achtergrondafbeelding

Autozoeker

Porsche Cayenne

De eerste Porsche Cayenne uit 2002 was in bepaalde opzichten controversieel te noemen. In de eerste plaats omdat de auto tegen het zere been van merkpuristen was. Want een sportautofabrikant als Porsche, wat moet die met zo’n groot en log ding als de Cayenne? Maar de Porsche Cayenne wist zich te bewijzen, door ondanks zijn formaat en gewicht Porsche-waardige rijprestaties neer te zetten. Het bleek het startsein van een nog altijd voortdurende trend: luxe sport-SUV’s van de grote merken. Inmiddels zijn zelfs fabrikanten als Bentley en Rolls-Royce aan de SUV gegaan. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De eerste Porsche Cayenne uit 2002 was in bepaalde opzichten controversieel te noemen. In de eerste plaats omdat de auto tegen het zere been van merkpuristen was. Want een sportautofabrikant als Porsche, wat moet die met zo’n groot en log ding als de Cayenne? Maar de Porsche Cayenne wist zich te bewijzen, door ondanks zijn formaat en gewicht Porsche-waardige rijprestaties neer te zetten. Het bleek het startsein van een nog altijd voortdurende trend: luxe sport-SUV’s van de grote merken. Inmiddels zijn zelfs fabrikanten als Bentley en Rolls-Royce aan de SUV gegaan.

Primeurs en records voor Porsche Cayenne
De Porsche Cayenne bracht ook enkele andere primeurs voor het merk mee. Zo was de Porsche Cayenne afgezien van de klassieke tractormodellen het eerste offroad-voertuig van het merk. Ook was het ’t eerste Porsche productiemodel met vier portieren en leverde men met de Porsche Cayenne S voor het eerst sinds 1996 weer een V8 in één van hun modellen. In 2017 vestigde de tweede generatie Porsche Cayenne een wereldrecord: een Porsche Cayenne S Diesel trok op eigen kracht een Airbus A380 over een afstand van 42 meter, met een speciale trekhaak als enige aanpassing ten opzichte van de standaard productieversie van de Porsche Cayenne.

Porsche Cayenne als turbohybride
Inmiddels is de Porsche Cayenne in 2018 een derde generatie ingegaan. Nog altijd blijft men vasthouden aan V6- en V8-motoren, maar nieuw is dat de E-Hybrid-plug-in hybrideversie nu ook leverbaar is voor de Turbo S-uitvoering. Onderhuids is de Porsche Cayenne nog altijd nauw verwant aan de Audi Q7 en Volkswagen Touareg, maar met de Audi Q8, Bentley Bentayga en Lamborghini Urus zijn er wel enkele familieleden bijgekomen. Begin 2019 werd er voor het eerst een nieuwe carrosserievariant voor de Porsche Cayenne toegevoegd: de Porsche Cayenne Coupé. In 2023 onderging de Porsche Cayenne een subtiele facelift.

Technisch

Motortype benzine, V6
Cilinderinhoud 2.995 cm³
Max. vermogen 260 kW (353 pk)
Bij 5.400 tpm
Max. koppel 500 Nm
Bij 1.450 tpm
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 12,2 m
Vermogensrange 260 tot 544 kW

Algemeen

Transmissie 8AT
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie september 2017
Laatste facelift april 2023
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 150.200

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 255/55 R20 / 295/45 R20
L x B x H 4.930 x 1.983 x 1.698 mm
Wielbasis 2.895 mm
Massa leeg 2.030 kg
Max. aanh. gew. 3.500 kg
Inh. bag. ruimte. 772 l
Tankinhoud 75 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 10,8 l/100km
CO₂-emissie 246 g/km
Energielabel G

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 6,0 s
Topsnelheid 248 km/u