3 Crossback. Dat geldt ook voor het compacte afgevlakte stuurwiel dat goed in de hand ligt. De verstelbaarheid van de stuurkolom is uitstekend. In combinatie met de goede verstelbaarheid van de bestuurdersstoel is het zodoende heel eenvoudig om een fijne zitpositie te vinden, ook als je langer bent dan 1,85 meter. Daarnaast zitten de stoelen ook erg prettig. Comfort in overvloed.
“De verstelbaarheid van de stuurkolom is uitstekend.”
Standaard digitaal instrumentencluster
Standaard heeft de DS 3 Crossback een digitaal instrumentenpaneel. Dat display is uitstekend afleesbaar, zelfs als de zon fel schijnt. Doordat het display wat dieper in het dashboard is geplaatst, is er van storende lichtinval geen sprake. De weergave is naar wens aan te passen met de linker draaitoets op het stuurwiel. Je kan bijvoorbeeld ook de navigatieweergave voor je neus toveren. Erg prettig!
Praktische aspecten
Praktische aspecten van het uitgesproken interieur zijn een draadloze telefoonlader (inductie), meerdere USB-aansluitingen, ruimte voor 1 liter flessen in de forse deurvakken, een ruim opbergruimte onder de armsteun en een enorm diep dashboardkastje. Die zaken zijn dik in orde.
Opbergruimte
En hoe zit het dan met zit- en opbergruimte? De 4.118 mm lange, 1.988 mm brede en 1.534 mm hoge DS 3 Crossback heeft een wielbasis van 2.558 mm. Hij staat op hetzelfde platform als de Peugeot 208 en de aanstaande nieuwe generatie Opel Corsa. Voorin is het uitstekend zitten. De ruimte achterin is afhankelijk van de lengte van de bestuurder en passagier voorin. Vooral zelf ervaren bij de DS-dealer is voor dit aspect het beste advies.
“Met neergeklapte achterbank ontstaat er geen vlakke laadvloer.”
Opvallende deurgrepen
De bagageruimte meet 350 liter in de normale toestand. Met neergeklapte achterbank ontstaat 1.050 liter. Prima cijfers, al moet wel gezegd worden dat er met neergeklapte achterbank geen vlakke laadvloer ontstaat. Een elektrische achterklep is niet leverbaar. Instappen in de DS 3 Crossback is best bijzonder. De auto heeft namelijk speciale deurgrepen die zich na het vergrendelen van de auto in de portieren terugtrekken. Ook onderweg zijn de klinken verzonken in de portieren. Een geinige gimmick.
Tekst gaat verder onder de foto’s.
Matrix Beam-verlichting
Nog zo’n opvallende gimmick is dat de koplampen optioneel leverbaar zijn met Matrix Beam-technologie. Dit systeem past de lichtbundel automatisch aan en stelt de bestuurder in staat om continu met grootlicht aan te rijden, zonder daarbij andere weggebruikers te verblinden. De Matrix Beam-module bestaat uit vijftien identieke en onafhankelijke segmenten die afhankelijk van de gedetecteerde omstandigheden geleidelijk in en uitgeschakeld worden.
Sportieve brom
Dan het rijden. Tijdens de introductie in de omgeving van Nice hebben we kort kunnen rijden met de elektrische E-Tense en heel wat kilometers afgelegd in twee driecilinder benzineversies: de PureTech 130 pk en PureTech 155 pk. In beide gevallen is er meer dan genoeg vermogen om de crossover vlot in beweging te krijgen. De variant met 155 pk lijkt zelfs overbodig als je eenmaal hebt geproefd van de 130 pk benzine. Die laatste sprint al in 9,2 seconden naar 100 km/u, produceert een sportieve brom en hangt goed aan het gas.
Flippers
Deze twee benzineversies hebben standaard een EAT8-automaat met acht verzetten. Die transmissie schakelt comfortabel op en terug met een aangenaam tempo. Ook in de manuele schakelstand zijn de reactietijden acceptabel. DS Automobiles kiest ervoor om de flippers aan de stuurkolom te bevestigen. Die kunnen wat ons betreft beter aan het stuurwiel zitten. Aan de andere kant: hoe vaak schakel je nu daadwerkelijk zelf met een automaat? En voor de volledigheid: het geremde aanhangergewicht bedraagt bij alle benzineversies 1.200 kilogram.
Zo praktisch is de nieuwe DS 3 Crossback (2019)
Drie rijstanden
De DS 3 Crossback heeft drie rijstanden: Eco, Normal en Sport. In de stand Sport voelt de besturing in onze optiek het beste aan door meer stuurgevoel en meer zwaarte in de besturing. Rijden in de DS 3 Crossback is vooral een comfortabele aangelegenheid. Koop een MINI Countryman of Audi Q2 als je van wat meer dynamiek houdt. Deze DS 3 Crossback is het comfortabele alternatief. Smooth, zacht, comfortabel en vooral heel erg stil. De DS 3 Crossback is duidelijk een vlotte, maar zachtaardige Fransoos.
“De DS 3 Crossback is lekker eigenwijs aan zowel de binnen- als buitenkant.”
Lichtgewicht
En heel zwaar is die DS 3 Crossback niet. De basisversie met 100 pk sterke benzinemotor weegt slechts 1.145 kilogram. De PureTech 130 en PureTech 155 wegen beide slechts 1.180 kilogram. Door dat lage voertuiggewicht voelt de DS 3 Crossback heel vlot aan. En je hebt als voordeel dat je minder wegenbelasting afdraagt.
Conclusie
Premium is vaak zo’n nietszeggend woord. Een ding is in ieder geval zeker: de DS 3 Crossback is lekker eigenwijs aan zowel de binnen- als buitenkant, maar heeft nog altijd een zachtaardig karakter. De nadruk ligt overduidelijk op comfort. En door het mooie materiaalgebruik geeft deze vijfdeurs crossover je vooral een rijk gevoel. Anders dan anders dus, maar wel geslaagd.