In 1989 presenteerde Land Rover haar eerste Discovery. De auto werd gebouwd op basis van de techniek van de Range Rover, maar was goedkoper en op een breder publiek gericht. De auto bevond zich in een segment dat bij introductie werd gedomineerd door Japanse merken. De oorspronkelijke driedeursuitvoering kreeg in 1990 gezelschap van de vijfdeursvariant. Lees verder
In 1989 presenteerde Land Rover haar eerste Discovery. De auto werd gebouwd op basis van de techniek van de Range Rover, maar was goedkoper en op een breder publiek gericht. De auto bevond zich in een segment dat bij introductie werd gedomineerd door Japanse merken. De oorspronkelijke driedeursuitvoering kreeg in 1990 gezelschap van de vijfdeursvariant.
Mengelmoes
Om economische redenen moesten de ontwerpers van het eerste model zo veel mogelijk bestaande onderdelen uit de Rover-groep gebruiken. Zo was de carrosserie qua onderhuidse structuur grotendeels gelijk aan die van de Range Rover, kwamen de deurgrepen van de Morris Marina en waren de achterlichten van de Discovery ook te vinden achterop de bestelversie van de Austin Maestro.
Van twee naar vijf
Na de volledig nieuwe tweede generatie uit 2004 was het in 2017 tijd voor de vijfde generatie. Er missen inderdaad wat stappen in de nummering, want voorheen werden de eerdere modellen niet als generatie, maar als Series aangeduid en daarbij werden ook de facelifts meegerekend. Daar is men nu dus mee gestopt, waardoor we na de eerste (Series 1 en 2) en tweede generatie (Series 3 en 4) ineens bij de vijfde generatie zijn.
Volledig nieuw
Voor het eerst is de 2017 Discovery geen evolutie van zijn voorganger. Niet alleen onderhuids, maar ook qua design is de auto volledig nieuw. Eigenlijk herinnert alleen het asymmetrisch geplaatste kenteken achter nog aan de voorgangers. Onderhuids is de auto wel nog altijd gebaseerd op de Range Rover, waardoor de Discovery nu voor het eerst gebruik maakt van de aluminiumstructuur van de Jaguar-Land Rover-groep.
Technisch
Motortype | diesel, 6-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 2.997 cm³ |
Max. vermogen | 183 kW (249 pk) |
Bij | 4.000 tpm |
Max. koppel | 570 Nm |
Bij | 1.250 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,4 m |
Vermogensrange | 183 tot 265 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | februari 2017 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 113.876 |
Bijzonderheden | Deze motor is voorzien van mild hybrid-technologie. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/65 R19 |
L x B x H | 4.956 x 2.073 x 1.888 mm |
Wielbasis | 2.923 mm |
Massa leeg | 2.386 kg |
Max. aanh. gew. | 3.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 986 l |
Tankinhoud | 89 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 8,3 l/100km |
CO₂-emissie | 217 g/km |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 8,1 s |
Topsnelheid | 194 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng