achtergrondafbeelding

De leukste beginnersmotoren

Waarop mag je rijden met een kersvers A2-rijbewijs op zak?

2 nov 2016, 8:35  •  Lifestyle & Fun, Motornieuws  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

Je bent jong en je wilt een motorfiets: het liefst een stoere en hippe machine. Kan dat? Is er wel wat leuks te rijden met het rijbewijs A1 (maximaal 11 kW (15 pk) vermogen) of A2 (maximaal 35 kW (48 pk))? Behoorlijk wat, zo blijkt uit een inventarisatie. Zelfs dikke cruisers van 900 cc en trendy scramblers kun je rijden met het A2-rijbewijs.

Opgedeeld in categorieën

Het Europarlement heeft in 2013 paal en perk gesteld aan het rijbewijs A. Deze categorie is opgedeeld in categorieën, om te voorkomen dat jonge rijders direct op een supersportmotor met vermogens van tegen de 147 kW (200 pk) kunnen stappen. Wie nu 17 jaar is, kan alleen lessen en vanaf 18 jarige leeftijd kun je examen doen voor rijbewijs A1. Ben je 20, dan kun je direct beginnen met het A2-rijbewijs. Hiermee mag je twee jaar rijden; vervolgens moet je nog eenmaal het praktijkexamen afleggen voor motoren met vol vermogen. Of je wacht tot je 24 jaar bent, want dan mag je op voor het rijbewijs A zonder vermogensbeperking.

“Wacht je tot je 24 jaar bent, dan mag je meteen op voor het rijbewijs A zonder vermogensbeperking.”

‘Beginnersmotoren’

Voor het A1-rijbewijs blijft de spoeling dun. Dan kom je vooral bij lichte 125 cc-machines uit. Voor rijbewijs A2 zijn er wel behoorlijk wat ‘beginnersmotoren’ met een flinke cilinderinhoud en een kloek formaat, waarvan in sommige gevallen het vermogen is teruggeschroefd. Als je na twee jaar rijden op mag voor het A-rijbewijs, dan is het bij de meeste modellen wel mogelijk om het vermogen weer op het oorspronkelijk niveau te brengen en kun je dus met dezelfde motor verder.

Top 10: de leukste ‘beginnersmotoren’ voor rijbewijs A2 (35 kW)

 

Aprilia Dorsoduro 750 met 35 kW-kit – oorspronkelijk vermogen: 67,5 kW (92 pk)

BMW F 800 GS Adventure met 35 kW-kit – oorspronkelijk vermogen: 63 kW (85 pk)

Ducati Scrambler Sixty2 – vermogen: 30 kW (41 pk)

Harley-Davidson Sportster – oorspronkelijk vermogen: niet opgegeven

Honda VT750C – vermogen: 33,5 kW (45 pk)

Kawasaki Vulcan 900 – vermogen: 35 kW (48 pk)

MASH TT40 – vermogen: 20 kW (27 pk)

Suzuki Intruder C800 met 35 kW-kit – oorspronkelijk vermogen: 39 kW (53 pk)

Triumph Bonneville T100 met 35 kW-kit – oorspronkelijk vermogen: 40 kW (55 pk)

Yamaha Tracer 700 met 35 kW-kit – oorspronkelijk vermogen: 55 kW (75 pk)

Share Tweet Share Share E-Mail