Dit zijn de autobelastingplannen voor 2020
Alles over wegenbelasting (MRB), BPM, bijtelling en BTW in 2020
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Benieuwd naar de plannen voor autobelastingen in 2020? De overheid geeft inmiddels openheid van zaken als het gaat om alle autobelastingplannen voor volgend jaar. Alles komt voorbij, van de wegenbelasting, BPM, bijtelling en de BTW.
Wegenbelasting 2020
Wegenbelasting betaal je in 2020 net als in voorgaande jaren voor auto’s met een dieselmotor, een benzinemotor, een hybride aandrijflijn of een plug-in hybride aandrijflijn. Voor batterij-elektrische auto’s betaal je in 2020 net als in 2019 geen motorrijtuigenbelasting. De overheid wil hiermee volledig elektrisch rijden stimuleren.
Wegenbelasting batterij-elektrische auto
Sowieso mogen eigenaren van een batterij-elektrische auto in de handen wrijven. Tot 2025 hoef je namelijk geen wegenbelasting (MRB) te betalen voor een volledig elektrische auto. Tot en met 2024 is de korting 100%, in 2025 geldt de korting 75% en vanaf 2026 is die korting foetsie.
Korting voor plug-in hybrides
Ook goed nieuws voor eigenaren van plug-in hybrides. Die krijgen tot 2026 korting op de motorrijtuigenbelasting, maar die korting bouwt wel af. Tot en met 2024 is de korting 50%, in 2025 is de korting 25% en vanaf 2026 is de korting verdwenen.
BPM in 2020
In Nederland is het BPM-tarief – ook wel de CO2-boete – gebaseerd op de CO2-uitstoot van het voertuig. Hoe hoger de uitstoot, hoe meer BPM je afdraagt aan Den Haag. De overheid hanteert hiervoor verschillende schalen. Er gaat iets veranderen met betrekking tot het berekenen van de BPM. Vanaf 1 juli 2020 zullen de BPM-tarieven voor auto’s namelijk gebaseerd worden op de nieuwe CO2-testmethode WLTP. Die is sinds 1 september 2018 verplicht voor alle nieuw verkochte auto’s. De nieuwe BPM-tarieven voor 2020 zijn nog niet bekend.
Vanaf 2021 moeten autofabrikanten ervoor zorgen dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s niet hoger is dan 95 gram per kilometer (g/km). Een jaar eerder, in 2020, geldt deze uitstootgrens al voor 95% van de nieuwe personenauto’s.
BPM batterij-elektrische auto’s
Er geldt geen aanschafbelasting (bpm) voor batterij-elektrische auto’s tot 2025. Tot en met 2024 is de bpm voor elektrische auto’s 0 euro, vanaf 2025 wordt dat 360 euro.
Bijtelling in 2020
In 2019 is de bijtelling 4% voor elektrische auto’s tot een catalogusprijs van 50.000 euro. Daarboven is de bijtelling 22%. In 2020 is de bijtelling 8% tot een catalogusprijs van 45.000 euro en 22% daarboven. De bijtelling gaat tot en met 2026 stapsgewijs omhoog tot 22% over de catalogusprijs. Meer weten over bijtelling? Lees dan dit bericht.
Accijns op brandstoffen
De accijns op brandstoffen blijft van kracht. De accijns op diesel gaat op 1 januari 2021 met 1 cent per liter omhoog. Op 1 januari 2023 gaat de accijns op diesel opnieuw met 1 cent omhoog. Met deze extra opbrengsten wil het kabinet de kosten betalen van maatregelen voor een beter klimaat.
BTW 2020
Aan de BTW wordt in 2020 niet gesleuteld. De percentage van de belasting toegevoegde waarde (BTW) blijft in 2020 dus gewoon staan op 21 procent.