Dit is de productieversie van de Aston Martin Valhalla!
Plug-in hybride supercar met 950 pk systeemvermogen
Aston Martin heeft het prototype van de Valhalla omgetoverd tot een productieversie die zijn weerga niet kent. Een systeemvermogen van 950 pk, een koolstofvezel monocoque, de looks van een Le Mans-racer, alles aan de Aston Martin Valhalla is driver focused.
Elektrificatie
De Valhalla geeft net als de Valkyrie het startsein van een nieuw tijdperk voor Aston Martin. Onder de strategie Project Horizon maakt het Britse merk zich gereed voor de toekomst. Elektrificatie mag in dat toekomstplan niet ontbreken. Deze Valhalla heeft ook een vorm van elektrificatie want de aandrijflijn bestaat uit in totaal drie motoren, waarvan twee elektromotoren.
De aandrijflijn van de Aston Martin Valhalla
De Valhalla is ontworpen en ontwikkeld in nauwe samenwerking met Red Bull Advanced Technologies en maakt gebruik van state-of-the-art technologie uit de F1. Het kloppende hart van de Aston Martin Valhalla is een 4,0-liter twinturbo V8-motor geplaatst in het midden van de auto. Deze benzinemotor produceert 750 pk en haalt een toerental van 7.200 tpm. De V8 stuurt alle kracht richting de achterwielen. Aston Martin had het eerst over een gloednieuwe 3,0-liter V6-turbobenzinemotor, maar kiest uiteindelijk toch voor een V8.
400V batterij-hybride systeem
Als aanvulling op de nieuwe V8-motor plaatst Aston Martin ook een 150 kW/400V batterij-hybride systeem met twee elektromotoren. Elke as heeft zijn eigen elektromotor. Het hybride systeem voegt 204 pk toe aan de aandrijflijn met als resultaat een systeemoutput van 950 pk en tot wel 1.000 Nm aan trekkracht. Volledig elektrisch rijden is mogelijk, maar alleen met voorwielaandrijving (EV-stand). In deze EV-stand kan de Valhalla een snelheid van 130 km/u halen. De elektrische range komt uit op 15 kilometer. Dankzij het plug-in hybride systeem blijft de CO2-uitstoot onder de 200 g/km.
Rijmodi
In andere rijmodi is het wel mogelijk om ook elektrokracht richting de achteras te sturen. In sommige gevallen kan zelfs 100% van de batterijkracht richting de achterwielen worden gestuurd zodat de V8-motor maximale ondersteuning krijgt. Schakelen gebeurt overigens met een achttraps DCT-automaat met Electronic Limited-Slip Differential (E-Diff) die speciaal op hybride aandrijflijnen is afgestemd.
Prestaties Aston Martin Valhalla
En hoe zit het dan met de prestaties? De topsnelheid bedraagt 330 km/u en de 0-100-tijd komt uit op 2,5 seconden. Niet slecht voor een supercar met een gewicht van minder dan 1.550 kilogram. Over kilogrammen gesproken: bij een snelheid van 240 km/u genereert de aerodynamica koets van de Valhalla liefst 600 kilogram aan downforce.
Stuur links of rechts
Omdat de Aston Martin Valhalla internationaal wordt verkocht, bouwt het merk hem met zowel het stuur aan de linker- als rechterkant. In het interieur zien we een nieuw HMI-systeem met centraal touchscreen en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. Een verstelbare pedalenbak (zowel in hoogte als diepte) en stuurkolom (ook in hoogte en diepte) moet zorgen voor een ergonomische zithouding. Wettelijk voorgeschreven rijhulpsystemen heeft de Valhalla, denk aan een botspreventiesysteem, een noodremassistent, actieve cruise control, dodehoekbewaking en een Rear View Parking Camera (Surround View optioneel leverbaar).
Marktintroductie
De vanafprijs van de Aston Martin Valhalla is nog niet bekend. Naar verwachting komt het model eind 2022, begin 2023 op de markt. Door de relatief lage CO2-uitstoot betaal je in Nederland straks niet al te veel BPM, dus dat is al een meevaller.