In 1974 introduceerden Citroën en Fiat samen een nieuwe bestelbus, respectievelijk de C35 en 242 genoemd. Deze grote bestelbus verving indirect de bekende HY, hoewel beide modellen nog een tijd naast elkaar werden verkocht. Fiat leverde de 242 tot 1987, Citroën bleef de bestelbus nog tot 1992 leveren. Ondertussen introduceerden beide merken in 1981 alvast de opvolger, respectievelijk de Ducato en C25. Deze keer waren ook Alfa Romeo, Peugeot en Talbot onderdeel van de samenwerking. Lees verder
In 1974 introduceerden Citroën en Fiat samen een nieuwe bestelbus, respectievelijk de C35 en 242 genoemd. Deze grote bestelbus verving indirect de bekende HY, hoewel beide modellen nog een tijd naast elkaar werden verkocht. Fiat leverde de 242 tot 1987, Citroën bleef de bestelbus nog tot 1992 leveren. Ondertussen introduceerden beide merken in 1981 alvast de opvolger, respectievelijk de Ducato en C25. Deze keer waren ook Alfa Romeo, Peugeot en Talbot onderdeel van de samenwerking.
De eerste Jumper
In 1993 verscheen de tweede generatie Ducato en Citroën doopte de modellenlijn om tot Jumper. Talbot stopte te bestaan en Alfa Romeo verliet de bedrijfswagenmarkt, waarmee alleen Peugeot in de samenwerking overbleef. De nieuwe bestelbus bleek net zo succesvol als de eerste generatie en bleef na een tussentijdse facelift tot en met 2006 in productie. In Brazilië liep het laatste exemplaar zelfs pas in 2018 van de band.
Naar Amerika
De derde en huidige generatie kwam in 2006 op de markt en heeft daarmee dus al een lange carrière achter de rug. Toch weet de grote bestelbus zijn weg naar de kopers nog altijd te vinden. In 2014 werd de bedrijfswagen tussentijds gefacelift. In 2013 kwam er toch weer een nieuw merk in de samenwerking bij: in Noord-Amerika wordt de bestelbus sindsdien geleverd als de Ram ProMaster.
Technisch
Motortype | diesel, 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 2.198 cm³ |
Max. vermogen | 81 kW (110 pk) |
Bij | 3.500 tpm |
Max. koppel | 250 Nm |
Bij | 1.750 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,8 m |
Vermogensrange | 81 tot 110 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT |
Carrosserietype | 4-/5-drs. bestelbus/personenbus |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | september 2006 |
Laatste facelift | juni 2014 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 20.490 |
Bijzonderheden | De Jumper is leverbaar als bestelbus, personenbus, als pick-up en zonder opbouw achter de cabine. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/70 R15 |
L x B x H | 4.963 x 1.810 x 2.254 mm |
Wielbasis | 3.000 mm |
Massa leeg | 1.920 kg |
Max. aanh. gew. | 2.000 kg |
Tankinhoud | 90 l |
Laadruimte | vanaf 8 m3 |
Laadlengte | vanaf 2.670 |
Laadvermogen | 955 tot 1.365 kg |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,0 l/100km |
CO₂-emissie | 158 g/km |
Prestaties
Topsnelheid | 140 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng