achtergrondafbeelding

Zo werkt dat: je schokdempers onderhouden

Schokdempers belangrijk voor veiligheid

1 jul 2021, 14:36  •  Autonieuws  •  Door De Redactie
Monteur met blauwe handschoenen werkt aan de schokdempers van een auto met opgeheven wiel in een garage.

De schokdempers van een auto zorgen niet alleen voor comfort, maar dragen ook voor een groot deel bij aan de veiligheid. In dit artikel lees je hoe je de schokdempers zo lang mogelijk in goede conditie houdt en hoe je ze indien nodig kunt vervangen.

Oneffenheden in het wegdek

Zoals de naam al een beetje aangeeft, dempt de schokdemper de oneffenheden van het wegdek. Dat is lekker comfortabel, maar ook goed voor de veiligheid. Zonder schokdempers zou de auto bij iedere hobbel gaan stuiteren, wat de auto zeker op hogere snelheden instabiel zou maken. Je staat er misschien niet bij stil, maar de schokdempers zijn dus een belangrijk onderdeel van de auto.

Onderhoud schokdemper

Ook bij normaal gebruik slijten schokdempers, maar je kunt er eenvoudig voor zorgen dat ze langer meegaan. Er is niet zo veel dat je op gebied van onderhoud aan een schokdemper kunt doen, maar een belangrijke tip is: rij rustig over verkeersdrempels. De ene verkeersdrempel is hoger dan de andere, maar bij de meeste drempels veert een schokdemper al gauw maximaal in en uit binnen de autolengte. Je kunt je voorstellen dat dat een grote belasting is voor het onderdeel. Dat is voor een keer niet erg, want daar is een schokdemper voor gemaakt. Maar op de lange termijn zorgt dit wel voor een kortere levensduur. Overigens worden ook de overige delen van de wielophanging zwaar belast als je hard over een verkeersdrempel rijdt.

Schokdemper versleten?

Hoe merk je dat de schokdemper is versleten? Eerste tekenen zijn olie- en roestsporen en verdroogde rubbers. Op een gegeven moment dempt de schokdemper ook niet goed meer. Als je merkt dat de auto blijft deinen na oneffenheden in het wegdek of dat de auto verder overhelt in een bocht of bij het remmen, dan is de kans groot dat de schokdempers aan vervanging toe zijn. De ene auto heeft een steviger demping dan de andere en ook neemt de werking slechts zeer geleidelijk af. Hoe weet je of je auto meer deint en overhelt dan dat hij hoort te doen? Een eenvoudige vuistregel is dat een auto maximaal twee keer nadeint nadat je over een grote oneffenheid bent gereden. Bijvoorbeeld: je rijdt een drempel af, de auto veert in bij de ‘landing’, de auto veert weer uit, veert weer iets in en veert terug naar de normale positie. Deint de auto hierna nog een keer, dan is de schokbreker aan vervanging toe.

Als de schokdempers heel erg versleten zijn, merk je dat ook in andere situaties. Misschien heb je bijvoorbeeld wel gemerkt dat je bepaalde glooiingen in het wegdek meer voelt dan eerst. Als een schokdemper in het geheel niet meer dempt, dan kan het betreffende wiel zelfs gaan stuiteren op vlak wegdek. Buiten de auto kan je dit zien, in de auto merk je dit aan een trilling in de auto. Als dit het geval is, vervang de schokdemper dan zo snel mogelijk. Het stuiteren is niet alleen oncomfortabel, het maakt de auto ook instabiel, zorgt voor een grotere belasting van de wielophanging en zorgt er bovendien voor dat de band harder en/of verkeerd slijt. Meteen vervangen dus! Bij normaal gebruik gaat schokdempers drie à vier jaar mee.

Schokdemper vervangen

Vervang altijd de schokdemper zowel links als rechts. Als bijvoorbeeld de schokdemper links aan vervanging toe is, duurt het niet lang voordat rechts ook vervangen moet worden. Bovendien zorgt de combinatie van een nieuwe en oude schokdemper op één as altijd voor een ongelijke demping, want een nieuwe schokdemper doet het altijd beter dan een gebruikte.

Als de schokdempers vervangen moeten worden, is het aan te raden om dit te laten doen bij een professioneel garagebedrijf. Zij hebben de geschikte apparatuur en kennis altijd in huis. Wie een handig is, zou het vervangen van de schokdempers ook zelf kunnen doen. Behalve uiteraard een set nieuwe schokdempers heb je daarvoor nodig: een ratelset of slagmoerschroevendraaier, een rubberen of plastic hamer, een krik, assteunen, een versnellingsbaksteun/krik, een breekijzer, een momentsleutel en Locktight.

Hoe schokdempers te vervangen: dat hangt er vanaf of je dat bij de voor- of achteras doet. Bij de achteras is dit vrij eenvoudig. Het is in grote lijnen een kwestie van de oude schokdemper losschroeven en de nieuwe weer monteren. Hiervoor moet de auto uiteraard van de grond staan en moeten eerst de wielen gedemonteerd. Niet alleen moet de auto worden ondersteund met een krik, ook moet de achteras worden ondersteund. Vaak wordt deze namelijk op zijn plaats gehouden door de schokdempers. Schroef je die los, dan komt de achteras (een stuk) naar beneden.

Bij de vooras zit schokdemper vaak in de veerpoot in plaats van ernaast. Als de veerpoot ook aan vervanging toe is, is dat geen probleem. Dan haal je de gehele unit los zoals bij de achteras. Moet echt alleen de schokdemper vervangen, dan zal je de het onderdeel verder uit elkaar moeten halen en de nieuwe schokdemper in de bestaande veerpoot moeten plaatsen. Dat zijn wat extra handelingen, maar voor de rest werkt het vervangen van de schokdemper voor hetzelfde als achter.

Informatie over schokdempers is ontleend aan besteonderdelen.nl

Hoe schokdempers te vervangen – klus-auto.nl

Share Tweet Share Share E-Mail