achtergrondafbeelding
Aprilia RSV4 RF

Top 10 krachtigste motorfietsen ooit

Samen goed voor maximaal 2.547 pk

21 nov 2016, 12:00  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

1999 – opschudding in de motorwereld en in de politiek, want de eerste motorfiets die de grens van 300 km/u doorbreekt, is een feit: de Suzuki Hayabusa. Europese politici brulden om een verkoopverbod.

LEES OOK: 5 lichte motorfietsen om voor te zwichten

Zover kwam het niet, maar er werd wel gas gegeven voor de invoer van de motorrijbewijzen A1 en A2 voor jonge rijders. Veel motorfabrikanten gooiden bovendien alle remmen los, zodat er nu veel meer machines zijn met een vermogen van meer dan ongeveer 150 kW (200 pk). We maakten een top 10 van de krachtigste motorfietsen ooit.

1. Boss Hoss LS3

Boss Hoss LS3

Met een V8 van 6,2 liter en 327 kW (445 pk) is deze nu de onbetwiste leider als het gaat om power. Deze kolos weegt wel bijna 500 kg, dus heb je op een Alpenpas niets te zoeken. Zie hem maar eens door een haarspeldbocht te wurmen! Je bent wel de koning bij elke stoplichtsprint. De Boss Hoss is van Amerikaanse makelij. Het enorme motorblok komt uit de rekken van autofabrikant General Motors.

2. PGM V8

PGM V8

Voor PGM moet je in Australië zijn. In januari 2008 startte Paul G. Maloney met de ontwikkeling van deze bijzondere creatie: de PGM V8. De achtcilindermotor van 2,0 liter, de aandrijving en het frame zijn een volledig eigen creatie. De productie is volledig handmatig. Voor het geval je er een wil kopen, reken op een aanschafprijs van circa 180.000 euro. Maar dan heb je wel een heel exclusieve blitsmachine van 245 kW (334 pk) bij 12.800 toeren per minuut. Een geluid dat dat geeft: luister maar eens. De PGM V8 weegt 242 kg. De topsnelheid? Zo hard als je durft, stellen de bouwers.

3. Kawasaki Ninja H2

Kawasaki Ninja H2

Met 158 kW (215 pk) nestelt de Kawasaki Ninja H2 zich in de top drie van krachtpatsers. Dat is veel vermogen voor een viercilinder lijnmotor. In de versie H2R tikt het blok zelfs de 240 kW (326 pk) aan. Maar met deze machine mag je niet op de openbare weg rijden. Alleen voor de H2 kun je een kenteken krijgen. De Kawasaki Ninja H2 dankt zijn power aan een supercharger: een mechanisch aangedreven pomp die de inlaatlucht onder druk richting cilinders stuwt. Net zoals een turbo dus, maar met dit verschil dat de supercharger bij alle toerentallen effectief is. De H2 is er vanaf 27.000 euro. Voor de H2R ben je 50.000 euro kwijt: en het bedrag van een busje om hem naar het circuit te vervoeren.

4. Honda RC213V-S

Honda RC213V-S

Dit is de straatversie van de Honda RCV1000R racemotor. Die levert 174 kW (237 pk). De Honda RC213V-S-versie die jij kunt kopen, komt aan maximaal  158 kW (215 pk), met een speciale racekit. Dan mag je er ook alleen mee op een circuit rijden, net als met de Kawasaki Ninja H2R. Wil je er een kenteken op, dan knijpen een katalysator en een straatlegale uitlaat het vermogen fors. Er blijft nog maar 117 kW (159 pk) over. En dat is dan een tegenvaller voor een machine waarvoor Honda niet eens de prijs noemt op de eigen site. Logisch, want deze van een racer afgeleide variant, waarvan er maar driehonderd zijn, komt op 188.000 euro. En voor de versie met 185 kW heb je ook weer dat busje nodig voor het circuit.

5. MV Agusta F4 RC

MV Agusta F4 RC

MV Agusta biedt veel varianten van de F4. De F4 RC is de krachtigste en duurste. Bijna 43.000 euro kost hij. De viercilindermotor trakteert je op 156 kW (212 pk, met racekit) en een lekker laag gewicht van 175 kg. De RC is opgebouwd met dezelfde componenten en (dure) onderdelen als de MV Agusta racer voor het WK Superbike.

6. Norton V4 RR

Norton V4 RR

Norton: oer-Brits en bekend van legendarische klassieke racers, zoals de Norton Manx 500 cc-racer. Sinds enkele jaren is Norton weer terug met klassiek ogende modellen, de Commando en de Dominator. In oktober 2016 is een sportieve, strakke supersporter gepresenteerd, met de modernste technologie en een V4-motorblok van 1.200 cc. Het levert tot aan 154 kW (210 pk) volgens Norton. De Norton V4 RR weegt 179 kg en dat komt door gebruik van veel carbon. De prijs: 28.400 Britse pond. Dus reken in ons land al gauw op bedrag tussen de 35.000 en 40.000 euro.

7. Ducati Panigale R

Ducati Panigale R

De Panigale van Ducati mag niet ontbreken in dit lijstje. In deze R levert het V2-blok 151 kW (205 pk). Niet veel meer dus dan de supersporters van andere fabrikanten. De Ducati Panigale R weegt echter slechts 162 kg. Dan heb je wel een van de lichtste motoren met een cilinderinhoud van 1.300 cc. Ook wel even sparen om hem te kopen. Je bent minimaal 34.800 euro kwijt.

8. Aprilia RSV4 RF

Aprilia RSV4 RF

Het Italiaanse Aprilia blaast een stevig potje mee in de racerij, met name in het WK Superbike. De racers hebben een V4-motor van 1.000 cc, net als deze RSV4 RF. Je krijgt voor een prijs van 23.960 euro een machine met 148 kW (201 pk) een gewicht van 181 kg. Hij is dus niet eens zo heel kostbaar als je bedenkt dat de RF ook nog dure componenten heeft zoals Öhlins-vering en -demping en Brembo-(race)remmen.

 9. Yamaha R1

Yamaha R1

De R1 van Yamaha zit nu op de 147 kW (200 pk). En er is een speciale 60th Anniversary-versie uitgebracht in de geel-zwarte kleurstelling van de vroegere Yamaha-supersporters. Het motorblok meet 1.000 cc en telt vier cilinders. Het is echter niet de lichtste in zijn soort, met een rijklaar gewicht van 200 kg, maar wel de prettigst geprijsde. Want je rijdt deze krachtige motor voor een prijs vanaf 21.999 euro.

 

10. BMW S1000RR

BMW S1000RR

Hekkensluiter in deze top 10 is de BMW S1000RR. 146 kW (199 pk) levert de 1.000 cc viercilindermotor. Het gewicht ligt rijklaar op 194 kg. De BMW S1000RR blinkt uit door zijn fijne wegligging en handling op de openbare weg. Het is daarmee misschien wel de beste allrounder van de lijst. En de prijs van 20.350 euro is best gunstig in dit speelveld.

 

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen