achtergrondafbeelding
H-D FTR Racing

Flat Track Racing

Flat Track Racing: keihard zonder remmen over het gravel

3 jun 2018, 9:54  •  Motor, Nieuws  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

Flat Track Racing is een tak van motorsport die langzamerhand serieuze vormen begint aan te nemen in Europa. Bekende wegracecoureurs gebruiken het als training. In Amerika is het al jaren razend populair. Wat is het precies en hoe werkt het?

Driften met de hoofdletter D

Flat Track & Dirt Track racen gebeurt op een ovale vlakke baan. De motoren hebben geen voorrem en rijden op banden met weinig grip (geen noppen) zodat ze lekker door de bochten kunnen driften. De enige manier om vaart te minderen is om de motor schuin in een slide te zetten. Hierbij glijden de banden in de richting die de motor gaat ook wel “scrub-of-speed’ genoemd.

Indian FTR Racing

Professionele rijders gebruiken bij het ingaan van de bocht de achterwiel slide om te vertragen en de voorband scrub. Als de achterkant gaat schuiven draaien zij het voorwiel naar de bocht met de slidende voorband als rem. Hierdoor kunnen ze nog platter met de motor en nog steeds de motor vertragen om een goede bocht te maken. Op klei banen wordt wel gebruik gemaakt van de achterrem.

FTR Racing

Flat Track Racen op verschillende ondergronden

Flat Track word gereden op een ovale shorttrack ¼ mile, halve mile of hele mile baan. Dit kan op klei zijn of soms op “Blue Groove” of “Pea Gravel” banen. Blue Groove is een harde ondergrond vergelijkbaar met asfalt. Op de baan is een blauw/zwarte lijn gereden waar rubber op komt te staan. Op die lijn hebben de coureurs alle grip, kom je ernaast dan verlies je snelheid. Pea Gravel is losse gravel waar je minder grip hebt maar waarop je makkelijker vol gas kan gaan.

Try before you die

Wil je zelf een keer een Flat Track race bijwonen kijk dan op de site van Dirt Track Lelystad. Hier vind je een agenda met alle evenementen.

Flat Track Lelystad

Ruim 100 jaar rivaliteit

Indian Motorcycle en Harley-Davidson spelen handig op de Flat Track hype in. Beide merken hebben speciale Flat Track modellen. Al in 1914 werden er races gereden waarin de aartsrivalen zich onderling konden meten.

Dat die rivaliteit vandaag de dag nog steeds voortduurt merk je in kleine steekjes onder water. Zo werd het fabrieksteam van Harley-Davidson in die tijd “Wrecking Crew” genoemd omdat zij in de sport behoorlijk dominant waren. Het huidige fabrieksteam van Indian Motorcycle Racing draagt nu diezelfde naam.

Indian Scout FTR750

Speciale FTR modellen

Indian heeft de unieke Scout FTR750 waarmee deze fabrikant in Amerika de Flat Track evenementen domineert. Met fabrieksrijders als Jared “Jammer” Mees, “Flyin” Brian Smith en Brad “The Bullet” Baker wint Indian veel races.

Harley-Davidson XG750R

Harley-Davidson heeft de XG750R Flat Track met fabrieksrijders Sammy Halbert, Brandon Robinson en Jarod Vanderkooi.

Bij Indian Motorcycle doen geruchten de ronde over een straat legale Scout FTR750. Waarschijnlijk zal Harley-Davidson dan ook niet lang op zich laten wachten met een straatversie van de XG750R op basis van de Street 750.

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.