De oorsprong van de Lightyear One is terug te leiden tot de zonneauto’s van de Technische Universiteit van Eindhoven. Het studententeam achter deze auto’s heeft ambitieuze plannen en richtte in 2017 het merk Lightyear op, met als doel het op de markt brengen van een volledig elektrische gezinsauto op zonne-energie. Op die manier is de auto onafhankelijk van laadinfrastructuur. Lees verder
De oorsprong van de Lightyear One is terug te leiden tot de zonneauto’s van de Technische Universiteit van Eindhoven. Het studententeam achter deze auto’s heeft ambitieuze plannen en richtte in 2017 het merk Lightyear op, met als doel het op de markt brengen van een volledig elektrische gezinsauto op zonne-energie. Op die manier is de auto onafhankelijk van laadinfrastructuur.
Het concept
Desondanks zal opladen met de stekker nog steeds mogelijk zijn, als is het maar als back-up voor in minder zonnige landen zoals het onze. Doordat de auto met de zonnepanelen onderweg kan bijladen, moet een actieradius van maar liefst 800 kilometer mogelijk worden. Het merk verwacht dat in een land als Nederland 40% van de kilometers op zonne-energie afgelegd kan worden. Qua afmetingen en prijs lijkt te auto vooral een concurrent te worden voor de Tesla Model S.
In productie
Anno 2019 lijkt het er toch echt van te komen. De productieversie van de One wordt onthuld en de productie hoeft eigenlijk alleen nog te worden opgestart. Dat moet in 2020 gaan gebeuren. Klanten zijn al gevonden, zelfs voordat er nog maar een definitief ontwerp was hadden ze al twee exemplaren in de bestelling staan. Op het moment dat de productieversie werd gepresenteerd stond de teller al op bijna honderd bestellingen en dat worden er vast meer, want ook enkele leasemaatschappijen gaan de auto in hun vloot opnemen.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 60 kWh |
Aandrijving | 4WD |
Actieradius | 725 km |
Laadtijd bij 220V | 3:15 uur |
Vermogensrange | alleen 100 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 100 kW (136 pk) |
Systeemkoppel | 1.200 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 10,0 s |
Topsnelheid | 150 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. liftback |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | maart 2020 (verwacht) |
Laatste facelift | n.v.t. |
Vanafprijs | € 149.999 |
Bijzonderheden | De Lightyear One is een ambitieus Nederlands project en moet in 2020 in productie gaan. |
Afmetingen/gewichten
L x B x H | 5.057 x 1.898 x 1.426 mm |
Wielbasis | 2.950 mm |
Massa leeg | 1.300 kg |
Inh. bag. ruimte. | 780 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng