Ampere kondigt ontwikkeling diverse nieuwe modellen aan
Belangrijke rol weggelegd voor Ampere
Ampere is een nieuwe autonome speler binnen de organisatie van Renault Group. Ampere wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van diverse nieuwe modellen, niet alleen van Renault, maar ook van Nissan en Mitsubishi Motors.
Ambities van Ampere
Ampere is een autonoom bedrijf dat elektrische personenauto’s onder het merk Renault in Europa ontwerpt, ontwikkelt, produceert en op de markt brengt. De ambitie van Ampere is om tegen 2031 een marktaandeel van twee cijfers te bereiken. Op 1 november 2023 werd de afsplitsing van Ampere met succes voltooid. Vanaf dag 1 telt Ampere 11.000 medewerkers, waarvan 35% ingenieurs, die zich richten op EV- en softwaretechnologieën.
Focus op B- en C-segment
Als leider op het gebied van middelgrote en compacte auto’s in Europa bevindt Renault Group – en dus ook Ampere – zich in een goede positie om zich te richten op de B- en C-segmenten, die naar verwachting in 2030 samen 75% van de Europese EV-markt zullen vertegenwoordigen.
Deze segmenten gaan naar verwachting tussen 2023 en 2030 met ongeveer 25% CAGR groeien. Om deze kans te grijpen, streeft Ampere ernaar om EV’s in Europa te democratiseren door een EV/ICE-prijspariteit te bereiken vóór concurrentie in de B- en C-segmenten.
Twee EV-native platforms
Ampere heeft al een groot concurrentievoordeel met zijn twee EV-native platforms die qua ontwerp kosteneffectief en geschikt voor hun doel zijn:
- AmpR Small platform voor het B-segment (voorheen CMF-B EV)
- AmpR Medium platform voor het C-segment (voorheen CMF-EV)
Tegen 2027/2028 wil Ampere de variabele kosten tussen de eerste en tweede generatie elektrische voertuigen uit het C-segment met 40% verlagen, volgens een continu traject, langs drie belangrijke pijlers:
- EV aandrijflijn (batterij en e-powertrain):
- 50% reductie van de batterijkosten per voertuig waarbij range behouden blijft
- 25% reudctie van de kosten van een e-powertrain per voertuig
Voertuig (platform en upper body):
- 25% reductie van de platformkosten per voertuig
- 15% reductie van de upper body kosten per voertuig
In het B-segment start Ampere met Renault 5 in 2024 en Renault 4 in 2025 (vanafprijs Renault 5 rond de 25.000 euro). Er komt ook een ‘Legend’, een nieuwe elektrische auto onder de 20.000 euro.
Renault 5
De Renault 5 wordt in het eerste kwartaal van 2024 onthuld en is de wedergeboorte van een iconisch model dat al erkend werd door de pers en sociale media. De Renault 5 zal een bereik tot 400 km bieden voor een instapprijs van ongeveer 25.000 euro en concurreert met hybride auto’s uit het B-segment. De auto zal worden uitgerust met de Reno-avatar, een virtuele copiloot boordevol kunstmatige intelligentie, die elke dag van zijn gebruikers leert om beter op hun behoeften te anticiperen en te reageren.
Renault 4
De Renault 4 wordt in 2025 gelanceerd en vormt de herinterpretatie van een universele auto voor het elektrische tijdperk. Het wordt een auto met maximale veelzijdigheid, die inspeelt op de winnende ingrediënten van de Renault 5, zoals het AmpR Small-platform en het infotainment.
Legend
De ‘Legend’ wordt gepresenteerd op 15 november 2023. Het is een stadsvoertuig zonder compromissen: de beste efficiëntie in zijn klasse met slechts 10 kWh/100 km, een 75% lagere CO₂-uitstoot dan de gemiddelde Europese ICE-auto die in 2023 tijdens zijn levenscyclus werd verkocht en een lager grondstoffenverbruik dankzij het compacte formaat. De auto, gemaakt in Europa, krijgt een vanafprijs van minder dan 20.000 euro (vóór subsidies).
Twee extra modellen
Dit aanbod wordt uitgebreid met twee extra auto’s voor de tweede generatie, wat neerkomt op een totaal van zeven voertuigen in 2031. Ampere verwacht ongeveer 300.000 voertuigen te verkopen in 2025. In 2031 verwacht Ampere ongeveer 1 miljoen voertuigen te verkopen, waarmee een marktaandeel zal worden bereikt van ongeveer 10%.
Mitsubishi Motors en Nissan
Naast het ontwikkelen van een eigen assortiment is Ampere ook ontworpen als een technologisch, productie- en zakelijk platform dat andere merken dan Renault bedient, dankzij de flexibiliteit van de productielijnen en de modulariteit van de twee platforms. Ampere zal minstens twee modellen voor Alpine produceren, de volgende Micra voor Nissan en nog een model voor Mitsubishi Motors. Ampere zal ook het elektrificatietraject van Dacia ondersteunen en softwareoplossingen leveren voor de hele Renault Group.
Softwaregedefinieerde voertuigtechnologie (SDV)
Door over te stappen op een gecentraliseerde elektronische architectuur, verbinding met de cloud en sterke reken- en connectiviteitscapaciteiten, maakt SDV de permanente upgradebaarheid van de auto mogelijk. Het zorgt ook voor een aanzienlijke verlaging van de chipkosten, een verhoging van de restwaarde van de auto en het zorgt voor een sterkere klantenloyaliteit.
Ampere kan vanaf dag één vertrouwen op 1.800 toonaangevende talenten op het gebied van software- en systeemtechniek, die 50% van het totale technische personeelsbestand vertegenwoordigen. Deze ingenieurs – afkomstig uit de overname van Intel Europe in 2017 – beschikken over een sterke expertise en faciliteren de ontwikkeling samen met de beste technologiespelers, Qualcomm Technologies en Google.
Het team van Ampere heeft samen met Google een oplossing ontwikkeld: OpenR Link. Dit is al te vinden in de Megane E-tech en Scenic E-tech. Met deze open benadering krijgt Ampere het beste van twee werelden: het behoudt het eigendom van de IP- en autogegevens in Europa en profiteert tegelijkertijd van een omgeving die ervoor zorgt dat het zijn klanten toegang hebben tot het steeds groter wordende universum van apps die via Google bereikbaar zijn.
Dankzij deze horizontale aanpak kan Ampere tijd en kosten besparen en het uitvoeringsrisico verminderen. Naast het delen van investeringen en het veiligstellen van concurrerende kosten, verkort het de ontwikkelingstijd met 50%, waardoor de ontwikkelingskosten op één lijn komen met die van Chinese spelers en tot de helft van de westerse OEM’s.
De eerste SDV zal naar verwachting in 2026 op de markt komen.