In 1994 werd Citroëns bedrijfswagenaanbod uitgebreid met de Jumpy, als kleiner alternatief voor de grote Jumper. In 1995 bracht Peugeot het busje op de markt als Expert en in 1996 volgde Fiat met haar eigen versie onder de naam Scudo. De busjes blijken al snel populair. Na een tussentijdse facelift in 2004 blijven ze tot en met 2006 in productie. Lees verder
In 1994 werd Citroëns bedrijfswagenaanbod uitgebreid met de Jumpy, als kleiner alternatief voor de grote Jumper. In 1995 bracht Peugeot het busje op de markt als Expert en in 1996 volgde Fiat met haar eigen versie onder de naam Scudo. De busjes blijken al snel populair. Na een tussentijdse facelift in 2004 blijven ze tot en met 2006 in productie.
Uitbreiding
Dan is het tijd voor de tweede generatie. Het volledig nieuwe model is in meer carrosserievarianten leverbaar dan de eerste generatie. De personenuitvoeringen worden nu wat nadrukkelijker als een soort grote MPV in de markt gezet. In 2011 volgt een facelift en vanaf dan is ook Toyota onderdeel van de samenwerking. Zij brengen het busje als ProAce op de markt.
Model op zich
In 2016 volgt de huidige derde generatie. Fiat is uit de samenwerking gestapt, waardoor het busje alleen nog door de merken Citroën, Peugeot en Toyota wordt verkocht. De meest luxe personenuitvoeringen van de busjes worden door de merken voortaan als model op zich gepositioneerd, in het geval van Citroën als SpaceTourer. Vanaf 2019 wordt het busje ook geleverd onder de vlag van Opel, nu dat onderdeel is geworden van de PSA-groep.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Cilinderinhoud | 1.560 cm³ |
Max. vermogen | 70 kW (95 pk) |
Bij | 3.750 tpm |
Max. koppel | 210 Nm |
Bij | 1.750 tpm |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 50 kWh |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,4 m |
Actieradius | 230 km |
Laadtijd bij 220V | 5:15 uur |
Vermogensrange | 75 tot 130 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 100 kW (136 pk) |
Systeemkoppel | 260 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 12,1 s |
Topsnelheid | 130 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. bestelbus |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | april 2016 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 45.933 |
Bijzonderheden | De Combi is er tegenwoordig alleen nog met elektrische aandrijving. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/65 R16 |
L x B x H | 4.606 x 1.920 x 1.905 mm |
Wielbasis | 2.925 mm |
Massa leeg | 1.987 kg |
Max. aanh. gew. | 1.000 kg |
Inh. bag. ruimte. | 1.556 l |
Tankinhoud | 69 l |
Laadruimte | vanaf 4,6 m3 |
Laadlengte | vanaf 2.164 mm |
Laadvermogen | 1.123 tot 1.345 kg |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,5 l/100km |
CO₂-emissie | 144 g/km |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng