
Nieuwe Opel Astra Sports Tourer – alle details
Eerste stationwagon met Opel Vizor-familiegezicht

Twee maanden na de onthulling van de compleet nieuwe Astra onthuld Opel nu de stationwagenversie: de Astra Sports Tourer. Het is de eerste stationwagon van de Duitsers met het Opel Vizor-familiegezicht en is direct vanaf de verkoopstart leverbaar in als plug-in hybride.
Astra Sports Tourer
Net als in de hatchback is de Astra Sport Tourer leverbaar met benzine- en dieselmotoren en een plug-in hybride aandrijflijn. De vermogens variëren van 81 kW (110 pk) tot en met 96 kW (130 pk) voor de benzine- en dieselversies, terwijl de plug-in hybride 180 pk systeemvermogen levert. Een handgeschakelde zesbak is standaard op de benzine- en dieselmodellen. Een 8-traps automaat is alleen leverbaar op de krachtigste motoriseringen. De plug-in hybrides beschikken altijd over een (geëlektrificeerde) automaat.
Afmetingen
De wielen van de nieuwe Opel Astra Sports Tourer staan verder uit elkaar ten opzichte van de vorige generatie. De nieuwe Astra Sports Tourer heeft een wielbasis van 2.732 mm, een toename van 70 mm en 57 mm meer dan de nieuwe Astra hatchback.
De laadruimte heeft een inhoud van 608 liter en 1.634 wanneer de achterbank wordt neergeklapt. Die kun je overigens in de verhouding 40:20:40 naar beneden klappen. In de plug-in hybridevarianten neemt het accupakket wat ruimte in, maar blijft er alsnog voldoende over: 548 tot 1.574 liter.
Varianten zonder hybride-aandrijflijn kunnen besteld worden met Intelli-Space. Dit is een verstelbare laadvloer die met slechts één hand in een hogere of lagere positie of onder een hoek van 45 graden kan worden geplaatst. Zowel in de hoogste als in de laagste positie, kan het afdekscherm van de laadruimte onder de laadvloer worden opgeborgen, waardoor opgeborgen spullen uit het zicht blijven.
Opel Visor
De stationwagenversie van de Astra oogt net zo modern en strak als de Astra hatchback, die begin september onthuld werd. Voorop op de neus zit de Opel Vizor – die we ook al kennen van de nieuwe Mokka, Crossland en Grandland. De Opel Vizor loopt over de gehele breedte van de neus en bestaat uit de koplampen en een zwart tussenpaneel waar alle sensoren voor de verschillende rijhulpsystemen in verwerkt zitten.
Een ander bijzonder designelement is de strakke lijn die recht over de motorkap loopt en lijkt te wijzen naar het Opel-logo voorop de neus. De Astra Sports Tourer komt standaard met LED-koplampen – Matrix-LED is ook verkrijgbaar – en strakke vleugelvormige dagrijverlichting. De achterkant komt ook erg overeen met de hatchback. Zo zijn de achterlichten identiek aan die van de vijfdeurs hatchback.



Pure Panel
Ook aan de binnenkant ziet de nieuwe Astra er strak en modern uit. Het interieur is bijna compleet digitaal. Analoge klokken en meters zijn afwezig in plaats daarvan zitten er twee grote 10-inch schermen. Deze zitten strak tegen elkaar aan, zodat het haast één heel groot breed scherm lijkt. Opel noemt dit het Pure Panel.
Belangrijke functies als de klimaatbeheersing kun je nog steeds bedienen met fysieke knoppen. Telefoonkabels zijn overbodig, want de auto is standaard voorzien van draadloze Apple CarPlay en Android Auto.
Goede stoelen
Opel voorziet de Sports Tourer van AGR-gecertificeerde voorstoelen, die in eigen huis zijn ontwikkeld. Deze ergonomische AGR-stoelen worden bestempeld als de beste in hun klasse en bieden een groot aantal (optionele) aanpassingsmogelijkheden; van de elektrische hoogteverstelling tot en met de elektro-pneumatische verstelling van de lendensteunen. In combinatie met nappaleren bekleding beschikt de bestuurder zelfs over stoelventilatie en een massagefunctie.
Prijzen van de nieuwe Astra Sports Tourer maakt Opel later bekend.





