De eerste SEAT Toledo zag in 1991 het levenslicht en kon gezien worden als een iets ruimer alternatief voor de Volkswagen Jetta waar hij veel techniek mee deelde. Ondanks het uiterlijk van een sedan was de Toledo een liftback, waarmee de auto een groot praktisch voordeel bood. In China en Rusland kende de eerste Toledo enkele in licentie gebouwde versies, waarvan er één nog altijd in productie is in Jordanië. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De eerste SEAT Toledo zag in 1991 het levenslicht en kon gezien worden als een iets ruimer alternatief voor de Volkswagen Jetta waar hij veel techniek mee deelde. Ondanks het uiterlijk van een sedan was de Toledo een liftback, waarmee de auto een groot praktisch voordeel bood. In China en Rusland kende de eerste Toledo enkele in licentie gebouwde versies, waarvan er één nog altijd in productie is in Jordanië.
Leon sedan
In 1998 verscheen de tweede generatie. Nu was de Toledo nadrukkelijk de sedanversie van de eerste generatie Leon. Tot en met de achterportieren waren beide auto’s identiek. Inmiddels maakte SEAT naam als sportief rijdend merk en de populariteit van de Leon werkte door op de Toledo.
Helemaal anders
Toen in 2004 de derde generatie op de markt kwam, bleek de auto totaal anders te zijn geworden. De auto was niet langer de sedanversie van de Leon, maar de MPV-versie. Dat was de Altea eigenlijk ook al, maar de Toledo was nog weer net even langer en bood daarmee nog meer ruimte achterin. Behalve aan de achterkant waren de Altea en Toledo ook vrijwel identiek. De Toledo bleef tot 2008 in productie, waarna de Altea overbleef en het nog tot 2015 volhield.
Terug naar begin
Ondertussen werd in 2012 de vierde generatie Toledo geïntroduceerd. Dat model keerde weer terug naar zijn oorspronkelijke vorm: een sedanachtige liftback. De Toledo was nu een rebadgevariant van de Skoda Rapid en vulde binnen het SEAT-gamma het gat tussen de Ibiza en Leon. Helaas voor SEAT bleek daar bijzonder weinig vraag naar: wegens tegenvallende verkopen stopte de productie in 2018 en kreeg de auto geen opvolger.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 999 cm³ |
Max. vermogen | 70 kW (95 pk) |
Bij | 5.000 tpm |
Max. koppel | 160 Nm |
Bij | 1.500 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,0 m |
Vermogensrange | 66 tot 92 kW |
Algemeen
Transmissie | 5MT |
Carrosserietype | 5-drs. liftback |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | oktober 2012 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 4 jaar |
Vanafprijs | € 19.000 |
Bijzonderheden | De Seat Toledo en de Skoda Rapid zijn grotendeels identiek aan elkaar. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 185/60 R15 |
L x B x H | 4.482 x 1.706 x 1.461 mm |
Wielbasis | 2.602 mm |
Massa leeg | 1.070 kg |
Max. aanh. gew. | 900 kg |
Inh. bag. ruimte. | 550 l |
Tankinhoud | 55 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 4,5 l/100km |
CO₂-emissie | 103 g/km |
Energielabel | B |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 11 s |
Topsnelheid | 187 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng