Na de Tweede Wereldoorlog startte Rover haar autoproductie weer op. Aan de luxe auto’s die het voor de oorlog had gebouwd was in de jaren van wederopbouw echter geen vraag meer. Uiteindelijk besluit men om een agrarisch werkvoertuig te bouwen. Het eerste prototype is een soort kruising tussen een tractor en een terreinwagen en lijkt wat op de Willys Jeep. Dit prototype wordt door ontwikkeld tot een productieversie en in 1948 verschijnt dan de Land Rover. Lees verder
Na de Tweede Wereldoorlog startte Rover haar autoproductie weer op. Aan de luxe auto’s die het voor de oorlog had gebouwd was in de jaren van wederopbouw echter geen vraag meer. Uiteindelijk besluit men om een agrarisch werkvoertuig te bouwen. Het eerste prototype is een soort kruising tussen een tractor en een terreinwagen en lijkt wat op de Willys Jeep. Dit prototype wordt door ontwikkeld tot een productieversie en in 1948 verschijnt dan de Land Rover.
Land Rover Series
Het model blijkt een succes en blijft nog tot 1985 in productie. Achteraf werd de modellenlijn de Land Rover Series genoemd, waarbij de afzonderlijke door ontwikkelde modellen Series I, II, IIA en III worden genoemd. Ook verschenen er nog afgeleide versies, zoals de ½ Ton Lightweight en de Forward Control. In 1983 verschijnt ook een gemoderniseerde versies: de 90 en iets langere 110. De getallen geven de wielbasis in inches.
Defender
Nadat Land Rover in 1989 ook de Discovery introduceerde werden de 90 en 110 in 1990 omgedoopt tot de Defender 90 en 110. In de jaren die volgen worden er nog weer enkele moderniseringen doorgevoerd. Het motorenaanbod wisselt bijvoorbeeld mee met de eigenaren van (Land) Rover, waardoor ook motoren van Ford en BMW op de optielijst komen. Toch blijft de Degender zonder al te ingrijpende wijzigingen nog tot en met 2016 in productie. Dat jaar valt helaas toch echt het doek voor het icoon, steeds strenger wordende emissie- en veiligheidseisen doen het model dan toch de das om.
Nieuwe Defender
In 2020 wordt het icoon echter opnieuw geboren. Land Rover presenteert voor het eerst in 71 jaar een echt volledig nieuwe Defender. In de basis is het nog altijd een stoere, robuuste offroader waar de lijnen van het origineel nog in te herkennen zijn. Toch is de auto wel voorzien van allerlei moderne technologieën, vooral op gebied van veiligheid en rijhulpsystemen. Die systemen helpen ook bij het rijden in ruw terrein, want daar ook daar vindt de nieuwe Defender onverminderd goed zijn weg.
Technisch
Motortype | diesel, 6-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 2.996 cm³ |
Max. vermogen | 147 kW (200 pk) |
Bij | 4.000 tpm |
Max. koppel | 500 Nm |
Bij | 1.250 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 12,8 m |
Vermogensrange | 147 tot 386 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | maart 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 108.171 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/70 R18 |
L x B x H | 4.758 x 1.996 x 1.967 mm |
Wielbasis | 3.022 mm |
Massa leeg | 2.415 kg |
Max. aanh. gew. | 3.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 786 l |
Tankinhoud | 89 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 8,8 l/100km |
CO₂-emissie | 230 g/km |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 10,2 s |
Topsnelheid | 175 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng