achtergrondafbeelding
Yamaha Niken 2018

Driewielige Yamaha Niken in productie

Niet omdat het moet, maar omdat het kan! Prijs: 17.499 euro

3 mei 2018, 11:27  •  Motor, Nieuws  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

Een extra voorwiel op je motor, waarom? Omdat je dan nog meer controle hebt in bochten, zo meldt Yamaha over zijn driewielige Niken. “Met ongeëvenaard vertrouwen over bochtige wegen te slingeren… een nieuw gevoel dat kan worden vergeleken met de spannende ervaring van het slalommen op ski’s.”

Twee zwaarden

Niken betekent ‘twee zwaarden’ in het Japans, en vindt zijn oorsprong in het 17e-eeuwse Japan, toen de vechtkunst met twee zwaarden werd uitgevonden. Het bleek een revolutie en markeerde het begin van een nieuw tijdperk in de vechtsport. Yamaha haalt dit stukje historie uit de kast om het revolutionaire karakter van de Niken te onderstrepen.

Yamaha Niken breedgeschouderd

Rijden met twee voorwielen is daarentegen niet helemaal nieuw. Piaggio introduceerde een tiental jaar geleden al de MP3. In grote lijnen heeft deze driewieler hetzelfde principe, maar de MP3 is een motorscooter. De Yamaha Niken is een motorfiets. Dat oogt toch wel even anders. Breedgeschouderd, door de enorme voorvork met links en rechts dubbele vorkpoten. Noem het bizar of spectaculair. Apart is het zeker. En zeker, je hebt meer grip in bochten en kunt harder remmen dan met een tweewielige motorfiets.

LEES OOK: Yamaha koopt patenten voor spectaculair driewielig kantelvoertuig 

Volgens Yamaha stap je zo over

Yamaha spreekt van een Leaning Multi-Wheel concept. Volgens de fabrikant hebben de ingenieurs er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat het karakter van de Niken vergelijkbaar is met dat van een conventionele motorfiets. De meeste rijders stappen naadloos over volgens Yamaha. Aanpassing van de rijstijl is niet nodig.

Driecilinder van MT-09

Power heb je genoeg. De Niken heeft een driecilinder motorblok van 847 cc met 85 kW (115 pk). Die drijft via een ketting het achterwiel aan. Eigenlijk is het dezelfde aandrijflijn als die van de Yamaha MT-09. Het balhoofd is gemaakt van gegoten staal, zodat het sterk genoeg is om partij te bieden aan de grotere grip. De swingarm achter is 15 millimeter langer dan die van de MT-09. Dat is gedaan voor de stabiliteit. In de bocht kan de Yamaha Niken tot 45 graden kantelen en dan lig je echt wel plat in de bocht.

LEES OOK: Waanzinnige Arch Motorcycle is jongensdroom van acteur Keanu Reeves

De twee 15-inch voorwielen zijn uitgerust met 120/70 R15 V-banden, die speciaal zijn ontwikkeld voor de unieke vereisten van dit Leaning Multi-Wheel-model. Ze bieden een hoge mate van grip en slijtvastheid en dragen bij aan de uitstekende bochtprestaties van de Niken.  Twee 298 mm remschijven vóór zorgen voor flinke remprestaties. De Niken heeft de nieuwste elektronische technologie, zoals YCC-T, Yamaha DMODE, Cruise Control, Traction Control, Assist & Slipper Clutch en een Quick Shift Systeem.

Reserveren kan nu, levering 4e kwartaal

Yamaha heeft een online reservering geopend. Klanten kunnen hun interesse in de Niken via dit reserveringssysteem registreren en worden bediend op basis van wie het eerst komt, wie het eerst maalt. De leveringsstart is gepland voor het laatste kwartaal van 2018. De prijs in Nederland bedraagt 17.499 euro.

Yamaha NIKEN

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.