
Kilometerstand plug-in hybride te onduidelijk voor consument
Hier heeft niemand het over bij plug-in hybrides
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Een plug-in hybride is een voertuig dat wordt aangedreven door zowel een brandstofmotor als een elektromotor, maar de kilometerstand van deze beide aandrijflijnen wordt vaak niet apart bijgehouden. Zodoende is het voor de consument onduidelijk hoeveel kilometer het voertuig elektrisch heeft gereden en hoeveel kilometers zijn afgelegd met ingeschakelde brandstofmotor. AutoRAI.nl-journalist Bart Oostvogels pleit voor Europese regelgeving die autofabrikanten verplicht om duidelijk te maken hoeveel kilometer de brandstofmotor was ingeschakeld op basis van de complete kilometerstand.
Twee aandrijflijnen in één auto
Een plug-in hybride is feitelijk een voertuig met twee verschillende aandrijflijnen. Maar elke aandrijflijn heeft een aparte onderhoudsbehoefte. Een brandstofmotor (zoals een benzine- of dieselmotor) heeft veel bewegende onderdelen die regelmatig onderhoud nodig hebben. Dat onderhoud gebeurt op basis van de kilometerstand van een auto. Zo zijn bougies, de distributieriem of ketting, luchtfilters en brandstoffilters na een x-aantal kilometers aan vervanging toe. Alleen is het bij een plug-in hybride – die deels elektrisch kan rijden – niet inzichtelijk hoeveel kilometer de auto heeft gereden in volledig elektrische modus of met ingeschakelde brandstofmotor.
Hier heeft NIEMAND het over bij plug-in hybrides – AutoRAI TV
Gebrek aan transparantie
“Dit is relevante informatie voor de consument. De consument kan alleen de cumulatieve kilometerstand in de boordcomputer zien. Voor de consument is dit niet transparant. Als koper van bijvoorbeeld een tweedehands plug-in hybride voertuig – of dat nu gaat om een personenauto of bedrijfswagen – is het handig om te weten hoeveel kilometer de brandstofmotor daadwerkelijk was ingeschakeld. Dat is bij een reguliere benzine- of dieselauto vanzelfsprekend, want de gereden afstand is volledig gereden met de brandstofmotor. Dat is een ander verhaal bij een stekkerhybride. Daar is sprake van twee aandrijflijnen”, stelt autojournalist Bart Oostvogels van AutoRAI.nl.

Informatie moet inzichtelijk worden
Oostvogels voegt toe: “In theorie kan een plug-in hybride de meeste tijd volledig elektrisch rijden. Stel dat we uitgaan van een totale kilometerstand van 30.000 kilometer en de auto heeft in die afstand 80 procent van de tijd volledig elektrisch gereden, dus zonder ingeschakelde brandstofmotor. Dan heeft de brandstofmotor feitelijk slechts 6.000 kilometer gereden. In dat geval zijn onderdelen nog niet aan vervanging toe. Als consument is het belangrijk om die informatie inzichtelijk te hebben. Ook voor hybrides – die kleinere afstanden volledig elektrisch kunnen rijden – zou deze regel moeten gelden, maar in het bijzonder plug-in hybrides. Er bestaan bijvoorbeeld al stekkerhybrides die op een volle lading stroom meer dan 100 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Als je die slim laadt, schakelt de brandstofmotor vrijwel nooit in. Tot het moment dat de auto vraagt om de tank leeg te rijden omdat anders de brandstof te oud wordt.”

Regelgeving is gewenst
Europese regelgeving zou fabrikanten moeten verplichten om openheid van zaken te geven zodat de consument eenvoudig kan inzien hoeveel kilometer de brandstofmotor was ingeschakeld over de complete kilometerstand, ongeacht hoe de specifieke PHEV-aandrijflijn functioneert, want daarin bestaan ook weer verschillen. Consumenten zien nu alleen een cumulatieve kilometerstand en tasten in het duister om te achterhalen op welke manier die kilometers zijn afgelegd. Vergelijkend warenonderzoek van AutoRAI.nl onder tientallen plug-in hybrides brengt boven water dat vrijwel geen enkele aanbieder van een plug-in hybride deze informatie al geeft aan de consument. Ook navraag bij autofabrikanten maakt duidelijk dat dit stukje informatie grijs gebied is.
Reacties van fabrikanten
“Er wordt geen aparte kilometerstand voor elektrisch en de brandstofmotor geregistreerd”, meldt Anne Lobbes, woordvoerster van Hyundai Nederland, in een reactie. “Hyundai houdt ook geen rekening met de onderhoudsintervallen. De Tucson Hybrid heeft bijvoorbeeld een gelijke onderhoudsinterval als de Tucson Plug-in Hybrid: beide elk jaar of na elke 15.000 kilometer.” Sebastiaan van de Pol, woordvoerder van Ford Nederland, vult aan dat ook de modellen van Ford deze informatie niet cumulatief weergeven. “Je kan alleen per rit zien hoe groot het aandeel elektrisch was, niet over de totale kilometerstand”, meldt Van de Pol.

Dit automerk doet het wel
Een uitzondering op de regel is van Chinese makelaardij: BYD. “Bij de Seal U DM-i is het wel mogelijk om de gereden km’s op brandstofmotor, elektromotor én gecombineerd te zien. Qua onderhoudsinterval wordt hier ook rekening mee gehouden. Bij puur ICE-km’s wordt gerekend met 15.000 km en bij ICE+EV wordt gerekend met 20.000 km of 1 jaar. Nu werkt het DM-i-systeem misschien net weer even anders dan een reguliere PHEV, want in principe rijd je de auto tot 20% leeg waarna de brandstofmotor als generator aanslaat om de batterij bij te laden. Het is dus niet zo dat je standaard de batterij leegrijdt en daarna de brandstofmotor het volledig overneemt”, zegt de woordvoerder van BYD Nederland.
Er zijn inmiddels nog meer merken die deze functionaliteit aanbieden, zoals de Omoda 9 SHS, Jaecoo 7SHS, Leapmotor C10 REEV en DFSK 05 PHEV, maar ook Volkswagen Caddy PHEV en BMW X3 PHEV. Toch heeft het merendeel van alle plug-in hybrides deze functionaliteit (nog) niet.

Dit zegt RAI Vereniging
De kwestie is ook voorgelegd aan RAI Vereniging. “Inzicht in het gebruik gereden kilometers elektrische en/of met brandstofmotor schept duidelijkheid, sommige fabrikanten spelen daar al op in bij het dagelijkse gebruik”, zegt Roeland Kimman, interim woordvoerder in een reactie. Deze informatie vervalt weer na elke rit. In de boordcomputer wordt deze informatie in vrijwel alle gevallen niet opgeslagen, of in ieder geval niet in beeld gebracht.
Kimman vult aan: “Als RAI Vereniging zijn we voorstander van plug-in hybrides in de transitie naar duurzame mobiliteit. Het is alleen jammer dat onze overheid er geen voordeel meer aan verbindt. Als het aandeel elektrisch rijden inzichtelijk wordt zou je daar een incentive aan kunnen hangen als er veel elektrisch wordt gereden.”

Opsplitsing van informatie
Deze kwestie gaat natuurlijk nog veel verder dan alleen opsplitsing van het gereden aantal kilometers in ICE en EV. Je kan ook kijken naar draaiuren, zoals bij landbouwvoertuigen. Toch is vooral de kilometerstand van een auto extra relevant voor iemand die een auto koopt.
Software-over-the-air-technologie
“Als consument wil je graag de complete kilometerstand zien, met als toevoeging hoeveel kilometer de auto met ingeschakelde brandstofmotor heeft gereden. Dit is softwarematig eenvoudig op te lossen, op voorwaarde dat deze informatie in beginsel al werd bijgehouden in de boordcomputer. De nieuwste plug-in hybrides zijn bovendien voorzien van software-over-the-air-technologie (SOTA). Deze functionaliteit is in theorie dus met een eenvoudige update toe voegen aan de boordcomputer, zonder dat de auto naar de dealer moet”, stelt Oostvogels.
