In 1909 begon het merk Morgan met een driewielige auto. Nadat Morgan al snel tot een echt automerk was uitgegroeid (zij het met beperkte productieaantallen) volgden al snel meerdere driewielige modellen, zoals de Runabout Deluxe en Super Sports. Het laatste driewielige model is de F-serie uit 1932, die met wat aanpassingen tot 1952 in productie bleef. De Super Sports bleek uiteindelijk echter het meest bekende model te worden. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
In 1909 begon het merk Morgan met een driewielige auto. Nadat Morgan al snel tot een echt automerk was uitgegroeid (zij het met beperkte productieaantallen) volgden al snel meerdere driewielige modellen, zoals de Runabout Deluxe en Super Sports. Het laatste driewielige model is de F-serie uit 1932, die met wat aanpassingen tot 1952 in productie bleef. De Super Sports bleek uiteindelijk echter het meest bekende model te worden.
Wie durft?
Na een aankondiging in het jaar ervoor, was het in 2012 dan zo ver: Morgan kwam opnieuw met een driewieler. Bijzonder: op het eerste gezicht lijkt de auto als twee druppels water op de Super Sports uit de jaren ’30, maar toch is bij nadere beschouwing alle techniek modern. Zo komt de V2-motor van het Amerikaanse S&S en is de transmissie een handgeschakelde vijfbak van Mazda. Ondanks de zo’n 115 pk sprint het karretje dankzij het zeer lage gewicht toch nog in ca. 4,5 seconden naar de 100 km/h en ligt de topsnelheid op 185 km/h. Wie durft?
Elektrisch?
Zo klassiek als de auto’s van Morgan eruit zien, zo modern kan de techniek zijn. Zo werkt men op dit moment namelijk aan een volledig elektrische variant van de 3-Wheeler. Op dit moment zijn er een aantal prototypes gebouwd onder de naam EV3. Met een 103 pk sterke elektromotor haalt hij in iets minder dan 9 seconden de 100 km/h en ligt de topsnelheid op 145 km/h. Op een volle accu moet de auto 240 kilometer ver komen.
Technisch
Motortype | benzine, V2 |
Cilinderinhoud | 1.982 cm³ |
Max. vermogen | 63 kW (86 pk) |
Bij | 5.000 tpm |
Max. koppel | 140 Nm |
Bij | 3.250 tpm |
Aandrijving | achterwiel |
Remmen v/a | gev. schijven |
Vermogensrange | alleen 63 kW |
Algemeen
Transmissie | 5MT |
Carrosserietype | 2-drs. cabriolet |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | mei 2012 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Vanafprijs | € 63.500 |
Bijzonderheden | De 3 Wheeler wordt medio 2020 ook leverbaar met elektrische aandrijving: de EV 3. |
Afmetingen/gewichten
L x B x H | 3.226 x 1.733 x 1.012 mm |
Wielbasis | 2.385 mm |
Massa leeg | 525 kg |
Tankinhoud | 42 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 9,3 l/100km |
CO₂-emissie | 215 g/km |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 6,0 s |
Topsnelheid | 185 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng